KMÜ650 - ATIK SU ARITIMI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ATIK SU ARITIMI KMÜ650 Bahar 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Zümriye Aksu 
Dersin amacıGenellikle kimya mühendislerinin çalıştığı proseslerin ürettiği atıksular hakkında temel bilgilerin öğrencilere aktarılması ve çeşitli atık su kaynaklarının öğrencilere tanıtılması. Atıksuların fiziksel, kimyasal ve biyolojik arıtımları konusunda öğrencinin bilinçlendirilmesi ve atıksu arıtımında teknik yeterliliğin sağlanması. Bilgiyi pratikte uygulayabilme ve modern bir atık su arıtım prosesini tasarlayabilme becerisini geliştirmek. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisini kazandırmak. Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini anlamayı sağlamak. Literatüre ve bilgiye erişme yollarını öğrenme ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseme becerisini kazandırmak. Mesleki etik kavramını aşılamak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. İstenilen ihtiyaçları karşılamak için bir atıksu arıtım prosesini tasarlama becerisi
  2. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
  3. Mühendislik çözümlerinin global ve toplumsal bağlamdaki etkilerini anlamak için gerekli olan kapsamlı bilgi
  4. Hayat boyu öğrenmenin gerekli olduğunun farkında olma ve benimseme
  5. Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
  6. Çağın sorunları hakkında bilgi edinme
Dersin içeriğiKirliliğin çevresel etkileri

Atıksu arıtma yöntemleri. Biyolojik arıtma yöntemlerinin prensipleri

Aerobik arıtım

Anaerobik arıtım

Matematiksel modelleme, ekonomi ve biyolojik arıtım prosesi tasarımı

Endüstriyel tesislerde atıksu arıtma uygulamaları 
KaynaklarDers Kitabı:
Metcalf and Eddy, Inc., Wastewater Engineering-Treatment and Reuse, McGraw-Hill, 2003.

Yardımcı kaynaklar:
H. S. Peavy, D. R. Rowe, G. Tchobanoglous, Environmental Engineering, McGraw-Hill, 1984 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAtıksuların tanımı ve atıksu kaynakları
2. HaftaAtıksuların Özellikleri; Atıksuların fiziksel özellikleri, Atıksuların kimyasal özellikleri (BOD, COD, vb.), Atıksuların biyolojik özellikleri
3. HaftaAtıksuların arıtım yöntemlerinin sınıflandırılması; Birincil arıtım yöntemleri, İkincil arıtım yöntemleri, Üçüncül arıtım yöntemleri.
4. HaftaBirincil arıtım yöntemleri; Ayırma, Karıştırma, Filtrasyon
5. HaftaSedimentasyon, Koagülasyon-Flokülasyon, Floatasyon
6. Haftaİkincil arıtım yöntemleri; Mikroorganizmalar ve bunların arıtımdaki rolü.
7. HaftaKesikli ve sürekli sistemlerde mikrobiyal büyüme kinetiği
8. HaftaAra sınav
9. HaftaAtıksuların biyolojik arıtım yöntemleri
10. HaftaAtıksuların oksijenli ortamda arıtım yöntemleri (aktif çamur prosesi, damlatmalı filtreler, vb.)
11. HaftaAtıksuların oksijensiz ortamda arıtım yöntemleri
12. HaftaÜçüncül arıtım yöntemleri; Kimyasal çöktürme, Adsorpsiyon, İyon değiştirme, Dezenfeksiyon İşlemleri
13. HaftaEndüstriyel tesislerde atıksu arıtma uygulamaları (sunumlar)
14. HaftaEndüstriyel tesislerde atıksu arıtma uygulamaları (sunumlar)
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum125
Projeler125
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)13339
Sunum / Seminer Hazırlama13939
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi15050
Genel sınava hazırlanma süresi17070
Toplam İş Yükü30165240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak bilgiye ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır    X
2. Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlama, uygulama ve değişik disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirme becerisi kazanır    X
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisi kazanır    X
4. Kimya Mühendisliği ile ilgili problemleri tanımlama ve çözümüne yönelik yenilikçi yöntemler geliştirme ve uygulama becerisi kazanır    X
5. Analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirerek tasarlar, uygular ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar    X
6. Kimya Mühendisliği uygulamalarının sağlık, güvenlik, sosyal ve çevresel boyutlarını anlama, değerlendirme ve katkı koyabilme becerisi edinir     
7. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir     
8. Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, kimya mühendisliği alanı veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilir  X  
9. Disipliniçi ve disiplinlerarası takım çalışmalarında liderlik yapma, inisiyatif kullanma ve sorumluluk alma becerisi kazanır.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek