İKA710 - KÜLTÜR KURAMLARI ve ELEŞTİRİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜR KURAMLARI ve ELEŞTİRİSİ | İKA710 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 4 | 0 | 4 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Sözlü Sunum, Ödevler | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim üyeleri | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, belli başlı kültürel konulara, kavramlara ve temalara uygulanan postyapısalcı ve postmodern yaklaşımlardan sonra gelen yeni gelişmeler üzerine odaklanarak çağdaş kültür kuramlarının başlıca ilkeleri ve anahtar kavramlarını tanıtmaktır. Ders aynı zamanda, temel düşünce kavramları ve bu kavramların çağdaş toplumun gelişimine olan katkısı ile ilgili eleştirisel farkındalık geliştirmenin yanı sıra öğrencilerin kültürel teori üzerine olan güncel tartışma konuları ile ilgili geniş bir bakış açısı sağlamayı amaçlamaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Derste, "kültür" kavramı ve bu kavramın alt kategorileri olan "üst kültür," "popüler kültür" ve/veya "kitle kültürü" kavramları, kuramsal boyutları ile tanımlanır ve tartışılır; kültür kuramının ve eleştirisinin boyutları ve felsefî kapsamı, günümüz kuramcılarına göndermeler yapılarak ele alınır; bu bağlamda, sınıf, sosyal cinsiyet, kimlik, marjinallik, ötekilik, önyargılı tipleme, öznellik, yabancılaşma, sürgün, güç, siyaset, sömürgecilik, sömürgecilik sonrasılık, kültürel taklitçilik, hegemonya, doğululuk, popüler kültür ve daha bir çok kavram ve terim, edebiyattan metinsel örneklemelerle incelenir ve tartışılır. | |||||
Kaynaklar | Anthony Giddens et al., eds. Polity Reader in Cultural Theory. Peter Collier ve Helga Geyer-Ryan. Literary Theory Today. Simon During, ed. The Cultural Studies Reader. Lawrence Grossberg. Bringing It All back Home: Essays on Cultural Studies. Dominick LaCapra. Soundings in Critical Theory. Vincent B. Leitch. Cultural Criticism, Literary Theory, Poststructuralism. John Storey, ed. What is Cultural Studies? A Reader. Edward Said. Culture and Imperialism. Edward Said. Orientalism. İlgili diğer kitap ve/veya makaleler. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kültürel kurama giriş. İngiliz Kültürel Çalışmaları örneklemleri. İlgili makalelerin tartışılması |
2. Hafta | Avrupa felsefi gelenekleri. İlgili makaleler üzerine öğrenci sunumları |
3. Hafta | Kültürel kurama olan Postyapısalcı yaklaşımlar |
4. Hafta | Sözlü sunumlar |
5. Hafta | Kültürel kuramlarda son dönem gelişmelerinin tartılışması |
6. Hafta | Kuramcıların karşılaştırılması |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Globalizm ve ulusötesicilik. İlgili makalelerin tartışılması |
9. Hafta | Posthumanizm, hayvan çalışmaları ve eko-kültürel tartışmalar |
10. Hafta | Posthumanizm, hayvan çalışmaları ve eko-kültürel tartışmalar üzerine sözlü sunumlar |
11. Hafta | Posthumanizm üzerine sözlü sunumlar |
12. Hafta | Ara Sınav |
13. Hafta | Queer çevrebilimler ve biyogöstergebilim |
14. Hafta | Genel Değerlendirme |
15. Hafta | Genel Sınav |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 6 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 15 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 30 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 30 | 60 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü | 35 | 121 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İngiliz dili ve İngiliz kültürü hakkında doktora düzeyinde, İngiliz edebiyatı hakkında uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Genel kültür ve İngiliz kültür kavramları ve terimleriyle ilgili doktora düzeyinde güncel bilgiye sahiptir. | X | ||||
3. İngiliz kültürüne ve edebiyatına ait metinleri tarihsel, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi, felsefi, ekolojik bağlamda araştırarak açıklamak ve yorumlamak için gerekli güncel kuramsal disiplinlerarası bilgiye sahiptir. | X | ||||
4. Eleştirel, yaratıcı, analitik düşünme ve sentez yapabilme becerilerini kullanır. | X | ||||
5. Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemleriyle İngiliz dili, kültürü ve edebiyatı hakkında bireysel ve/veya takım çalışmasıyla bilgi toplar, bu bilgileri mesleki ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında paylaşır. | X | ||||
6. Edebi ve kültürel metinleri disiplinlerarası kuramları uygulayarak özgün bilgi üretmek için kullanır ve ürettiklerini akademik yayınlarıyla paylaşır. | X | ||||
7. İngiliz kültürünün ve edebiyatının ulusal ve uluslararası ortamlarda öğretilebilmesi için gerekli güncel bilgi ve becerileri kullanır. | X | ||||
8. Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileriyle disiplinlerarası araştırma yapar ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası mesleki ve sosyal ortamlarda ifade eder. | X | ||||
9. İngiliz kültürünü, edebiyatını, tarihini ve toplumunu inceleyerek, kendi kültürüne ve diğer kültürlere karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir. | X | ||||
10. Temel evrensel değerler çerçevesinde farklı din, dil, ırk, cinsiyet ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek