GMT653 - CBS VERİ MODELLERİ ve ALGORİTMALARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
CBS VERİ MODELLERİ ve ALGORİTMALARI | GMT653 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Berk ANBAROĞLU | |||||
Dersin amacı | Veri yapılarının temellerini vererek, tasarım ve uygulama adımlarını, kompleks algoritmaların yapısını, algoritmaların tasarım ve analiz işlemlerini ve dinamik programcılığın inceliklerini öğrenciye kavratmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Konumsal veri yapıları ve konumsal indeksleme. Topoloji ve konumsal ilişkilerin biçimsel modelleri. Raster depolama. Veritabanı dizaynı ve veritabanı yönetimi. SQL ve veritabanı normalizasyonu. CBS?nin tasarımı, CBS yaşam döngüsü, Algoritmalar, Diziler, doğrusal listeler, tek ve çok bağlı listeler, bellek atama ve düzenleme, yığıt ve özyineli yapı, kuyruk yapıları, ağaç yapıları ve tarama yöntemleri, sıralama ve arama algoritmaları, zaman ölçümleri ve çözümlemeleri ve bu tekniklerin uygulamada kullanımı, Özyinelemeli ve özyinelemesiz algoritmalar, dinamik programlama algoritmaları, Temel çizge yapıları, işlevleri ve algoritmaları, Rasgele algoritmalar ve çözümlemeleri. | |||||
Kaynaklar | - Cormen et al. "Introduction to Algorithms", MIT Press, 2.Ed., - Kruse, R., Tondo, C.L., Leung, B. (1997) Data Structures and Program Design in C, Prentice Hall - Weiss, M.A. (1996) Algorithms Data Structures and Problem Solving with C++, Addison-Wesley; - Langsam, Y., Augenstein, M.J., Tenenbaum, A.M. (1996) Data Structures using C and C++, Prentice Hall. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Konumsal veri yapıları ve konumsal indeksleme |
2. Hafta | Topoloji ve konumsal ilişkilerin biçimsel modelleri |
3. Hafta | Raster depolama |
4. Hafta | Veritabanı dizaynı ve veritabanı yönetimi |
5. Hafta | SQL ve veritabanı normalizasyonu. |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | CBS?nin tasarımı, CBS yaşam döngüsü |
8. Hafta | Algoritmalar, Diziler, doğrusal listeler, tek ve çok bağlı listeler |
9. Hafta | Bellek atama ve düzenleme, yığıt ve özyineli yapı, kuyruk yapıları, ağaç yapıları ve tarama yöntemler |
10. Hafta | Sıralama ve arama algoritmaları, zaman ölçümleri ve çözümlemeleri ve bu tekniklerin uygulamada kullanımı |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Özyinelemeli ve özyinelemesiz algoritmalar, Sunum |
13. Hafta | Dinamik programlama algoritmaları, Temel çizge yapıları, işlevleri ve algoritmaları, Rasgele algoritmalar ve çözümlemeleri, Sunum |
14. Hafta | Dinamik programlama algoritmaları, Temel çizge yapıları, işlevleri ve algoritmaları, Rasgele algoritmalar ve çözümlemeleri, Sunum |
15. Hafta | Finale hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 16 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 24 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 18 | 18 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 7 | 35 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 16 | 32 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 39 | 68 | 209 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Geomatik Mühendisliği alanında problemleri tanımlayarak bu problemlerin çözümünde Bilgi Teknolojilerini etkin olarak kullanır. | X | ||||
2. Geomatik Mühendisliği altyapısı ile donatılır ve bunu çalışmalarında etkin olarak kullanır. | X | ||||
3. Geomatik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan güncel teknoloji ve yöntemleri seçer, kullanır ve geliştirir. | X | ||||
4. Uluslararası Geomatik Mühendisliği uygulamalardan üretilen verileri elde etmeyi, yorumlamayı, analiz etmeyi ve bu verileri kullanarak ve kendi özgün değerini de katarak yeni konumsal ürünler elde etme yetisini kazanır. | X | ||||
5. Jeodezik gözlemler ile jeodezik ve jeodinamik parametrelerin kestirimini yapar ve çalışmalarında kinematik ve dinamik fonksiyonel modelleri etkin olarak kullanır. | X | ||||
6. Fotogrametri ve yüzey tarama teknolojileri alanında ulusal ve uluslararası yürütülen ileri uygulamalara hâkim olarak bu uygulamaların geliştirilme süreçlerine katkıda bulunur. | X | ||||
7. Uzaysal/havasal görüntüler ve havasal/yersel lazer verilerin toplanması için stratejiler geliştirir; bu verilerden bilgi çıkarımı ve problem çözümü için en uygun yöntemleri belirler; ilgili yazılımları kullanarak verileri ileri seviyede işler, analiz eder, farklı coğrafi verilerle entegre eder, modeller geliştir; arazi çalışmalarına katılır; elde edilen çıktıları görsel, istatistiksel ve tematik olarak sunar. | X | ||||
8. Coğrafi Bilgi Sistemleri konusunda güncel gelişmeleri takip ederek, konumsal veriyi temel alan, olay ve amaç bazlı statik ve online dinamik sistemler geliştirir, konumsal veritabanı yönetim sistemleri tasarlar, görsel ürünler üretir. | X | ||||
9. Görüntüleme donanımları ve algılayıcılarının çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını tanıyarak amaca uygun veri elde etmek için çözümler üretir. | X | ||||
10. Endüstriyel ve altyapı uygulamalarını daha ekonomik, güvenilir ve bilimsel esaslara bağlı kalarak yönetecek sistemler geliştirir. | X | ||||
11. Mesleki yaşamda sosyal, çevresel, ekonomik, sağlık ve iş güvenliği etkenlerini dikkate alır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek