TAR730 - TÜRKLER ve İSLAMİYET II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKLER ve İSLAMİYET II | TAR730 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Resul Ay | |||||
Dersin amacı | Türklerin Anadolu'ya girişiyle beraber Anadolu?da şekillenen İslam?ın niteliğini, A. Selçuklu, Beylikler ve Klasik Osmanlı döneminde İslam'ın gelişim tarihini bir bütünlük içinde öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türklerin Anadolu'ya girişiyle beraber Selçuklu, Beylikler ve Klasik Osmanlı döneminde İslam'ın gelişim tarihi | |||||
Kaynaklar | Köprülü, F. (1976) Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara. Ocak, A. Y. (2016), Osmanlı Toplumunda Zındıklar ve Mülhidler, Timaş yay., İstanbul Köprülü, F. (2005) Anadolu'da İslam, Ankara. Karamustafa, A.T. (2016) Tanrının Kural Tanımaz Kulları,YKY, İstanbul. Ocak, A. Y. (2010) Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim Yay., İstanbul. Ocak, A. Y. (2002) Selçukluların Dini Siyaseti, İstanbul. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Anadolu'nun İslamlaşması: Yöntem ve Araçlar üzerine bir tartışma |
2. Hafta | Anadolu'da İslami Farklılaşma problemi: Sünni ve Gayri Sünni oluşumlar |
3. Hafta | Anadolu'da Sünni Tarikatlar: Mevlevilik, Kübrevîlik, Sühreverdilik, Rifailik, Muhyiddin Ibn Arabi ve çevresi |
4. Hafta | Anadolu'da Gayri Sünni tarikatlar: Kalenderilik, Haydarilik, Cavlakilik, Yesevilik, vefailik, Türkmen babaları |
5. Hafta | Kalenderiler (yeni züht hareketine mensup Dervişler) ve Halk: Konar-göçer İslam'ı üzerine etkileri |
6. Hafta | Babailer, Bektaşiler ve Abdalan-ı Rum meselesi |
7. Hafta | Anadolu Selçuklu devleti ve din politikası |
8. Hafta | Osmanlı kuruluş dönemi sufi çevreler ve devletle ilişkiler |
9. Hafta | Ara Sınav |
10. Hafta | Osmanlı devletinin İslam siyaseti: Devlet ve İslam, ulema, medreseler, gayrimüslimler |
11. Hafta | Klasik dönemde sufi çevreler ve Tarikatlar |
12. Hafta | Osmanlı'da `zındıklık' problemi 1: Melamiler, Hamzaviler, Gülşeniler |
13. Hafta | Osmanlı'da `zındıklık' problemi 2: Ulemada zendeka |
14. Hafta | Osmanlı toplumunda dini nitelikli (mehdici) hareketler ve Şeyh Bedreddin olayı |
15. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 60 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 30 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 44 | 44 |
Toplam İş Yükü | 33 | 163 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek