TAR665 - TARİH ve STRATEJİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TARİH ve STRATEJİ TAR665 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Erkin Ekrem 
Dersin amacıBu derste fonksiyonel tarihçilik yaklaşımına dayalı olarak Doğu ve Batı dünyalarındaki stratejik düşüncenin evrimi incelenir. Bu düşüncenin teorisyenleri ile uygulama olarak tezahür eden büyük imparatorluklar ve güçlerin dönemlere göre geliştirdikleri stratejiler örnekler üzerinden incelenir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Fonksiyonel tarihçiliği kavrar.
  2. Doğu-Batı Tarihçiliğinin farkını anlar.
  3. Klasik ve modern strateji kavramını idrak eder.
  4. Doğu-Batı stratejisinin özelliklerini değerlendirir.
  5. Tarih ve strateji bağları kurar ve tarihsel olguları stratejik analiz eder.
Dersin içeriğiGeçmişteki toplulukların her türlü faaliyetinden edinilen tarihi olgular strateji düşüncesinin temelini oluşturmaktadır. Tarih bilimi insanoğlunun geçmişte yapıp ettiklerini sebep-sonuç ilişkisi üzerinden araştırmaktadır. Stratejik araştırma ise insanoğlunun geleceğine dair tespit, değerlendirme ve öngörüde bulunmaktır. Tarihsel olgular stratejik araştırmaların bir nevi laboratuarıdır. Bu sebeple her iki alanın kesişme noktaları ve tarih-strateji ilişkisi incelenecektir. 
KaynaklarCantor, N. and Schneider R. I. (1967), How to Study History, New York: Thomas Y Crowell Co.
Liddell Hart, B (1946), Why Don't We Learn Form History, London: George Allen & Unwin.
Buchan A. Ed. (1970) , Problems of Modern Strategy, London: Chatto and Windus.
Paret, P. Craig G. A. and Gilbert F. (Eds.) (1986), Makers of Modern Strategy from Machiavelli to the Nuclear Age, Cambridge, MA: Oxford University Press.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDoğu ve Batı Tarihçiliğinde Fonksiyonellik
2. HaftaTarihsel Olguların İşlevi
3. HaftaStrateji Nedir, Kavramı ve Tanımı
4. HaftaStrateji Araştırmaları
5. HaftaAra Sınav
6. HaftaDoğu-Batı Strateji Kavramının Karşılaştırmaları
7. HaftaSavaş ve Strateji: Tarihten Ders Çıkarması
8. HaftaStrateji Zihniyetin Oluşması: Tarihsel Temelleri
9. HaftaKlasik Strateji ve Tarihsel Olgular
10. HaftaAra Sınav
11. HaftaModern Strateji ve 20. Yüzyıl Dünya Tarihi
12. HaftaTarih ve Strateji: Sun-tzu, Li Ching, Tseng Kung-liang, Cengizhan, Mao Yüan-yi, Mao Tse-tung
13. HaftaTarih ve Strateji: Herodotus, Polybius, Titus Livy, Maurice, Machiavelli, Jomini, Clausewitz, Mahan, J. F. C. Fuller, Liddell Hart
14. Hafta Tarih ve Strateji: Umumi değerlendirmeler
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum115
Projeler115
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)16232
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi22550
Genel sınava hazırlanma süresi12626
Toplam İş Yükü3586180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek