TAR605 - OSMANLI PALEOGRAFYASI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
OSMANLI PALEOGRAFYASI | TAR605 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. M. Hulusi Lekesiz | |||||
Dersin amacı | Osmanlı arşiv belgelerini ve yazmaları okumayı öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Osmanlı arşiv belgelerinin ve yazmalarının şekil ve muhteva özellikleri tanımak ve okumak | |||||
Kaynaklar | Kütükoğlu, M. S. (1998) Osmanlı Belgelerinin Dili, Diplomatik, İstanbul, Kubbealtı Yayınları. Gökbilgin, M.T. (1992) Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İstanbul,Enderun Kitabevi. Eminoğlu, M. (1989) Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Konya Gözyaşı Yayıncılık. Aktan, A. (1995) Osmanlı Paleografyası ve Siyasi Yazışmalar, İstanbul. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Osmanlı yazı çeşitlerinin genel özellikleri |
2. Hafta | Rik'a yazı türünün özellikleri |
3. Hafta | Rik'a hattıyla yazılmış belge okuma |
4. Hafta | Rik'a hattının muhtelif örnekleri |
5. Hafta | Tezkire, irade ve arz-ı hâl örnekleri |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Arşiv belgesi okuma ve analiz etme |
8. Hafta | Telhis, buyruldu, hatt-ı hümâyun örnekleri okuma |
9. Hafta | Arşiv belgelerinde geçen Türkçe, Arapça ve Farsça kelime kavramlar |
10. Hafta | Ara sınav |
11. Hafta | Vakfiye, hatt-ı hümâyun, ahidnâme örnekleri |
12. Hafta | Nesih, ta'lîk ve sülüs yazı türleri |
13. Hafta | Belgelerde kullanılan kelime ve kavramların Osmanlı ıstılâhındaki karşılıkları |
14. Hafta | Arşiv belgelerinden veri elde etme |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 18 | 18 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 32 | 61 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Tarih bilimiyle ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer sosyal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını kavrar ve açıklar. | X | ||||
2. Temel tarih kaynaklarını, bunların dil ve özelliklerini bilir, tarihi kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle analiz edip değerlendirir. | X | ||||
3. Tarihi olay ve olguları dün, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
4. Farklı tarih ekollerinin ortaya çıkış sebeplerini açıklar ve bunlar tarafından üretilen tarihi bilgiyi yöntem ve içerik olarak eleştirel bir yaklaşımla karşılaştırır. | X | ||||
5. Küresel ve yerel ölçekte, siyasî, sosyal, ekonomik ve bilimsel gelişmeleri izleyerek tarihî perspektiften açıklar ve değerlendir. | X | ||||
6. Güncel bir problemin geçmişini araştırmak üzere kendi başına proje geliştirir ve tamamlar, bulguları yorumlayarak çözüm geliştirir. | X | ||||
7. Ekip çalışması öğrenir, diğer sosyal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Tarihle ve diğer sosyal bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar, farklı veri ve yöntemlerle bildiri, makale ve proje raporu gibi çalışmalar hazırlar. | X | ||||
9. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, öz eleştiri yapar, bulgu ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek