KPR659 - İLERİ EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLERİ EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ I KPR659 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Diğer: Konferans tipi ders, probleme dayalı öğretim oturumları, literatür inceleme, grup seminerleri  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Deniz İnal İnce, Prof. Dr. Melda Sağlam, Prof. Dr. Naciye Vardar Yağlı, Doç. Dr. Ebru Çalık Kütükcü, Doç. Dr. Aynur Demirel 
Dersin amacıBu dersin amacı, akut ve kronik egzersizin kardiyovasküler sistem, solunum sistemi, kas iskelet sistemine etkileri, kas kuvveti ve vücut kompozisyonu konuları kapsamlı olarak incelemektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi tamamlayan öğrenci, Sağlıklı kişilerde ve farklı klinik sorunları olan hastalarda, istirahatte ve egzersizle kardiyopulmoner sistem ve kas-iskelet sisteminde oluşan fizyolojik değişiklikler konusunda bilgi kazanır.
  2. İleri egzersiz fizyolojisi bilgilerinin kardiyopulmoner rehabilitasyon içeriği ile bütünleştirilmesini kavrar.
  3. Egzersize verilen akut ve kronik fizyolojik cevapları tanımlar.
  4. Sağlıklı ve hasta kişilerde egzersize verilen yanıtlardaki farklılıkları açıklar.
  5. Farklı klinik sorunlarda egzersizin kardiyopulmoner ve kas-iskelet sistemi yanıtlarının değerlendirilmesi tanımlar.
Dersin içeriğiSağlıklı kişilerde, sporcularda ve farklı kardiyopulmoner problemleri olan kişilerde, aerobik ve anaerobik egzersizin kardiyovasküler, pulmoner ve kas-iskelet sistemine etkileri, vücut kompozisyonu ve kas kuvveti. 
Kaynaklar1. William D. McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch. Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance 8th ed. Lippincott Williams & Wilkins; 2015.
2. Plowman SA, Smith DL. Exercise Physiology for Health, Fitness and Performance. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.
3. Kraemer W, Fleck S, Deschenes M. Exercise Physiology: Integrating Theory and Application. 1st ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2012.
4. Hacettepe Üniversitesi, e-kaynaklar (Pubmed, WOS). 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin içeriği ve tanımlanması
2. HaftaFiziksel aktivite ve enerji harcamasının değerlendirilmesi
3. HaftaEnerji kapasitesinin ölçümünde kişisel farklılıklar
4. Haftaİstirahat ve egzersizde enerji harcaması
5. HaftaPulmoner yapı ve fonksiyon
6. HaftaPulmoner ventilasyon ve gaz değişimi
7. HaftaAra sınav
8. HaftaAsit-baz dengesi
9. HaftaSolunum kontrolü ve egzersize yanıtlar
10. HaftaKardiyovasküler sistem regülasyon, integrasyon ve fonksiyonel kapasitesi
11. Haftaİskelet kas yapısı fonksiyonu ve kasılma mekanizması
12. HaftaKas kuvvetinin değerlendirilmesi ve eğitimi Vücut kompozisyonu
13. HaftaSağlıklı kişilerde ve sporcularda egzersizin kardiyopulmoner ve kas-iskelet sistemi yanıtlarının değerlendirilmesi
14. HaftaFarklı klinik sorunlarda egzersizin kardiyopulmoner ve kas-iskelet sistemi yanıtlarının değerlendirilmesi
15. HaftaFinal sınavına hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler145
Sunum1410
Projeler00
Seminer1410
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı5050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı5050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama14570
Proje000
Ödevler14342
Ara sınavlara hazırlanma süresi177
Genel sınava hazırlanma süresi199
Toplam İş Yükü5832240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Kardiopulmoner rehabilitasyona özgü temel ölçme, değerlendirme ve tedavi tekniklerine yönelik kavramsal ve klinik bilimsel gelişmeleri izleyebilir, kardiopulmoner rehabilitasyonun değişik alanlarına özgü eriştiği derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.    X
2. Kardiopulmoner rehabilitasyon alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri eleştirisel yaklaşımla değerlendirir ve bütünleştirir, yeni bilgiler oluşturur, problem çözme ve klinik karar verme becerisine ulaşır.     
3. Kardiopulmoner rehabilitasyon alanında araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar, bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar.     
4. Kardiopulmoner rehabilitasyon alanı ile ilgili özel uygulama ve araştırmaları etik değerleri gözeterek bağımsız olarak yürütür, mesleki beceri ve sorumluluklarını grup çalışmasına aktarır.     
5. Avrupa dil portföyünde yer alan en az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı uluslararası düzeyde kardiopulmoner rehabilitasyonla ilgili mesleki ve akademik çalışmalarında etkin iletişim kurar.     
6. Öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini tanımlar, yaşam boyu öğrenmeye devam eder; kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.     
7. Toplum sağlığına ve sağlık politikalarına katkıda bulunur; eğitim, koruyucu ve rehabilitatif yaklaşımlar hakkında birey, aile ve toplumu bilinçlendirir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek