ERF607 - RADYASYON FİZİK ve KİMYASI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
RADYASYON FİZİK ve KİMYASI | ERF607 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Dersin ön koşulu bulunmamaktadır. | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Suna Erdoğan, Doç. Dr. Mine Silindir Günay | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, öğrenciye atomun yapısı, atomun çekirdek ve yörüngesinde meydana gelen etkileşimler ve olaylar hakkında bilgi vermek, enerjileri ve enerji spektrumlarını ve ölçüm sayımı istatistiğini öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | - Atom, çekirdek yapısı - Uyarılmış düzeyler, izomerler - Elektromagnetik ışıma, çekirdek reaksiyonları, izotoplar - Reaktör ve siklotronlarda üretilen radyonüklitler - Çevre ve biyolojik yapıdaki doğal derişimler - Radyoaktif bozunma, istatistikleri - Enerji spektrumları - Fotonların maddeyle etkileşimi - Kütle soğurma etkisi - Elektronların madde içinde etkileşimleri - Doğrusal enerji iletimi - Enerji yoğunluğu, - İyonizasyon - Doz ve doz sabitleri - Radyasyon ölçümü - GM- tüpleri, sintilasyon ve yarı iletken dedektörler - Sinyal ve data transferinde elektronik, sayım istatistiği. | |||||
Kaynaklar | 1- CP Sampson. Textbook of Radiopharmacy: Theory and Practice, Australia, Gordon and Breach Publishers, 1990. 2- Gopal B. Saha, Fundamentals of Nuclear Pharmacy, New York, Springer, 2004. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş ve amaç |
2. Hafta | Atom, çekirdek yapısı, uyarılmış düzeyler, izomerler |
3. Hafta | Elektromagnetik ışıma, çekirdek reaksiyonları |
4. Hafta | İzotoplar, reaktör ve siklotronlarda üretilen radyonüklitler |
5. Hafta | Çevre ve biyolojik yapıdaki doğal derişimler |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Radyoaktif bozunma istatistikleri, enerji spektrumları |
8. Hafta | Fotonların maddeyle etkileşimi, kütle soğurma etkisi |
9. Hafta | Elektronların madde içinde etkileşimleri, doğrusal enerji iletimi, enerji yoğunluğu, iyonizasyon |
10. Hafta | Doz ve doz sabitleri |
11. Hafta | Radyasyon ölçümü, GM- tüpleri, sintilasyon ve yarı iletken dedektörler |
12. Hafta | Sinyal ve data transferinde elektronik, sayım istatistiği |
13. Hafta | Normal ve poisson dağılımlı istatistiklerde ortalamalar ve beklenen değerler |
14. Hafta | Normal ve poisson dağılımlı istatistiklerde ortalamalar ve beklenen değerler |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 64 | 64 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 90 | 90 |
Toplam İş Yükü | 30 | 158 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Alanında güncel bilgileri araştırır. Bilimsel araştırmanın nasıl yapılacağını ve bilgi kaynaklarına nasıl ulaşılacağını bilir ve bu bilgileri değerlendirip kullanır. | |||||
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak bilimsel çalışmaları planlar, yürütür ve değerlendirmeleri yapar. | X | ||||
3. Çalışmalardan elde edilen verilerin istatistiksel olarak analizlerini yapar ve yorumlar. | |||||
4. Yaptığı çalışmanın sonuçlarını bilimsel toplantılarda sunar, sonuçlarını rapor halinde hazırlar, ulusal ve uluslararası dergilerde yayınlar. | |||||
5. Radyofarmasötiklerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırılması ve diğer yasal düzenlemeleri ve dağıtımları hakkında kuramsal bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | X | ||||
6. Radyasyonun farmasötikler, kozmetikler, bunların hammaddeleri, ilaç taşıyıcı sistemler ve tıbbi cihazlar üzerindeki etkisini ve muhtemel değişikliklerin nasıl kontrol edileceğini ve/veya önlenmesi konusunda yapılması gerekenleri bilir ve uygular. | X | ||||
7. Iyonize radyasyonun biyolojik etkilerini bilir. Çalışanın, toplumun ve çevrenin radyasyondan korunması için uygulanması gereken kuralları belirler, uygular. | X | ||||
8. Radyofarmasötiklerin yaşam döngüsü içindeki tüm süreçlerde GMP ve GRP prensiplerini uygular. | |||||
9. Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek