ERF604 - GAMA RADYASYONUYLA STERİLİZASYON
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GAMA RADYASYONUYLA STERİLİZASYON | ERF604 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Dersin ön koşulu bulunmamaktadır. | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr. Mine Silindir Günay, Prof.Dr. Şeyda Çolak, Doç.Dr. Didem Kart | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, öğrenciye sterilizasyon/dekontaminasyon yöntemi olarak radyasyon tekniğinin kullanılabilirliğini, bu yolla sterilize/dekontamine edilen ilaç, ilaç taşıyıcı sistem, kozmetik ürün ve bunların hammaddelerinde, tıbbi cihazlarda ışınlama sonrası meydana gelebilecek muhtemel fiziksel, kimyasal, biyolojik değişiklikleri ve bunların nasıl kontrol edilebileceğini, sterilite temin seviyesi (SAL) ve mikrobiyal yük konularını öğretmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | - Sterilizasyon yöntemleri ve gama radyasyonuyla sterilizasyon - Mikroorganizmaların radyasyona duyarlığı, biyolojik indikatörlerin kullanımı - Mikrobiyal yük yoğunluğunun (Bioburden) belirlenmesi - Sterilite temin seviyesi (SAL) dozunun hesaplanması ve sterilizasyon dozunun seçimi, sterilizasyon dozunun kontrolü, - Radyomikrobiyoloji laboratuarı, aletler, kullanılan teknikler - Laboratuvar tekniklerinin validasyonu. - Radyasyonla sterilizasyon tesisleri - Yönetmelikler ve standartlar (AAMI-ISO) | |||||
Kaynaklar | 1- IAEA TEC. DOC. 149, Manual on Radiation Sterilization of Medical and Biological Materials, 1973. 2- SK Niazi, Handbook of Pharmaceutical Manufacturing Formulations: Sterile Products, Vol 6, 2009. 3- H. Güldem Olguner, Sülfonamid Grubu İlaçların Gama Radyasyonu ile Sterilizasyonu ve Diğer Yöntemlerle Karşılaştırılması, HÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2000. 4- Neslihan Naki, Kozmetikler ve Kozmetik Hammaddelerinin Gamma Radyasyonla Sterilizasyon/ Dekontaminasyonu Üzerinde Çalışmalar, HÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003. 5- Vahide Liman, Gama Radyasyonla Sterilizasyonun Bazı Sefalosporinler Üzerine Etkisi Üzerinde Çalışmalar, HÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005. 6- Fatma Berk, Tek Kullanımlık Tıbbi Malzemelerin Gama Radyasyonuyla Sterilizasyonu ve Diğer Yöntemler ile Karşılaştırılması, HÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2002. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş ve amaç |
2. Hafta | Sterilizasyon yöntemleri ve gama radyasyonla sterilizasyon |
3. Hafta | Mikroorganizmaların radyasyona duyarlığı |
4. Hafta | Mikrobiyal yükün (Bioburden) belirlenmesi |
5. Hafta | Sterilite dozunun seçimi; mikrobiyal yük bilgileri kullanarak doz tayini (SAL dozunun belirlenmesi) |
6. Hafta | Sterilite dozunun seçimi; D10 değeri kullanarak doz tayini |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Sterilizasyon dozunun kontrolü, biyolojik indikatörlerin kullanımı |
9. Hafta | Sterilite testi |
10. Hafta | Radyomikrobiyoloji laboratuarı, aletleri, teknikleri |
11. Hafta | Laboratuar tekniklerinin validasyonu |
12. Hafta | Radyasyonla sterilizasyon tesisleri |
13. Hafta | Yönetmelikler ve standartlar (AAMI-ISO) |
14. Hafta | Yönetmelikler ve standartlar (AAMI-ISO) |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 66 | 66 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 70 | 70 |
Toplam İş Yükü | 30 | 142 | 220 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Alanında güncel bilgileri araştırır. Bilimsel araştırmanın nasıl yapılacağını ve bilgi kaynaklarına nasıl ulaşılacağını bilir ve bu bilgileri değerlendirip kullanır. | |||||
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak bilimsel çalışmaları planlar, yürütür ve değerlendirmeleri yapar. | X | ||||
3. Çalışmalardan elde edilen verilerin istatistiksel olarak analizlerini yapar ve yorumlar. | |||||
4. Yaptığı çalışmanın sonuçlarını bilimsel toplantılarda sunar, sonuçlarını rapor halinde hazırlar, ulusal ve uluslararası dergilerde yayınlar. | |||||
5. Radyofarmasötiklerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırılması ve diğer yasal düzenlemeleri ve dağıtımları hakkında kuramsal bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | |||||
6. Radyasyonun farmasötikler, kozmetikler, bunların hammaddeleri, ilaç taşıyıcı sistemler ve tıbbi cihazlar üzerindeki etkisini ve muhtemel değişikliklerin nasıl kontrol edileceğini ve/veya önlenmesi konusunda yapılması gerekenleri bilir ve uygular. | X | ||||
7. Iyonize radyasyonun biyolojik etkilerini bilir. Çalışanın, toplumun ve çevrenin radyasyondan korunması için uygulanması gereken kuralları belirler, uygular. | X | ||||
8. Radyofarmasötiklerin yaşam döngüsü içindeki tüm süreçlerde GMP ve GRP prensiplerini uygular. | |||||
9. Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek