MTK732 - CEBİRSEL SAYILAR TEORİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
CEBİRSEL SAYILAR TEORİSİ MTK732 2. Yarıyıl 3 0 3 12
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Elemanları 
Dersin amacıBu dersin amacı, Analitik Sayı Teorisine ilişkin temellerin oluşturularak teorinin Diophantine denklemlere uygulanmasıdır . 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Cebirsel sayılar teorisi ile ilişkili olarak Dedekind bölgelerini öğrenir,
  2. cisim genişlemeleri, diskriminantları ve ilgili örnekleri kavrar,
  3. Quadratik cisim teorisinin Diophantine denklemlere uygulanmasını kavrar,
  4. teorinin güçlü araçlarından olan Dedekind Zeta fonksiyonu ve L-fonksiyonlarını öğrenir.
Dersin içeriğiDedekind Bölgelerine ilişkin cebirsel teori, değerlendirmeler ve mutlak değerler,
Diskriminant , ramifikasyon ve genişlemeler,
Sınıf grupları ve birimler,
Quadratik cisimler ve Cyclotomik cisimler,
Diophantine Denklemler,
Zeta ve L- fonksiyonlar. 
KaynaklarA. Fröhlich, M.J.Taylor, Algebraic Number Theory, Cambridge studies in advanced Mathematics, 1991. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaCisimler ve cebirler
2. HaftaDedekind Bölgeleri ve cebirsel teori
3. HaftaDegerlendirmeler ve mutlak değerler
4. HaftaÇarpanlara ayırma ve ramifikasyon
5. Hafta Diskriminant
6. Hafta Sınıfgrupları
7. HaftaQuadratik cisimler
8. HaftaQuadratik cisimler
9. HaftaArasınav
10. HaftaCyclotomik cisimler
11. HaftaDiophantine denklemler
12. HaftaDiophantine denklemler
13. HaftaDedekind Zeta fonksiyonu
14. Hafta L- fonksiyonu
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı340
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1415210
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler23468
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3292360

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Matematik kavramlarını uzmanlık derecesinde derinleştirir.    X
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.   X 
3. Bağımsız ve özgün düşünme becerisi kazanır ve teorik kavramlar geliştirir.    X
4. Matematik ve diğer disiplinler arasındaki ilişkileri kullanarak orijinal matematiksel modeller geliştirir ve bunları diğer disiplinlere uygular.  X  
5. Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır.    X
6. Bağımsız olarak yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirir, çözüm üretir, özgün eserler meydana getirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.    X
7. Alanı ile ilgili ve/veya disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.  X  
8. Yaratıcılık, karar verme ve problem çözme yetilerini sürekli geliştirir.   X 
9. Alanındaki uzmanlarla yetkinliğini gösteren bir iletişim kurarak özgün görüşlerini savunur.  X  
10. Bir yabancı dili C1 Genel Düzeyinde kullanabilir, yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurar, uluslararası literatürü takip eder.  X  
11. Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki son gelişmeleri takip eder ve alanındaki çalışmalarda kullanır.    X 
12. Ulusal ve uluslararası araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar.  X  
13. Alanı ile ilgili sorunların çözümünde stratejik kararlar verir.   X 
14. Diğer araştırmacıların etik, gizlilik, sahiplik, atıf ve telif haklarını gözetir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek