İLT718 - KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİMDE KURAMSAL TARTIŞMALAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİMDE KURAMSAL TARTIŞMALAR İLT718 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: alan araştırması  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Gülsüm Depeli Sevinç  
Dersin amacıDersin amacı Bu dersin amacı, kültürlerin birbirleriyle iletişimini kavramlaştırmaya ve anlamaya çalışan kuramsal yaklaşımları öğrenciye aktarmak, güncel ampirik çalışmaları inceleyecek, bunlar üzerinden mevcut teorik yaklaşımların geçerliliklerini tartışmaya açmaktır. Alanın kuramsal kaynaklarını genişletmeyi hedefleyen bu derste ayrıca, kimlik ve çokkültürlülük tartışmaları da eleştirel bir perspektifle tartışma içeriğine dâhil edilecektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenciler, alana ilişkin kuramsal yaklaşımları ve ampirik çalışmaları bilir hale gelecek,
  2. alanın kuramsal ve felsefi arkaplanının sorunları hakkında bilgi sahibi olacak, alanın kuramsal boşluklarını tanıyabilecek,
  3. çağcıl kültürlerarası iletişim durumlarını ve kültürlerarası karşılaşma örneklerini kuramsal bir bakışla yorumlayabilecek
  4. kendi kişisel araştırma projesini oluşturabilme ve yürütebilme niteliği kazanacak,
  5. gerek teorik gerek de uygulayımsal donanımıyla alana kuramsal katkı sağlayabilecek,
  6. yeni yurttaşlık, kimlik ve fark kavramlarının karakteristik tartışma bileşenlerini tanıyacak, tartışabilecek.
Dersin içeriğiDerste öncelikle kültürlerarası iletişimin ilk modelleri hatırlatılacak,
devamında 1980 sonrası kuramsal teorisyenlerinin çalışmalarına dikkat yöneltilecektir.
İlk bilgilendirmenin devamında, ders boyunca kültürlerarası iletişim pozitivistik
kısıtlarından nasıl kurtulabilir tartışması yürütülecektir. 
KaynaklarAugsburger, David W. (1995). Conflict Mediation Across Cultures: Pathways and
Patterns. Westminster John Knox Press
Gudykunst, William B. (2004). Theorizing About Intercultural CommunicationSage.
Jandt, Fred. E. Intercultural Communication: A Global Reader. Sage: 2004.
Kim, Young Yun, Gudykunst, William B. (1988). Theories in Intercultural
Communication. Sage.
Tutal, Nilgün (2006). Küreselleşme, İletişim, Kültürlerarasılık. İstanbul: Kırmızı 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers hakkında genel bilgilendirme
2. Hafta2.Hafta Kuramlar içinde tarihsel bir yolculuk
3. Hafta3.Hafta İlk kuramsal yaklaşımlar: Hall, Hofstede, Strodtbeck ve Kluckhohn
4. Hafta4.Hafta Hümanist yaklaşımlar
5. HaftaAnlayıcı yaklaşımlar
6. Hafta6.Hafta Sistem yaklaşımları
7. Hafta7.Hafta Örnek çalışmalar ve kuramın uygulanma biçimleri
8. Hafta8.Hafta Kuramlara dönük temel eleştiriler
9. HaftaKüreselleşmenin yeni soruları ve yetmeyen kuram: Eleştirel okumalar
10. Hafta10.Hafta Yeni toplumsallık, yeni kültürellik, yeni kültürlerarasılık
11. Hafta1.Hafta Kültürlerarası İletişim kuramlarını geliştirmek/genişletmek: Söylem, siyaset, ideoloji
12. HaftaÇokkültürlülük mü, kültürlerarasılık mı, diyalog mu?
13. Hafta13.Hafta Fark ve kimlik kavramlarını yeniden tanımlamak
14. Hafta14.Hafta Sunumlar ve genel değerlendirme
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1420
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması110
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler150
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)16348
Sunum / Seminer Hazırlama260120
Proje000
Ödevler19090
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü33156300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara ve kavramlara, hâkimdir, bunları bir araştırmada uygulama becerisine sahiptir.   X 
2. İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir.    X
3. Özgün bir çalışmayı, program ya da projeyi bağımsız olarak gerçekleştirerek bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.   X 
4. İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da varolan çalışmalara yeni yorumlar getirerek ürettiği yeni bilgileri ulusal ve uluslararası yayınlara dönüştürür.   X 
5. Alanıyla ilgili yeni düşünce, model ve yöntemler geliştirir, alanındaki sorunların çözümüne ilişkin yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekler.   X 
6. İlgili alandaki yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanır, bunları kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatır.   X 
7. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.  X  
8. Projeler oluşturur, ulusal ve uluslararası projelerde yer alır.  X  
9. Alanının başka disiplinlerle etkileşiminin yarattığı yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları çözümler ve değerlendirir.   X 
10. Alanıyla ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek