TAE601 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ I TAE601 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Evgenia KERMELİ ÜNAL 
Dersin amacıTürkiyat araştırmalarının niteliği, içeriğini ve dünyadaki durumunu tanıtmak; disiplinler arası çalışmaların Türkiyat araştırmalarındaki yerini kavratmak; Türkiyat araştırmalarında kullanılan yöntemleri tanıtmak; bu yöntemlere dayalı olarak çalışma sistematiği benimsetmek; Türkiyat Araştırmalarında disiplinlerarası yaklaşımı kullanarak analitik değerlendirme yaptırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türkiyat araştırmaları alanının, tarihi, coğrafi, demografik, ekonomik, sosyo-kültürel görünümleri ile belli başlı bilgi kaynaklarını tanır,
  2. Türkiyat araştırmalarının kapsam ve içeriğini bilir,
  3. Türkiyat araştırmalarında önemli olan dil-kültür, dil-tarih, dil-sanat vb. disiplinler arası çalışmaların önemini kavrar,
  4. Türkiyat araştırmaları alanında Dünyadaki çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur,
  5. Türkiyat araştırmaları ile ilgili kaynak yayınları ve literatürü takip eder.
Dersin içeriğiTürkiyat araştırmalarının başlangıç evresi: Radloff, Thomsen ve Cohen.
Geçmişten günümüze Türkiyat'ın dil, tarih, kültürel, siyasi ve coğrafi alanları.
Türkiyat araştırmaları alanının belli başlı bilgi kaynakları ve ilgili literatürün değerlendirilmesi.
20. yüzyılda Türkiyat konusundaki yeni bulgu ve değerlendirmeler ile bunların yöntemleri. 
KaynaklarEren, H. (1998). Türklük Bilimi Sözlüğü, Ankara: TDK Yay.
Gül, B. (2006). Almanyada Türkoloji Çalışmaları. Türkbilig 2006/11: 56-117.

Kreiser, K. (1994). Bibliographie der deutschen Turkologie (1975-1993), Turcica, XXVI: 271-376.

Tekin, T. (2010). Orhon Yazıtları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Kaşgarlı Mahmud. Divan-ı Lügat-it Türk. Hazırlayan: Besim Atalay.
Golden, Peter B. (2007). Türk Halkları Tarihine Giriş. İstanbul: Karam Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürkiyat, Türkoloji, Türklük Bilimi, Orientalistik terimlerinin açıklanması.
2. HaftaTürkiyat çalışmalarının kapsadığı alanlar ve ilişkilerin anlatılması.
3. HaftaDil, tarih, kültür, edebiyat ilişkisinin açıklanması ve bu disiplinler arasındaki ilişki üzerinde durulması.
4. HaftaCoğrafya, sosyoloji, psikoloji, arkeoloji ve sanat tarihi gibi disiplinler arasındaki ilişki ve bu disiplinlerin Türkiyat çalışmaları için önemi.
5. HaftaCoğrafya, sosyoloji, psikoloji, arkeoloji ve sanat tarihi gibi disiplinler arasındaki ilişki ve bu disiplinlerin Türkiyat çalışmaları için önemi.
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaDünyada Türkiyat ile ilgili yapılan çalışmaların tarihi.
8. HaftaTürkiye?de Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu.
9. HaftaAlmanya?da Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu.
10. HaftaAmerika?da Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu.
11. HaftaRusya?da Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu.
12. Haftaİngiltere ve Fransa?da Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu.
13. HaftaTürk cumhuriyetlerinde Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu.
14. HaftaUzak Doğu ülkelerinde Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu.
15. HaftaDünyadaki Türkiyat çalışmalarının genel değerlendirmesi.
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler130
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı260
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama3412
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması236
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2714
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3499210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır.    X
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır.    X
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar.    X
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar.    X
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar.  X  
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur.  X  
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. X   
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder.  X  
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir.    X
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar.  X  
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir.  X  
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek