TAE601 - TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARINA GİRİŞ I | TAE601 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Evgenia KERMELİ ÜNAL | |||||
Dersin amacı | Türkiyat araştırmalarının niteliği, içeriğini ve dünyadaki durumunu tanıtmak; disiplinler arası çalışmaların Türkiyat araştırmalarındaki yerini kavratmak; Türkiyat araştırmalarında kullanılan yöntemleri tanıtmak; bu yöntemlere dayalı olarak çalışma sistematiği benimsetmek; Türkiyat Araştırmalarında disiplinlerarası yaklaşımı kullanarak analitik değerlendirme yaptırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Türkiyat araştırmalarının başlangıç evresi: Radloff, Thomsen ve Cohen. Geçmişten günümüze Türkiyat'ın dil, tarih, kültürel, siyasi ve coğrafi alanları. Türkiyat araştırmaları alanının belli başlı bilgi kaynakları ve ilgili literatürün değerlendirilmesi. 20. yüzyılda Türkiyat konusundaki yeni bulgu ve değerlendirmeler ile bunların yöntemleri. | |||||
Kaynaklar | Eren, H. (1998). Türklük Bilimi Sözlüğü, Ankara: TDK Yay. Gül, B. (2006). Almanyada Türkoloji Çalışmaları. Türkbilig 2006/11: 56-117. Kreiser, K. (1994). Bibliographie der deutschen Turkologie (1975-1993), Turcica, XXVI: 271-376. Tekin, T. (2010). Orhon Yazıtları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Kaşgarlı Mahmud. Divan-ı Lügat-it Türk. Hazırlayan: Besim Atalay. Golden, Peter B. (2007). Türk Halkları Tarihine Giriş. İstanbul: Karam Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Türkiyat, Türkoloji, Türklük Bilimi, Orientalistik terimlerinin açıklanması. |
2. Hafta | Türkiyat çalışmalarının kapsadığı alanlar ve ilişkilerin anlatılması. |
3. Hafta | Dil, tarih, kültür, edebiyat ilişkisinin açıklanması ve bu disiplinler arasındaki ilişki üzerinde durulması. |
4. Hafta | Coğrafya, sosyoloji, psikoloji, arkeoloji ve sanat tarihi gibi disiplinler arasındaki ilişki ve bu disiplinlerin Türkiyat çalışmaları için önemi. |
5. Hafta | Coğrafya, sosyoloji, psikoloji, arkeoloji ve sanat tarihi gibi disiplinler arasındaki ilişki ve bu disiplinlerin Türkiyat çalışmaları için önemi. |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Dünyada Türkiyat ile ilgili yapılan çalışmaların tarihi. |
8. Hafta | Türkiye?de Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu. |
9. Hafta | Almanya?da Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu. |
10. Hafta | Amerika?da Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu. |
11. Hafta | Rusya?da Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu. |
12. Hafta | İngiltere ve Fransa?da Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu. |
13. Hafta | Türk cumhuriyetlerinde Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu. |
14. Hafta | Uzak Doğu ülkelerinde Türkiyat çalışmalarının başlaması ve bugünkü durumu. |
15. Hafta | Dünyadaki Türkiyat çalışmalarının genel değerlendirmesi. |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 1 | 30 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 4 | 12 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 7 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 99 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dili, tarihi, kültürü ve toplumsal yapısını disiplinler arası bir perspektifle kavrar, tarihî ve kültürel sürece analitik ve bütüncül yaklaşır. | X | ||||
2. Türkçe konuşan halk ve toplulukların siyasi, sosyal ve kültürel özelliklerini araştırmak amacıyla tarih, dilbilim ve folklor araştırma yöntemlerini uyumlu bir şekilde kullanır. | X | ||||
3. Geçmişten günümüze Türkçe konuşan topluluk ve halkları sıralar; yaşadıkları coğrafyaları ve günümüzdeki sosyo-kültürel yapılarını açıklar. | X | ||||
4. Dil, kültür ve sosyal yapıda meydana gelen değişimlerde göç, coğrafi şartlar, teknolojik koşulların yerini ve rolünü açıklar. | X | ||||
5. Türk topluluklarının sosyo-kültürel yapıları, farklı kültürlerle temas sonucu yaşadıkları kültürel değişim ile demografik, siyasi ve sosyo-kültürel sorunları kavrar. | X | ||||
6. Bütüncül bakış açısıyla toplumsal ve kültürel alanlarda bölgesel ve küresel meseleleri açıklar, geleceğe dair öngörü ve yorumlarda bulunur. | X | ||||
7. Türk toplumsal yapısında gelecek kuşaklara aktarılması gereken geleneksel ve güncel değerlerin yeniden üretimi için gerekli verileri tartışır. | X | ||||
8. Türk kültürünün kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar, analiz eder. | X | ||||
9. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, tarihî perspektiften uzmanlık düzeyinde değerlendirir. | X | ||||
10. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, öz eleştiri yapar, sosyalleşir, bulguları ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara hassasiyet gösterir. | X | ||||
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek