PSL601 - ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | PSL601 | 1. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm Mensubu | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı öğrenciye bilimsel bir araştırmanın nasıl planlanıp yürütüldüğü konularında derin bir kavrayış kazandırmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ders kuram oluşturma süreçleri, bilimsel denence özellikleri, araştırma etiği, ölçmenin temel prensipleri, güvenilirlik ve geçerlilik kavramları, iç ve dış geçerliliği tehlikeye düşüren uygulamalar, karıştırıcı değişkenleri kontrol teknikleri, araştırma desenleri, literatür araştırması için internet ve elektronik veri tabanlarını kullanma, bilimsel bir makale yazarken dikkat edilecek temel hususları ve bir makaleyi eleştirisel bir bakış açısıyla değerlendirme konularını kapsamaktadır. Dersin Düzeyi: Lisansüstü Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin NERGİZ Ders Sorumlusu: Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin NERGİZ Dersin Yardımcıları: ABD onayıyla ders sorumlusu tarafından bulunur Dersin Staj Durumu: Yok | |||||
Kaynaklar | Christensen, L.B. (2004). Experimental Methodology. Boston: Pearson. Murphy, K. R., & Davidshofer, C. O. (2005). Psychological testing: Principles and Applications (6th Edition). NJ: Pearson Education International. Whitley Jr, B. E., & Kite, M. E. (2018). Principles of Research in Behavioral Science. (3rd Ed). NY: Routledge |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilimsel araştırmalarda etik |
2. Hafta | Bilimsel araştırmalarda bazı önemli konular: hipotez testleri, Tip I ve Tip II hata, etki düzeyi, istatistiksel güç |
3. Hafta | Ölçmenin temel ilkeleri, güvenirlik kavramı, türleri ve ölçümü |
4. Hafta | Geçerlik kavramı, türleri ve ölçümü |
5. Hafta | İç ve dış geçerliği tehdit eden unsurlar ile kontrol teknikleri; örnekleme türleri |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Deneysel çalışmalar |
8. Hafta | Araştırma desenleri: tekrarlı ölçüm (denek içi) ve denekler arası desenler |
9. Hafta | Deneysel olmayan çalışmalar: anket çalışmaları ve korelasyonel desenler, alan çalışmaları, doğal gözlem |
10. Hafta | Nitel araştırma ve içerik analizi |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Literatür tarama ve makale türleri |
13. Hafta | Araştırma raporu yazımında temel konular |
14. Hafta | Araştırma raporu yazımında temel konular |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 10 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 1 | 10 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 33 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Ödevler | 14 | 3 | 42 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 62 | 87 | 273 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Psikolojideki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri kavrar. | X | ||||
2. Psikolojideki kuramsal ve uygulamalı bilgilerin diğer disiplinlerle ilişkisini kavrar. | X | ||||
3. Bireylerin yaşadığı dönüşümlerin neden ve sonuçlarını kavrar. | X | ||||
4. Psikoloji ile ilgili analiz tekniklerini, teknolojileri ve uygulamaları değerlendirir. | X | ||||
5. Mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. | X | ||||
6. Çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekler. | X | ||||
7. Psikoloji alt alanları arası ve disiplinler arası çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde projeler üretir. | X | ||||
9. Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser. | X | ||||
10. Eleştirel yaklaşımı benimser ve uygular. | X | ||||
11. Psikoloji bilgi ve becerilerini kullanarak araştırma yapar ve sonuçları literatür temelinde değerlendirir. | X | ||||
12. Yüksek lisans eğitimini akademik veya uygulama alanında bir ileri seviyeye taşır. | X | ||||
13. Bilgi birikimini bilimsel toplantılarda paylaşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek