FEL681 - SANAT ESERLERİNDE FELSEFE PROBLEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SANAT ESERLERİNDE FELSEFE PROBLEMLERİ FEL681 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Hülya Yetişken 
Dersin amacıBu dersin ana amacı, sanat yapıtlarının felsefi temellerini tartışmak ve sanat yapıtlarında karşılaşılan İnsan Felsefesi, Etik ve Değer Felsefesine ilişkin felsefe problemlerini incelemektir 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenciler; - Sanat yapıtlardaki felsefe sorunlarını tartışarak değerlendirebilir. - Bu yapıtlardaki etik değer sorunlarına ilişkin felsefi temelin ne olduğunu görebilir ve tartışabilir. - Edebiyat yapıtlarındaki ve gerçek yaşamdaki farklı yaşantıların ve eylemlerin değerini karşılaştırabilir.
  2. -Edebiyat yapıtlarındaki etik değer sorunlarını doğru değerlendirebilir. -İnsanın olmanın değerinin bilincinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini değerlendirebilir. - Derste kazandığı değer bilgisini, gerçek yaşamdaki birçok durumda karar verirken kullanabilir.
Dersin içeriğiBu derste, sanat eserlerinin felsefi temelleri ile aşağıda ?Kaynaklar Bölümü?nde sözü edilen yapıtlarda sergilenen, İnsan Felsefesi, Etik ve Değer Felsefesine ilişkin felsefe sorunları incelenmektedir.  
Kaynaklar1- B.Karasu, Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı 2- Hermann Hesse, Siddhartha, 3- I. Bachmann, Otuz Yaş-Öyküler, 4- A. Camus, Düşüş, 5- B.Brecht Sezuan?ın İyi İnsanı. 6- Kuçuradi, I., Çağın Olayları Arasında, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2009. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSanat yapıtlarını değerlendirmenin üç farklı tarzı karşılaştırmalı olarak ve örnekler verilerek işlenecek.
2. HaftaSanat yapıtlarını bilgisel bir etkinlik olarak değerlendirmenin ana adımlarının özellikleri konusu işlenecek.
3. HaftaPost-Modern sanat yapıtları ve Post-Modern sanat anlayışı, örnekler verilerek, felsefi bakış açısından tartışılacak.
4. HaftaSanat yapıtlarının felsefi temelinin evrensel boyutları konusu, çağımızdan örneklerle de ilgi kurularak işlenecek.
5. HaftaB.Karasu?nun, Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı adlı yapıtındaki felsefe sorunlarına ilişkin başlıca eylem ve yaşantı olanakları belirlenerek, karşılaştırmalı olarak tartışılacak
6. HaftaUzun Sürmüş Bir Günün Akşamı adlı yapıttaki etik değer sorunlarının evrensel ve toplumsal boyutları, çağımızda yaşanan örneklerle de ilgileri kurularak değerlendirilecek
7. HaftaH. Hesse?nin, Siddhartha, adlı yapıtındaki felsefe sorunlarına ilişkin başlıca eylem ve yaşantı olanakları belirlenerek, karşılaştırmalı olarak tartışılacak
8. HaftaSiddhartha, adlı yapıttaki etik değer sorunlarının evrensel ve toplumsal boyutları, çağımızda yaşanan örneklerle de ilgileri kurularak değerlendirilecek.
9. HaftaI.Bachmann?ın, Otuz Yaş-Öyküler adlı yapıtındaki felsefe sorunlarına ilişkin başlıca eylem ve yaşantı olanakları belirlenerek, karşılaştırmalı olarak tartışılacak.
10. Hafta Otuz Yaş-Öyküler adlı yapıttaki etik değer sorunlarının evrensel ve toplumsal boyutları, çağımızda yaşanan örneklerle de ilgileri kurularak değerlendirilecek.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaA. Camus?nün Düşüş adlı yapıtındaki felsefe sorunlarına ilişkin başlıca eylem ve yaşantı olanakları belirlenerek, karşılaştırmalı olarak tartışılacak.
13. Hafta Düşüş adlı yapıttaki etik değer sorunlarının evrensel ve toplumsal boyutları, çağımızda yaşanan örneklerle de ilgileri kurularak değerlendirilecek.
14. HaftaB.Brecht?in Sezuan?ın İyi İnsanı adlı yapıtındaki felsefe sorunlarına ilişkin başlıca eylem ve yaşantı olanakları belirlenerek, karşılaştırmalı olarak tartışılacak.
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12672
Sunum / Seminer Hazırlama188
Proje000
Ödevler14040
Ara sınavlara hazırlanma süresi188
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü30105210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir    X
2. Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir X   
3. Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir X   
4. Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama, tartışma ve çözüm üretme becerisine sahiptir X   
5. Türkçe ve yabancı kaynakları etkin bir biçimde kullanma becerisine sahiptir   X 
6. Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir X   
7. Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptirX    
8. Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptirX    
9. Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır X   
10. Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirirX    
11. Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir  X  
12. Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışırX    
13. Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur  X  
14. Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirirX    
15. Felsefi literatüre katkıda bulunur   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek