İLT645 - SÖYLEM KURAMLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SÖYLEM KURAMLARI İLT645 2. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Öğr. Gör. Dr. Aslı G. Açan  
Dersin amacıDersin amacı Söylem kavramının farklı disiplinler ve düşünsel yaklaşımlar çerçevesinde betimlenmesi, söylem çözümlemesine zemin sağlayacak olan kuramsal altyapının oluşturulması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğenci; - Söylem kavramının temelindeki tarihsel süreçleri tanıyacak, - Söylem kavramını farklı disiplinler ve düşünsel yaklaşımlar bağlamında açıklayabilecek, - Çeşitli söylem kuramlarını tanıyacak, - Farklı disiplin ve yaklaşımlara özgü kuramları karşılaştırıp ilişkilendirebilecek, - söylemin yorumlanmasında dil, bağlam, etkileşim, niyet, çıkarım, kültür, ideoloji, toplum gibi temel kavramların rollerini ve bunlar arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek,
  2. - Söylem çözümlemesine zemin sağlayacak kuramsal bilgiye ulaşacaktır.
Dersin içeriğiBu ders, çok çeşitli disiplinlerde (sosyoloji, felsefe, dilbilim, edebiyat, vb.) farklı yaklaşımlarla biçimlenmiş "söylem" teriminin kavramsallaştırılmasına olanak sağlayan temel kuramları karşılaştırmalı olarak ele alacaktır. İrdelenecek temel konular: Marx, toplumsak pratik ve ideoloji, hegemonya ve egemen ideoloji (Althusser, Gramsci), yapısalcılık ve ideoloji kuramı (Saussure), post-yapısalcılık (Foucault, Barthes), epistemoloji (söylem yapıları), feminist kuram ve söylem kuramı, kolonyal, post-kolonyal söylem kuramı, eleştirel dilbilim ve söylem çözümlemesi (Fairclough, T. Van Dijk). 
KaynaklarKaynaklar Çoban, B., Özarslan, Z. (ed.) (2003) Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su
Macdonell, D. (1986) Theories of Discourse. New York: Basil Blackwell
Mills, S. (1997) Discourse. London: Routledge
Sancar, S. (2008) İdeolojinin Serüveni. Ankara: İmge
Schiffrin, D. (1994) Approaches to Discourse. Cambridge: Blackwell 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin genel tanıtımı
2. Haftaİdeolojiden Söyleme (kavramların tartışılması)
3. HaftaMarx:Toplumsal pratik ve ideoloji ilişkisi
4. HaftaHegemonya kavramı ve egemen ideoloji kuramı (Gramsci)
5. Haftaİdeolojinin yapısal çözümlenmesi (Althusser)
6. HaftaAnlam, dil, söylem
7. HaftaYapısalcılık ve göstergebilim (de Saussure)
8. Hafta Sunumlar -vize
9. HaftaYapısalcılık sonrası tartışmalar (Foucault)
10. Hafta Feminist kuram ve söylem
11. HaftaKolonyal ve postkolonyal söylem kuramı
12. HaftaSöylem kuramı ve siyaset
13. Hafta Eleştirel Dilbilim ve söylem çözümlemesi
14. HaftaSunumlar
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1420
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler15656
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi000
Toplam İş Yükü3182180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İletişim bilimlerine ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hâkimdir.   X  
2. İletişim bilimlerine ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.   X  
3. İletişim bilimleri alanında bir sosyal araştırma tasarlar ve uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.    X 
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.     X
5. İletişim bilimleri alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.    X 
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
7. İletişim bilimleri alanında yaptığı her türden akademik üretimde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.     X
8. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.    X 
9. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak iletişim ve medya ile ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür.  X  
10. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar.    X
11. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek