İLT645 - SÖYLEM KURAMLARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SÖYLEM KURAMLARI | İLT645 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Öğr. Gör. Dr. Aslı G. Açan | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı Söylem kavramının farklı disiplinler ve düşünsel yaklaşımlar çerçevesinde betimlenmesi, söylem çözümlemesine zemin sağlayacak olan kuramsal altyapının oluşturulması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders, çok çeşitli disiplinlerde (sosyoloji, felsefe, dilbilim, edebiyat, vb.) farklı yaklaşımlarla biçimlenmiş "söylem" teriminin kavramsallaştırılmasına olanak sağlayan temel kuramları karşılaştırmalı olarak ele alacaktır. İrdelenecek temel konular: Marx, toplumsak pratik ve ideoloji, hegemonya ve egemen ideoloji (Althusser, Gramsci), yapısalcılık ve ideoloji kuramı (Saussure), post-yapısalcılık (Foucault, Barthes), epistemoloji (söylem yapıları), feminist kuram ve söylem kuramı, kolonyal, post-kolonyal söylem kuramı, eleştirel dilbilim ve söylem çözümlemesi (Fairclough, T. Van Dijk). | |||||
Kaynaklar | Kaynaklar Çoban, B., Özarslan, Z. (ed.) (2003) Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Macdonell, D. (1986) Theories of Discourse. New York: Basil Blackwell Mills, S. (1997) Discourse. London: Routledge Sancar, S. (2008) İdeolojinin Serüveni. Ankara: İmge Schiffrin, D. (1994) Approaches to Discourse. Cambridge: Blackwell |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin genel tanıtımı |
2. Hafta | İdeolojiden Söyleme (kavramların tartışılması) |
3. Hafta | Marx:Toplumsal pratik ve ideoloji ilişkisi |
4. Hafta | Hegemonya kavramı ve egemen ideoloji kuramı (Gramsci) |
5. Hafta | İdeolojinin yapısal çözümlenmesi (Althusser) |
6. Hafta | Anlam, dil, söylem |
7. Hafta | Yapısalcılık ve göstergebilim (de Saussure) |
8. Hafta | Sunumlar -vize |
9. Hafta | Yapısalcılık sonrası tartışmalar (Foucault) |
10. Hafta | Feminist kuram ve söylem |
11. Hafta | Kolonyal ve postkolonyal söylem kuramı |
12. Hafta | Söylem kuramı ve siyaset |
13. Hafta | Eleştirel Dilbilim ve söylem çözümlemesi |
14. Hafta | Sunumlar |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 20 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 20 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 56 | 56 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 31 | 82 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İletişim bilimlerine ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hâkimdir. | X | ||||
2. İletişim bilimlerine ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | X | ||||
3. İletişim bilimleri alanında bir sosyal araştırma tasarlar ve uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. İletişim bilimleri alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
7. İletişim bilimleri alanında yaptığı her türden akademik üretimde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
9. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak iletişim ve medya ile ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür. | X | ||||
10. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar. | X | ||||
11. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek