AİT735 - OSMANLICA PALEOGRAFYA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
OSMANLICA PALEOGRAFYA | AİT735 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Diğer: Ödev | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç.Dr.Seyfi Yıldırım | |||||
Dersin amacı | Osmanlıca arşiv belgelerini okumayı, anlamayı ve tahlil etmeyi öğretmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Rik'a harflerle yazılmış Osmanlı arşiv belgelerinin okunması, Arşiv belgelerindeki Türkçe, Arapça ve Farsça kelime ve tamlamaları, transkripsiyon kuralları, Rika ve diğer Osmanlıca el yazı çeşitlerini, temel Osmanlıca-Türkçe gramer kuralları Osmanlıca belgelerin içeriklerini analizi. | |||||
Kaynaklar | Kütükoğlu, M. S. (1998) İstanbul, Osmanlı Belgelerinin Dili, Diplomatik, Kubbealtı Yayınları. Gökbilgin, M.T. (1992) İstanbul, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, Enderun Kitabevi. Eminoğlu, M. Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş. Aktan, A. (1995)İstanbul Osmanlı Paleografyası ve Siyasi Yazışmalar. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tarihin yardımcı bilimleri olarak Paleografya ve Diplomatika (Belgebilimi) |
2. Hafta | Osmanlı belgelerinin şekil ve üslup bakımından tanıtımı |
3. Hafta | Osmanlıca Dilbilgisi |
4. Hafta | Osmanlıca Dilbilgisi, Osmanlıca metinlerin çevrimyazı (transkripsiyon) yöntemi |
5. Hafta | Osmanlıca belgelerde geçen Türkçe, Arapça ve Farsça kelime ve kavramların analizi |
6. Hafta | Osmanlıca yazı türlerinin tanıtımı ve örnekleri |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Rik'a hattıyla yazılmış çeşitli arşiv belgelerini tanıma ve okuma |
9. Hafta | Rik'a hattının muhtelif örneklerini tanıma ve okuma (Ferman, İrade, Arz ve tezkere belge örnekleri) |
10. Hafta | Rik'a hattının muhtelif örneklerini tanıma ve okuma (Arz-ı hal, layiha vd.) |
11. Hafta | Rik'a hattının muhtelif örneklerini tanıma ve okuma (Osmanlı hariciye ve dahiliye bürokrasinin yazışma örnekler) |
12. Hafta | Rika dışındaki Osmanlıca belgeleri tanıma ve okuma: 19. yüzyıl Osmanlı belgelerinden örnekler |
13. Hafta | Rik'a dışındaki Osmanlıca belgeleri tanıma ve okuma: 20. yüzyıl başı Osmanlı belgelerinden örnekler |
14. Hafta | 19. ve 20. yüzyıl Osmanlı belgelerinin kaynak olarak tenkidi (İç ve Dış Tenkid) |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 33 | 111 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur. | X | ||||
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir. | X | ||||
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur. | X | ||||
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir. | X | ||||
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar. | X | ||||
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar. | X | ||||
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar. | X | ||||
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur. | X | ||||
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir. | X | ||||
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır. | |||||
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek