AİT732 - OSMANLI'DAN CUMHURİYET'E KÜLTÜR ve TOPLUM
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
OSMANLI'DAN CUMHURİYET'E KÜLTÜR ve TOPLUM | AİT732 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Ödev | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr.Fatma Acun | |||||
Dersin amacı | Osmanlıdan Cumhuriyete, Batı etkisinde modernleşen Türk toplumunda meydana gelen kültürel ve sosyal değişmeyi anlamak; süreklilik ve değişmedeki etken faktörleri belirlemek; tarihte süreklilik ve değişimin beraber seyrettiğini öğretmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Osmanlı modernleşme tecrübesini 19. Yüzyıldaki seyri, Cumhuriyet?in kuruluşuna aktardığı sosyal ve kültürel değerler, ve günümüze kadar geçen dönemde, sosyal ve kültürel gelişmeler, değişme ve süreklilik kavramları ile incelenir. | |||||
Kaynaklar | Peter BURKE, Sociology and History, London 1980. Peter BURKE, Kültür Tarihi, İstanbul, 2006. Fatma ACUN, Osmanlıdan Cumhuriyete Değişme ve Süreklilik, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Osmanlı Devleti?nin Kuruluşunun 700. Yılı Özel sayısı, (1999), s. 155-167. Memet ZENCİRKIRAN, Dünden Bugüne Türkiye?nin Toplumsal Yapısı, Bursa, 2012. Kemal KARPAT, Social Change and Politics in Turkey, A Strctural Historical Analysis, E. J. Brill, Leiden, 1973. Tanzimat, Değişim Sürecinde Osmanlı, Halil İnalcık-M Seyitdanlıoğlu (eds), İstanbul, Sadık ALBAYRAK, Meşrutiyet İstanbul'unda Kadın ve Sosyal Değişim. İstanbul, 2002. İlber ORTAYLI, Osmanlı İmparatorluğunda İktisadi Ve Sosyal Değişim Makaaleler1. Turhan Kitabevi, 2002. Gilles. VEINSTEİN, Osmanlılar ve Ölüm: Süreklilikler ve Değişimler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2007. Justin MCCARTHY, Ölüm ve Sürgün, Çeviren: Bilge Umar, İnkılap Kitabevi: Ankara, 1995. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kavramların tanımı: Kültür ve toplumun tanımı |
2. Hafta | Kavramların tanımı: Değişme ve süreklilik |
3. Hafta | Modernleşme tesirinde son dönem Osmanlı toplumunun sosyal nitelikleri |
4. Hafta | Modernleşme tesirinde son dönem Osmanlı toplumunun kültürel nitelikleri |
5. Hafta | Modernleşme tesirinde son dönem Osmanlı toplumu ve aydını |
6. Hafta | Osmanlı sosyal dokusunun değişimi: göçler |
7. Hafta | Cumhuriyet sosyal yapısının oluşumu: göçler ve mübadele |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Osmanlıdan devralınan kültür mirasının tanımı ve unsurları |
10. Hafta | Osmanlı Cumhuriyet karşılaştırması: sosyal yapıda değişim ve süreklilik |
11. Hafta | Osmanlı Cumhuriyet karşılaştırması: kültürel yapıda değişim ve süreklilik |
12. Hafta | Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze toplumsal değişme ve süreklilik |
13. Hafta | Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kültürel değişme ve süreklilik |
14. Hafta | Sosyal ve kültürel değişim ve sürekliliğin gözlemi; bir olay örnek çalışması |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 0 |
Sunum | 1 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 33 | 111 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur. | X | ||||
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir. | X | ||||
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur. | X | ||||
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir. | X | ||||
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar. | X | ||||
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar. | X | ||||
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar. | X | ||||
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur. | X | ||||
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | |||||
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir. | X | ||||
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır. | X | ||||
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek