AİT732 - OSMANLI'DAN CUMHURİYET'E KÜLTÜR ve TOPLUM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OSMANLI'DAN CUMHURİYET'E KÜLTÜR ve TOPLUM AİT732 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Ödev  
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr.Fatma Acun 
Dersin amacıOsmanlıdan Cumhuriyete, Batı etkisinde modernleşen Türk toplumunda meydana gelen kültürel ve sosyal değişmeyi anlamak; süreklilik ve değişmedeki etken faktörleri belirlemek; tarihte süreklilik ve değişimin beraber seyrettiğini öğretmek.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Son dönem, modernleşme sürecindeki Osmanlı toplumunu sosyal ve kültürel yönleriyle tanır.
  2. 2. Cumhuriyetin ilk dönemlerindeki, Osmanlı bakiyesi toplumu, sosyal ve kültürel yönleriyle tanır
  3. 3. Osmanlı ve Cumhuriyet toplumları arasında mukayese yaparak değişen ve sürekli kalan yönlerini bilir.
  4. 4. Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze sosyal ve kültürel alandaki değişmeyi ve buna hakim olan faktörleri bilir.
Dersin içeriğiOsmanlı modernleşme tecrübesini 19. Yüzyıldaki seyri, Cumhuriyet?in kuruluşuna aktardığı sosyal ve kültürel değerler, ve günümüze kadar geçen dönemde, sosyal ve kültürel gelişmeler, değişme ve süreklilik kavramları ile incelenir. 
KaynaklarPeter BURKE, Sociology and History, London 1980.
Peter BURKE, Kültür Tarihi, İstanbul, 2006.
Fatma ACUN, Osmanlıdan Cumhuriyete Değişme ve Süreklilik, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Osmanlı Devleti?nin Kuruluşunun 700. Yılı Özel sayısı, (1999), s. 155-167.
Memet ZENCİRKIRAN, Dünden Bugüne Türkiye?nin Toplumsal Yapısı, Bursa, 2012.
Kemal KARPAT, Social Change and Politics in Turkey, A Strctural Historical Analysis, E. J. Brill, Leiden, 1973.
Tanzimat, Değişim Sürecinde Osmanlı, Halil İnalcık-M Seyitdanlıoğlu (eds), İstanbul, Sadık ALBAYRAK, Meşrutiyet İstanbul'unda Kadın ve Sosyal Değişim. İstanbul, 2002.
İlber ORTAYLI, Osmanlı İmparatorluğunda İktisadi Ve Sosyal Değişim Makaaleler1. Turhan Kitabevi, 2002.
Gilles. VEINSTEİN, Osmanlılar ve Ölüm: Süreklilikler ve Değişimler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2007.
Justin MCCARTHY, Ölüm ve Sürgün, Çeviren: Bilge Umar, İnkılap Kitabevi: Ankara, 1995.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKavramların tanımı: Kültür ve toplumun tanımı
2. HaftaKavramların tanımı: Değişme ve süreklilik
3. HaftaModernleşme tesirinde son dönem Osmanlı toplumunun sosyal nitelikleri
4. HaftaModernleşme tesirinde son dönem Osmanlı toplumunun kültürel nitelikleri
5. HaftaModernleşme tesirinde son dönem Osmanlı toplumu ve aydını
6. HaftaOsmanlı sosyal dokusunun değişimi: göçler
7. HaftaCumhuriyet sosyal yapısının oluşumu: göçler ve mübadele
8. HaftaAra sınav
9. HaftaOsmanlıdan devralınan kültür mirasının tanımı ve unsurları
10. HaftaOsmanlı Cumhuriyet karşılaştırması: sosyal yapıda değişim ve süreklilik
11. HaftaOsmanlı Cumhuriyet karşılaştırması: kültürel yapıda değişim ve süreklilik
12. HaftaCumhuriyetin ilk yıllarından günümüze toplumsal değişme ve süreklilik
13. HaftaCumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kültürel değişme ve süreklilik
14. HaftaSosyal ve kültürel değişim ve sürekliliğin gözlemi; bir olay örnek çalışması
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler10
Sunum10
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü33111300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur. X   
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. X   
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir.  X  
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur.  X  
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir.   X  
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir. X   
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar.   X 
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar.  X  
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar.  X  
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur.  X  
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.     
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir. X   
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır.  X  
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek