AİT724 - TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE EĞİTİM POLİTİKALARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK MODERNLEŞME SÜRECİNDE EĞİTİM POLİTİKALARI AİT724 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Ayten SEZER ARIĞ 
Dersin amacıOsmanlı ve Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikalarını tespit etmek, eğitimin Türkiye?nin modernleşmesine etkileri ile katkılarını ortaya koymak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Devlet ve toplum hayatında eğitimin önemini öğrenir.
  2. 2. Klasik Osmanlı dönemi eğitimini kavrar
  3. 3. Yenileşme döneminde eğitim alanında yapılan reformlar ve topluma yansımalarını tespit eder.
  4. 4. Klasik eğitim kurumları ile modern eğitim kurumlarının kıyaslamasını yapar.
  5. 5. Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde izlenen eğitim politikalarını ve sonuçlarını ortaya koyar.
Dersin içeriğiDevlet ve toplum hayatında eğitimin önemini öğrenir. Klasik Osmanlı dönemi eğitimi.
Yenileşme döneminde eğitim alanında yapılan reformlar ve topluma yansımaları.
Klasik eğitim kurumları ile modern eğitim kurumlarının mukayesesi. Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde izlenen eğitim politikalarının sonuçları.Modernleşmenin eğitim politikaları üzerindeki etkileri ve sonuçları.
 
KaynaklarYahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, Ankara 1982.
Ayten Sezer, Atatürk Döneminde Yabancı Okullar, Ankara 1999.
Osman Nuri Ergin, Türk Maarif Tarihi, 5 cilt, İstanbul 1977.
Faik Reşit Unat, Türkiye Eğitim Sisteminin Gelişmesine Tarihi Bir Bakış, Ankara 1964.
Bayram Kodaman, Abdülhamid Devri Eğitim Sistemi, Ankara 1991.
Nafi Atuf kansu, Türkiye Maarif Tarihi Hakkında Bir Deneme, İstanbul 1930.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEğitim kavramının açıklanması
2. HaftaOsmanlı Eğitim Sistemi ve Eğitim politikaları
3. HaftaKlasik eğitim kurumlarının (Sıbyan Okulları ile Medreseler) ele alınması
4. Hafta18.yüzyıl yeniliklerinin eğitime yansıması
5. Hafta18.yüzyılda açılan modern okullar
6. HaftaTanzimat Dönemi eğitimi ve mektep-medrese ikiliği tartışılır
7. HaftaOsmanlı eğitim politikasındaki genel değişim
8. HaftaOsmanlı eğitiminin Cumhuriyet `e yansıyan yönleri
9. HaftaAra sınav
10. HaftaCumhuriyet Yöneticilerinin eğitime bakışları ve Hükümet programlarına yansımaları
11. HaftaTevhid-i Tedrisat Kanunu ve Sonuçları (çıkarılan yönetmelikler, alınan kararlar, bilimsel toplantılar ve sonuçları)
12. HaftaUygulanan eğitim politikalarının ilk, orta ve yükseköğretime yansımaları
13. HaftaEğitim politikalarını uygulayan kurumlar (MEB,YÖK TUBİTAK, TÜBA,DPT v.b)
14. HaftaGenel Değerlendirme
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum15
Projeler00
Seminer110
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü33111300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur. X   
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.  X  
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir. X   
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur. X   
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir.      
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir.   X 
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar.    X
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar.  X  
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar.  X  
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur.  X  
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.   X 
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir.   X 
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır.   X 
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir.      

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek