AİT717 - YAKIN DÖNEM TARİHİNDE KAYNAKLAR ve YÖNTEMLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YAKIN DÖNEM TARİHİNDE KAYNAKLAR ve YÖNTEMLER AİT717 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Saime Selenga GÖKGÖZ 
Dersin amacıModern Türkiye'nin (18. Yüzyıldan 20. yüzyıla: imparatorluk-ulus-devlet sistem değişmesinin tarihi) Yakın Dönem Tarihinin çeşitli kaynak türleri üzerine çözümleyici bilgi ve perspektif, bakış açısı kazandırırken aynı zamanda ilgili kaynakları tarih inceleme yöntemleri uygulayarak herhangi bir tarihsel sorun üzerine özgün bir çalışma yapabilmesini sağlama yetkinliğini elde etmesini sağlamak.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. `Yakın Dönem'in tarihinden ne anlaşılır, kapsamı ve amacı nedir bilir.
  2. 2. Yakın Dönem Modern Türkiye tarihindeki olayları ve olguları, dönem tarih kaynakları çerçevesinde değerlendirir ve yorumlar.
  3. 3. Yapılmış bir tarih çalışmasını, kaynakların eleştirel açıdan değerlendirir.
  4. 4. Yakın Dönem Modern Türkiye Tarihinin kaynaklarını (Osmanlı ve Cumhuriyet Devri Arşiv Evrakı, Matbuat, Hatırat, referanslar) sınıflama ve evrak gruplandırma ve ilişkilendirmelerini yapabilir.
  5. 5. Örnek bir olay-olgu üzerine Yakın Dönem Tarihi kaynaklarını tespit ederek, bu kaynakları eleştirel kullanarak bir makale yazabilir.
Dersin içeriğiYakın dönem tarihi araştırmalarında temel metodolojik problemler, yöntem ve teknikler; kaynak kullanımı (okuma, sorgulama, metin analizi, alıntı ve atıflar) ve metin yazma (olgu tasviri, örnekleme, kronolojik analiz, problematik analiz, yorumlama) konularında uygulama yapılarak, bilimsel araştırma ve inceleme becerisi kazandırılır.
Yakın dönemi teşkil eden Cumhuriyet tarihi ile ilgili mevcut yazılı kaynaklar ve tarihe veri olabilecek görsel malzemeler tanıtılır. Bu kaynakların bulunduğu yerler, nasıl ulaşılacağı ve ne tür yöntemlerle işleneceği öğretilir.
 
KaynaklarBaşbakanlık Osmanlı Arşivi Dairesi Yayınları (Belge Yayınları) - Külliyat
Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi Dairesi Yayınları (Belge Yayınları) - Külliyat
Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları ? Külliyat (Belge Yayınlar).
ISIS Yayınları
E. H. CARR, Tarih Nedir, Çeviren, Misket Gizem Gürtürk, İletişim Yayınları: 2012.
Zeki Velidi TOGAN, Tarihte Usul, Enderun Kitabevi; İstanbul 1981.
Richard J. EVANS, Tarihin Savunusu, Çev. Uygur Kocabaşoğlu, İmge Kitabevi; Ankara, 1999.
John TOSH, Tarihin Peşinde, Tarih Vakfı, Yurt Yayınları, 1997.
March BLOCH, The Historian?s Craft, Manchester University Press, 1992.
Fatma ACUN, Yakın Dönem Tarihi Metodolojisi, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 42 (Kasım 1998), s. 717-756.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta`Modern / Çağdaş Tarih'in Sınırları: Metodolojik tartışma
2. HaftaModern Türkiye Tarihi için Kaynaklar Nelerdir: Arşiv Tasnif Mantığı
3. HaftaTürkiye Tarihi Kaynakları: Tasnif: Evrak: İç Tasnif Mantığı
4. HaftaOsmanlı: Kaynaklar: Arşiv (Belge) Evrakı: Resmi (Devlet) Evrakı nedir? (Osmanlı ve Cumhuriyet Devri tarih yazımı bağlamında)
5. HaftaOsmanlı: Kaynaklar: Arşiv (Belge) Evrakı: Gayrı Resmi ve Hususi Evrak Farkı: Devlet Erkan ve Ricalinin Evrak-ı Metrukesi Resmi Evrak mı Hususi Evrak mıdır?
6. HaftaOsmanlı: 19. Yüzyıl Kaynaklar: Arşiv (Belge) Evrakı: Hariciye ve Dahiliye (Siyasi, Toplumsal, Ekonomik, Kültür Yönetim Siyasetleri)
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaKaynak: Zaman: An: Devir ve Devre Farkı: Bir Devrin Arşiv kaynaklarından ayrılan basılı kaynaklar (Mektubat, Günlük, Hatırat)
9. HaftaKaynaklar: Matbuat: Gazete: Mecmua
10. HaftaKaynaklar: Görsel: Fotoğraf Saha: Canlı Tarih: Sözlü Tanıklık
11. HaftaSöylem Analizi
12. HaftaMetinbilimsel Yöntem
13. HaftaNarratolojik Yöntem
14. HaftaHermenötik Yöntem
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1010
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler10
Sunum10
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü33111300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.  X  
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.  X  
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir.    X
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur.  X  
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir.     X
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir.  X  
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar.   X 
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar.  X  
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar. X   
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur.   X 
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.  X  
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir.   X 
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır.  X  
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir.      

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek