AİT701 - ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ | AİT701 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr.Adil Dağıstan | |||||
Dersin amacı | Atatürkçü düşünce sisteminin temel kavram ve kuramların ve bunların oluşmasında rol oynayan faktörlerin ve fikir kaynaklarının kavranması. Atatürkçü düşünce sisteminin dünyadaki diğer düşünce sitemleri ve ideolojilerle karşılaştırılarak, gerçek değerinin ortaya konulması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Atatürkçü Düşünce Sistemi, Atatürk'ün karşılaşmış olduğu çeşitli olayları akıl yolu ile değerlendirmesi ve tarih bilinciyle yorumlaması sonucunda oluşmuştur. Başka bir ifadeyle ülkenin geçirdiği tarihi süreç ve jeopolitik konumu dikkate alınarak aklın ve bilimin rehberliğinde geliştirilmiştir. Bu şartlarda oluşan Atatürkçü Düşüncenin nihai hedefi olan, milli egemenliğe dayalı tam bağımsız bir devletin kurulması ve çağdaş uygarlığa ulaşabilme idealinin ancak Atatürkçü Düşünce Sisteminin rehberliğinde gerçekleşebileceğini ele alır. | |||||
Kaynaklar | İNAN, Afet, Medeni Bilgiler ve M .Kemal Atatürk'ün el yazıları, Ankara,1969 ATATÜRK, Gazi Mustafa Kemal, Atatürk?ün Söylev ve Demeçleri, I-III cilt, Ankara, 1989. EROĞLU, Hamza, Atatürkçülük, Ankara, 1981. GİRİTLİ, İsmet, Kemalist Devrim İdeolojisi, İstanbul, 1980. JEVAKHOFF, Alexandre, Kemal Atatürk, Les Chemins de I?Occident, Paris, 1989. KARAL, Enver Ziya, Atatürk'ten Düşünceler, Ankara,1969. KİNROSS, Lord, Atatürk, Bir Milletin Yeniden Doğuşu, çev. Necdet Sander, İstanbul, 1994 KURAN, Ercüment, Atatürkçülük Üzerine Denemeler, Ankara, 1981. TUNAYA, Tarık Zafer, Devrim Hareketleri içinde Atatürk ve Atatürkçülük, İstanbul, 1981 WEBSTER, Donald Everett, The Turkey of Atatürk, Philadelphia, 1939. WEIKER, Walter F, The Modernization of Turkey, From Atatürk to the Present Day, New York, 1981. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminin temel ilkeleri ve bu ilkelerin oluşumunda rol oynayan etkenlerin değerlendirilmesi |
2. Hafta | Osmanlı döneminde başlayan yenileşme hareketlerinin Atatürkçü Düşünce üzerine etkileri |
3. Hafta | Atatürk'ün yetişmesinde okul, öğretmen ve okuduğu kitapların ve görev yerlerinin etkisi |
4. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminin fikir kaynaklarının tahlili |
5. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminde Devletin ana nitelikleri |
6. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminde Milli Eğitim ve amaçları |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminde tam bağımsızlık ve milli egemenlik ilkelerinin yeri ve önemi |
9. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminin fikir hayatının temel dayanaklarının değerlendirilmesi (Akılcılık, Bilim, Teknoloji, Barışçılık, İnsan sevgisi, Evrensellik) |
10. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminin Türk ve Dünya tarihi açısından önemi |
11. Hafta | Küreselleşme karşısında Atatürkçü Düşünce Sistemi |
12. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminin dogmatik ve totaliter ideolojilerle karşılaştırılması |
13. Hafta | Atatürkçü Düşüncenin az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler üzerindeki etkileri |
14. Hafta | Atatürkçü Düşünce Sisteminin, Sovyet-sonrası dünyada yeniden okunması |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü | 33 | 111 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur. | X | ||||
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir. | |||||
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur. | X | ||||
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir. | X | ||||
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar. | X | ||||
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar. | X | ||||
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar. | X | ||||
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur. | X | ||||
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir. | X | ||||
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır. | |||||
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek