AİT701 - ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ AİT701 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr.Adil Dağıstan 
Dersin amacıAtatürkçü düşünce sisteminin temel kavram ve kuramların ve bunların oluşmasında rol oynayan faktörlerin ve fikir kaynaklarının kavranması. Atatürkçü düşünce sisteminin dünyadaki diğer düşünce sitemleri ve ideolojilerle karşılaştırılarak, gerçek değerinin ortaya konulması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Atatürkçü Düşünce Sisteminin temel ilkelerini kavrayarak Türkiye'nin çağdaşlaşması, gelişmesi için istifade eder.
  2. 2. Atatürkçü Düşünce Sisteminin temel hedefi olan tam bağımsızlık ve milli egemenlik ilkelerinin önemini kavrar.
  3. 3. Ulusal ve Uluslararası sorunlarda Atatürkçü Düşünce sisteminin temel dayanaklarını (Akılcılık, Barışçılık, Bilim, Teknoloji, İnsan sevgisi ve evrensellik ) rehber alır.
  4. 4. Atatürkçü Düşünce Sisteminin pragmatik, amprik realist ve plüralist ilkelerini bilir ve totaliter ideolojilerle karşılaştırır farklarını ayırt eder.
  5. 5. Atatürkçü Düşünce Sisteminin geleceğe dönük sürekli bir dinamizm olduğunu kavrar.
  6. 6. Atatürk?ün `Hayatta en hakiki mürşit ilimdir' sözündeki `Mürşit'lik görevini yerine getirir.
  7. 7. Küreselleşme ile birlikte tehdit altında kalan ulus-devlet ve milli egemenlik ilkelerinin korunmasında duyarlılık gösterir.
Dersin içeriğiAtatürkçü Düşünce Sistemi, Atatürk'ün karşılaşmış olduğu çeşitli olayları akıl yolu ile değerlendirmesi ve tarih bilinciyle yorumlaması sonucunda oluşmuştur. Başka bir ifadeyle ülkenin geçirdiği tarihi süreç ve jeopolitik konumu dikkate alınarak aklın ve bilimin rehberliğinde geliştirilmiştir. Bu şartlarda oluşan Atatürkçü Düşüncenin nihai hedefi olan, milli egemenliğe dayalı tam bağımsız bir devletin kurulması ve çağdaş uygarlığa ulaşabilme idealinin ancak Atatürkçü Düşünce Sisteminin rehberliğinde gerçekleşebileceğini ele alır. 
KaynaklarİNAN, Afet, Medeni Bilgiler ve M .Kemal Atatürk'ün el yazıları, Ankara,1969
ATATÜRK, Gazi Mustafa Kemal, Atatürk?ün Söylev ve Demeçleri, I-III cilt, Ankara, 1989.
EROĞLU, Hamza, Atatürkçülük, Ankara, 1981.
GİRİTLİ, İsmet, Kemalist Devrim İdeolojisi, İstanbul, 1980.
JEVAKHOFF, Alexandre, Kemal Atatürk, Les Chemins de I?Occident, Paris, 1989.
KARAL, Enver Ziya, Atatürk'ten Düşünceler, Ankara,1969.
KİNROSS, Lord, Atatürk, Bir Milletin Yeniden Doğuşu, çev. Necdet Sander, İstanbul, 1994
KURAN, Ercüment, Atatürkçülük Üzerine Denemeler, Ankara, 1981.
TUNAYA, Tarık Zafer, Devrim Hareketleri içinde Atatürk ve Atatürkçülük, İstanbul, 1981
WEBSTER, Donald Everett, The Turkey of Atatürk, Philadelphia, 1939.
WEIKER, Walter F, The Modernization of Turkey, From Atatürk to the Present Day, New York, 1981.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminin temel ilkeleri ve bu ilkelerin oluşumunda rol oynayan etkenlerin değerlendirilmesi
2. HaftaOsmanlı döneminde başlayan yenileşme hareketlerinin Atatürkçü Düşünce üzerine etkileri
3. HaftaAtatürk'ün yetişmesinde okul, öğretmen ve okuduğu kitapların ve görev yerlerinin etkisi
4. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminin fikir kaynaklarının tahlili
5. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminde Devletin ana nitelikleri
6. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminde Milli Eğitim ve amaçları
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminde tam bağımsızlık ve milli egemenlik ilkelerinin yeri ve önemi
9. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminin fikir hayatının temel dayanaklarının değerlendirilmesi (Akılcılık, Bilim, Teknoloji, Barışçılık, İnsan sevgisi, Evrensellik)
10. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminin Türk ve Dünya tarihi açısından önemi
11. HaftaKüreselleşme karşısında Atatürkçü Düşünce Sistemi
12. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminin dogmatik ve totaliter ideolojilerle karşılaştırılması
13. HaftaAtatürkçü Düşüncenin az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler üzerindeki etkileri
14. HaftaAtatürkçü Düşünce Sisteminin, Sovyet-sonrası dünyada yeniden okunması
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum15
Projeler00
Seminer110
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü33111300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.   X 
2. Cumhuriyet Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.  X  
3. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihinin temel kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir, kullanır ve bu kaynaklardaki verileri bilimsel ve teknik yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model, yöntem ve uygulamalar geliştirir.     
4. Tarihî olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçler hâlinde değerlendirir ve geleceğe dair tutarlı çıkarımlarda bulunur.   X 
5. Dünya ve Avrupa?daki tarihçilik, tarih ekolleri, Türk tarihçiliğinin dünya tarihçiliğindeki yeri ile modern tarihyazımı hakkında bilgi vererek, genel ve millî tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine uzmanlık düzeyinde yaklaşır ve değerlendirir.  X   
6. Modern Türkiye ve Cumhuriyet tarihi alanının karmaşık tarihsel sorunlarını araştırmak üzere proje tasarımı ve uygulamasını gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir.  X  
7. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, gerektiğinde yeni norm ve kurallar geliştirir, farklı seviyelerde ve türlerdeki platformlarda yayar.  X  
8. Alanı ile ilgili uluslararası ve ulusal yayınlar yapar.    X
9. Modern Türkiye ve Cumhuriyet Tarihi bağlamında öğrenilmiş ve edinilmiş bilgi ve tecrübe ışığında, maddî ve manevî kültürel mirasın korunması ve geliştirilmesine katkı sağlar.   X 
10. Toplumsal hafızanın ve tarih bilincinin oluşturulmasında etkin rol alır ve buna yönelik çalışmalarda ilgili kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur. Bu bağlamda, bugünün anlaşılması ve geleceğe dönük politikalar oluşturulup kararlar alınmasında etkili olur.  X  
11. Modern Türk tarihinin çeşitli meselelerine, tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.   X 
12. Edindiği bilgi birikimi ile dünyada gelişen ve değişen yeni durumları ve güncel meseleleri yorumlar ve alternatif düşünce üretir.    X
13. Osmanlı?dan Cumhuriyet?e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur, eleştirel yaklaşır.     
14. Küresel, bölgesel, ulusal ve yerel ölçekte ortaya konulan siyasetler ve stratejiler, siyasi, toplumsal, göç ve nüfus hareketlerinin sebep ve sonuçlarını, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, Türkiye?nin yakın ve uzak devletlerle ilişkilerini tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar, betimler ve çözümlerİ; yine kendi mesleki kariyeri içinde tarihsel bilgi derinliği kazandığı ölçüde etkileşir ve etkileyebilir.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek