AİT641 - CUMHURİYET TARİHİ ARAŞ. YÖNT. ve TEKN. SEMİNERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
CUMHURİYET TARİHİ ARAŞ. YÖNT. ve TEKN. SEMİNERİ | AİT641 | 1. Yarıyıl | 0 | 2 | 0 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Adnan SOFUOĞLU | |||||
Dersin amacı | 1. Bilimsel araştırma konusu belirleme, araştırma için gerekli kaynaklara ulaşma ve kaynakların nasıl kullanılacağını öğretmek 2. Kaynak tenkidi (iç ve dış tenkid) yapmak 3. Metni planlama ve yazma. 4-Uygulamalı olarak alıntı yapma, atıf yapma, dipnot düşme yöntemlerini ve makale, bildiri, ve proje raporu yazmayı öğretmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Cumhuriyet tarihi araştırmalarında temel metodolojik problemler, yöntem ve teknikler; kaynak kullanmak (okuma, sorgulama, metin analizi, alıntı ve atıflar) ve metin yazmak (olgu tasviri, örnekleme, kronolojik analiz, problematik analiz, yorumlama) konularında uygulama yapılarak bilimsel araştırma ve inceleme yapmak. | |||||
Kaynaklar | - BLOCH, Marc, Tarihin Savunusu ya da Tarihçilik Mesleği,çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara, 1975. - BREISACH, Ernst, Tarihyazımı, Çev. Hülya Kocaoluk, İstanbul 2012 - COLLINGWOOD, R. G., Tarihin İlkeleri. Çev. Ahmet Hamdi Aydoğan, İstanbul, 2005. - GOODE, Williams, J. - Paul HATT, Sosyal Bilimlerde Araştırma Metodları, çev. Ruşen Keleş, İstanbul, 1975. - HALKIN, Leon E., Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. Bahaeddin Yediyıldız, Ankara, 1979. - KAFESOĞLU, İbrahim, Tarih Metodu, İstanbul, 1972. - KÜTÜKOĞLU, Mübahat, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul, 1991. . - TOGAN, Zeki Velidi, Tarihte Usul, İstanbul, 1960 - TOSH, John, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, İstanbul, 1997. - TÜTENGİL, Cavit Orhan, Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, İstanbul, 1971. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tarih metodolojisi hakkında bir değerlendirme |
2. Hafta | Tarih yazım kuralları hakkında bilgi |
3. Hafta | Bir araştırma (tez, makale veya bildiri) konusu belirleme ve plan çıkarma |
4. Hafta | Kaynak analizi ve kullanımı, |
5. Hafta | Bir araştırmada dikkat edilecek kurallar (olayların analizi ve yorumlanması, alıntı ve atıf yapma) |
6. Hafta | Metin yazma |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Tez yazımı ile ilgili uygulama |
9. Hafta | Tez yazımı ile ilgili uygulama |
10. Hafta | Makale yazımı ile ilgili uygulama |
11. Hafta | Makale yazımı ile ilgili uygulama |
12. Hafta | Bildiri ve sunum yazımı ile ilgili uygulama |
13. Hafta | Bildiri ve sunum yazımı ile ilgili uygulama |
14. Hafta | Çalışmaların değerlendirilmesi |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 20 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 32 | 71 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | X | ||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | X | ||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek