AİT641 - CUMHURİYET TARİHİ ARAŞ. YÖNT. ve TEKN. SEMİNERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
CUMHURİYET TARİHİ ARAŞ. YÖNT. ve TEKN. SEMİNERİ AİT641 1. Yarıyıl 0 2 0 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Adnan SOFUOĞLU 
Dersin amacı1. Bilimsel araştırma konusu belirleme, araştırma için gerekli kaynaklara ulaşma ve kaynakların nasıl kullanılacağını öğretmek 2. Kaynak tenkidi (iç ve dış tenkid) yapmak 3. Metni planlama ve yazma. 4-Uygulamalı olarak alıntı yapma, atıf yapma, dipnot düşme yöntemlerini ve makale, bildiri, ve proje raporu yazmayı öğretmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Bilimsel araştırma için gerekli kaynaklara ulaşır ve kaynakların tahlil, tasnif ve tenkidini yapar. Bir makalenin nasıl okunması ve yorumlanması gerektiğini bilir.
  2. 2. Çalışacağı konuyla ilgili elde ettiği verileri tahlil ve tasnif eder, kullanıma hazır hale getirir. Bu verileri tedkik ederek araştırmasında kullanır.
  3. 3. Farklı bakış açılarını ve görüşleri eleştirel olarak değerlendirir, kendi bakış açısına ve ileri sürdüğü görüşlere yönelik sorulara, tarihsel kaynaklardan istifade ederek cevap verir; düşüncesini bilimsel bir uslüpla ifade eder.
  4. 4. Tarihi olgu ve olayları kısa, orta ve uzun vadeli olarak dün, bugün ve gelecek bağlamında kavrayıp değerlendirir ve planlama yapar
  5. 5-Tez, makale, bildiri ve proje sonucunu bilimsel ve akademik kriterlere uygun olarak yazar
  6. 6- Çalışma konusu (tez) belirler ve elde ettiği verileri bilimsel yöntemlerle işleyerek çalışmayı yürütür.
  7. 7. Tez, makale, proje veya herhangi bir bilimsel çalışmanın içeriğinin planlamasını yapar. Atıf, alıntı ve kaynakçayı kurallarına uygun biçimde yapmayı öğrenir. Kurallara uygun şekilde metni kaleme alır.
Dersin içeriğiCumhuriyet tarihi araştırmalarında temel metodolojik problemler, yöntem ve teknikler; kaynak kullanmak (okuma, sorgulama, metin analizi, alıntı ve atıflar) ve metin yazmak (olgu tasviri, örnekleme, kronolojik analiz, problematik analiz, yorumlama) konularında uygulama yapılarak bilimsel araştırma ve inceleme yapmak. 
Kaynaklar- BLOCH, Marc, Tarihin Savunusu ya da Tarihçilik Mesleği,çev. Mehmet
Ali Kılıçbay, Ankara, 1975.
- BREISACH, Ernst, Tarihyazımı, Çev. Hülya Kocaoluk, İstanbul 2012
- COLLINGWOOD, R. G., Tarihin İlkeleri. Çev. Ahmet Hamdi Aydoğan, İstanbul, 2005.
- GOODE, Williams, J. - Paul HATT, Sosyal Bilimlerde Araştırma Metodları, çev. Ruşen Keleş, İstanbul, 1975.
- HALKIN, Leon E., Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. Bahaeddin Yediyıldız, Ankara, 1979.
- KAFESOĞLU, İbrahim, Tarih Metodu, İstanbul, 1972.
- KÜTÜKOĞLU, Mübahat, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul, 1991. .
- TOGAN, Zeki Velidi, Tarihte Usul, İstanbul, 1960
- TOSH, John, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, İstanbul, 1997.
- TÜTENGİL, Cavit Orhan, Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, İstanbul, 1971. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTarih metodolojisi hakkında bir değerlendirme
2. HaftaTarih yazım kuralları hakkında bilgi
3. HaftaBir araştırma (tez, makale veya bildiri) konusu belirleme ve plan çıkarma
4. HaftaKaynak analizi ve kullanımı,
5. HaftaBir araştırmada dikkat edilecek kurallar (olayların analizi ve yorumlanması, alıntı ve atıf yapma)
6. HaftaMetin yazma
7. HaftaAra sınav
8. HaftaTez yazımı ile ilgili uygulama
9. HaftaTez yazımı ile ilgili uygulama
10. HaftaMakale yazımı ile ilgili uygulama
11. HaftaMakale yazımı ile ilgili uygulama
12. HaftaBildiri ve sunum yazımı ile ilgili uygulama
13. HaftaBildiri ve sunum yazımı ile ilgili uygulama
14. HaftaÇalışmaların değerlendirilmesi
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler420
Sunum00
Projeler00
Seminer215
Ara Sınavlar115
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi11313
Genel sınava hazırlanma süresi11515
Toplam İş Yükü3271240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.   X 
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler.    X
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar.   X 
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir.     X
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.   X  
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır.   X 
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.    X 
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.   X 
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.   X  
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar.  X  
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.   X  
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek