AİT630 - ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAP TARİHİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAP TARİHİ II AİT630 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları) 
Dersin amacıAtatürk ilkelerinin incelenmesi. Atatürk İlkelerinin gelişim aşamalarının ele alınması. Atatürk İlkelerinin evrensel anlamda öneminin ele alınması. Atatürk İlkelerinin günümüzdeki siyasal, ekonomik ve toplumsal-kültürel yansımalarının incelenmesi.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1.Atatürk İlkelerini açıklayıp yorumlayabilecektir.
  2. 2.Atatürk İlkelerinin tarihi süreçteki önemini değerlendirebilecek
  3. 3. Atatürk İlkelerinin Modern Türkiye tarihindeki önemini kavrayabilecek
  4. 4.Türkiye'nin güncel meselelerini değerlendirebilir.
Dersin içeriğiModern Türkiye'nin oluşmasında etkili olan inkılâpların dayandığı Atatürk ilkeleri incelenir. Bu ilkelerin tarihî süreç içerisindeki gelişimi, yeri ve değeri günümüz evrensel değerleri açısından ele alınır. İlkelerin günümüzdeki siyasal, ekonomik ve toplumsal-kültürel yansımaları değerlendirilir.  
KaynaklarAtatürk'ün Söylev ve Demeçleri, 3 cilt, Ankara, 1971.
AYBARS, Ergun; Atatürk,Çağdaşlaşma ve Demokrasi, İzmir, 1994.
BAYUR, Yusuf Hikmet; Türk İnkılabı Tarihi, 10 cilt, Ankara, 1991.
BERKES, Niyazi; Türkiye'de Çağdaşlaşma, Ankara,1977.
KARAL, Enver Ziya; Atatürk'ten Düşünceler, İstanbul, 1976.
KARPAT, Kemal H.; Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1967.
LEWIS, Bernard; Modern Türkiye'nin Doğuşu, Ankara, 1977.
SAFA, Peyami; Türk İnkılabına Bakışlar, Ankara, 1971
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaLozan Antlaşması'nın İmzalanması Sonrası Türkiye'nin Çağdaşlaşma Süreci
3. HaftaAtatürk'ün Fikirlerinin Oluşum sürecinin incelenmesi
4. HaftaCumhuriyetin İlanı ve Cumhuriyetçilik İlkesi
5. HaftaMilliyetçilik İlkesi ve Atatürk'ün bu konu hakkındaki görüşleri
6. HaftaDil, Tarih ve Kültür alanındaki gelişmeler ve Atatürk'ün Perspekif ve Yaklaşımları
7. HaftaSınav
8. HaftaHalkçılık İlkesi
9. HaftaLaiklik İlkesi ve Atatürk'ün Laiklik hakkındaki fikirleri
10. HaftaEkonomideki gelişmeler, Devletçilik İlkesi ve Atatürk'ün konu hakkındaki görüşleri
11. Haftaİnkılapçılık ilkesi ve Atatürk'ün konu ile ilgili fikirleri
12. HaftaAtatürk'ün çağdaşı olan diğer liderlerle karşılaştırılması
13. HaftaBütünleyici İlkelerden Çağdaşlaşma ve Tam bağımsızlık
14. HaftaTürk Modernleşmesi ve Atatürk bağlamında Akılcılık, Gerçekçilik ve Bilimsellik
15. HaftaSunum
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)010
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11515
Ara sınavlara hazırlanma süresi11313
Genel sınava hazırlanma süresi11515
Toplam İş Yükü3271240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.   X 
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler.   X 
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar.   X 
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir.    X 
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.   X  
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır.   X 
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.    X 
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.   X 
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.    X 
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar.   X 
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.    X 
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek