AİT626 - ÇAĞDAŞ DÜNYA TARİHİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇAĞDAŞ DÜNYA TARİHİ II AİT626 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Yonca ANZERLİOĞLU 
Dersin amacı1. 20. Yüzyılın siyasi ve askeri gelişmelerinin incelenmesidir. 2. 20. Yüzyılın ekonomik gelişmelerinin incelenmesidir. 3. 20. Yüzyılın toplumsal gelişmelerinin incelenmesidir. 4. 1990 ve sonrası yakın döneme ait gelişmelerin küreselleşme olgusu ile birlikte incelenmesidir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. 20 yüzyıl içinde gelişen siyasi ve askeri gelişmeleri değerlendirebilir.
  2. 2. 20.yüzyıl içinde gelişen ekonomik gelişmeleri değerlendirebilir.
  3. 3. 20. Yüzyıl içinde yaşanan toplumsal gelişmeleri kavrayarak değerlendirme yapabilir.
  4. 4. 20 yüzyılın başından itibaren yaşanan tüm sosyal siyasi askeri ekonomik ve toplumsal olayları değerlendirirken 1990 sonrası süreçte meydana gelen olayları küreselleşme olgusunu da göz önünde bulundurarak yüzyıl hakkında değerlendirmede bulunabilir.
Dersin içeriğiDersin kapsamında, anlamını 19. yüzyılda bulan 'modern' kavramının 'ideolojik mücadelelerle' bir sarmala dönüştüğü 20. yüzyıl, çeşitli siyasî ve askerî, ekonomik, toplumsal gelişmeleriyle ele alınır. Bu çerçevede 1914'ten 20. yüzyılın siyasî açıdan sonu olarak kabul edilen 1990'ların başlarına ve onu izleyen yakın döneme ait gelişmelere, 'küreselleşme' olgusuyla birlikte yer verilir. Bu noktada 'modern zamanlar' ile 'küreselleşme' olgusu karşılaştırmalı olarak tartışılır.  
KaynaklarArmaoğlu, Fahir, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi, Ankara, 1979.
Armaoğlu, Fahir, Siyasi Tarih, Ankara, 1975.
Hobsbawm, Eric, Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1991, çev. Yavuz Alogan, İstanbul, 1996.
Kennedy, Paul, Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, çev. Birtane Karanakçı, Ankara, 1990.
Kissinger, Henry, Diplomasi, çev. İbrahim H. Kurt, Ankara, 2000.
Lee, Stephan J., Avrupa Tarihinden Kesitler,C.1,2, 1779-1970, Ankara, 2002.
Sander, Oral, Siyasi Tarih, c.I,II, Ankara, 1997.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. Hafta1917-1939 arası Avrupa
3. Hafta1917-1939 arası Türkiye
4. HaftaII. Dünya Savaşı
5. HaftaSoğuk Savaş: ABD
6. Hafta SSCB
7. HaftaSınav
8. HaftaSoğuk Savaş Dönemi : Avrupa
9. Hafta Orta Doğu ve Türkiye
10. Hafta 1970 sonrası Gelişmeler
11. HaftaOrta Doğu
12. HaftaTürkiye
13. HaftaDoğu Avrupa ve Balkanlar
14. HaftaSovyetler Birliğinin Dağılması ve sonrası gelişmeler
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı060
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı040
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11010
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi11313
Toplam İş Yükü3061210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.   X 
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler.   X 
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar.   X 
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir.    X 
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.    X 
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır.  X  
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.   X  
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.   X 
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.    X 
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar.   X 
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.    X 
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek