AİT612 - CUMHURİYET DÖNEMİ TARİH YAZICILIĞI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
CUMHURİYET DÖNEMİ TARİH YAZICILIĞI | AİT612 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Fatma ACUN | |||||
Dersin amacı | 1. Yaşanmış tarih ile yazılmış tarihin birbirinden farklı olabileceğini; bu nedenle tek bir tarih değil tarihler olduğunu göstermek. 2. Tarih yazma biçimlerinin, yaşanmış olan tarihin yeniden inşasında çok etkili olduğunu göstermek. 3. Öğrenciyi tarihin, tarih yazımı yoluyla kurgulandığı konusunda duyarlılık kazandırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Cumhuriyetin kuruluşundan başlayarak günümüze kadar olan süreçte tarih yazıcılığının aşamaları Türkiye'de bir disiplin haline gelmesi süreçleriyle beraber karşılaştırmalı olarak incelenir. Özellikle Türk Tarihini Tetkik Cemiyeti (Türk Tarih Kurumu)'nun kuruluşu ve Türk tarih tezi, bunu tarih yazımına etkisi ele alınır. Avrupa'da ve Dünyada ilgili dönemlerde gelişen tarih yazıcılığı ve Türk tarih yazımına tesirleri hakkında bilgi verilir. | |||||
Kaynaklar | ACUN, Fatma, ''Siyasi Tarihle İlgili Çalışmalar Üzerine bir Değerlendirme'', Cumhuriyet Dönemi Türk Kültürü, Atatürk Dönemi, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Cilt 1, 2009, s. 134. ACUN, Fatma, ''Yakın Dönem Tarihi Metodolojisi'', Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Sayı 42 (Kasım 1998), s. 717-719. - BEHAR, Büşra Ersanlı, İktidar ve Tarih, Türkiye'de Resmi tarih Tezinin Oluşumu (1929-1937), Afa Yayınları: İstanbul, 1995, s. 13 vd. -BERKTAY, Halil, ''Tarih Çalışmaları'', Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C. 9, s. 2459. -BURKE, Peter, New Perspectives on History Writing, Pennsylvania State University Press, 1992. - ÇAPA, Mesut, ''Atatürk Dönemi Ders Kitapları'', Cumhuriyet Dönem, Türk Kültürü, Atatürk Dönemi, 1920-1938, Cilt 2, s. 685-696. - FAROQHİ, Suraiyya, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir, Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul, 1999. -GÖYÜNÇ, Nejat, ''Tarihçiliğimizin Dünü'', Felsefe Kurumu Seminerleri, Türk Tarih Kurumu Basımevi: Ankara, 1977, s. 240-254. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Eskiçağlardan günümüze, tarih yazıcılığının gelişimi |
2. Hafta | Tarih yazımı nedir? Yaşanan tarihle yazılan tarih arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? |
3. Hafta | Tarih nasıl yazılır? |
4. Hafta | Tarih yazımında etkili olan faktörler |
5. Hafta | Tarih yazımındaki yaklaşımlar ve ekoller |
6. Hafta | Avrupa'da ve dünyada gelişen tarih yazım türleri |
7. Hafta | Osmanlı dönemi tarih yazıcılığı |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Cumhuriyet dönemi tarih yazıcılığının gelişimi, tarih yazımının disipline olması süreci |
10. Hafta | Tarih yazımının dönemindeki siyasi gelişmelerle ilişkisi; İktidarın tarih üzerindeki belirleyici tesiri. |
11. Hafta | Cumhuriyetin kuruluşundan 1950'ye tarih yazımı |
12. Hafta | 1950'den günümüze tarih yazımı |
13. Hafta | Tarihin kurumsallaşma süreci; Türk Tarih Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi, Atatürk Kültür Merkezi ve Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumlarının kuruluşu. |
14. Hafta | Yaşanan tarihin yazımı; Tarih yazımı ve teknoloji |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 0 |
Sunum | 1 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 29 | 51 | 200 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | X | ||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | X | ||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek