AİT612 - CUMHURİYET DÖNEMİ TARİH YAZICILIĞI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
CUMHURİYET DÖNEMİ TARİH YAZICILIĞI AİT612 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Fatma ACUN 
Dersin amacı1. Yaşanmış tarih ile yazılmış tarihin birbirinden farklı olabileceğini; bu nedenle tek bir tarih değil tarihler olduğunu göstermek. 2. Tarih yazma biçimlerinin, yaşanmış olan tarihin yeniden inşasında çok etkili olduğunu göstermek. 3. Öğrenciyi tarihin, tarih yazımı yoluyla kurgulandığı konusunda duyarlılık kazandırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Genelde tarih yazıcılığı, özelde Cumhuriyet dönemi tarih yazıcılığı konusunda hakim olan yaklaşımları ve ekolleri bilir.
  2. 2. Yaşanan tarih ile yazılan tarih arasındaki farkları bilir ve tarihi buna göre yorumlar.
  3. 3. Cumhuriyet tarihindeki olayları, tarihi yazıcılığı perspektifinden değerlendirir ve yorumlar. Bunlara hakim olan ideolojiyi tanımlar ve ayıklar.
  4. 4. Cumhuriyet döneminde tarihin kurumsallaşması sürecini bilir ve kuruluştan günümüze yapılan tarih çalışmalarını dünyadaki çalışmalarla karşılaştırıp değerlendirir.
Dersin içeriğiCumhuriyetin kuruluşundan başlayarak günümüze kadar olan süreçte tarih yazıcılığının aşamaları Türkiye'de bir disiplin haline gelmesi süreçleriyle beraber karşılaştırmalı olarak incelenir. Özellikle Türk Tarihini Tetkik Cemiyeti (Türk Tarih Kurumu)'nun kuruluşu ve Türk tarih tezi, bunu tarih yazımına etkisi ele alınır. Avrupa'da ve Dünyada ilgili dönemlerde gelişen tarih yazıcılığı ve Türk tarih yazımına tesirleri hakkında bilgi verilir. 
KaynaklarACUN, Fatma, ''Siyasi Tarihle İlgili Çalışmalar Üzerine bir Değerlendirme'', Cumhuriyet Dönemi Türk Kültürü, Atatürk Dönemi, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Cilt 1, 2009, s. 134.
ACUN, Fatma, ''Yakın Dönem Tarihi Metodolojisi'', Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Sayı 42 (Kasım 1998), s. 717-719. - BEHAR, Büşra Ersanlı, İktidar ve Tarih, Türkiye'de Resmi tarih Tezinin Oluşumu (1929-1937), Afa Yayınları: İstanbul, 1995, s. 13 vd. -BERKTAY, Halil, ''Tarih Çalışmaları'', Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C. 9, s. 2459. -BURKE, Peter, New Perspectives on History Writing, Pennsylvania State University Press, 1992. - ÇAPA, Mesut, ''Atatürk Dönemi Ders Kitapları'', Cumhuriyet Dönem, Türk Kültürü, Atatürk Dönemi, 1920-1938, Cilt 2, s. 685-696. - FAROQHİ, Suraiyya, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir, Tarih Vakfı Yurt Yayınları: İstanbul, 1999. -GÖYÜNÇ, Nejat, ''Tarihçiliğimizin Dünü'', Felsefe Kurumu Seminerleri, Türk Tarih Kurumu Basımevi: Ankara, 1977, s. 240-254. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEskiçağlardan günümüze, tarih yazıcılığının gelişimi
2. HaftaTarih yazımı nedir? Yaşanan tarihle yazılan tarih arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
3. HaftaTarih nasıl yazılır?
4. HaftaTarih yazımında etkili olan faktörler
5. HaftaTarih yazımındaki yaklaşımlar ve ekoller
6. HaftaAvrupa'da ve dünyada gelişen tarih yazım türleri
7. HaftaOsmanlı dönemi tarih yazıcılığı
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaCumhuriyet dönemi tarih yazıcılığının gelişimi, tarih yazımının disipline olması süreci
10. HaftaTarih yazımının dönemindeki siyasi gelişmelerle ilişkisi; İktidarın tarih üzerindeki belirleyici tesiri.
11. HaftaCumhuriyetin kuruluşundan 1950'ye tarih yazımı
12. Hafta1950'den günümüze tarih yazımı
13. HaftaTarihin kurumsallaşma süreci; Türk Tarih Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi, Atatürk Kültür Merkezi ve Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumlarının kuruluşu.
14. HaftaYaşanan tarihin yazımı; Tarih yazımı ve teknoloji
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1010
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler10
Sunum10
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi11313
Toplam İş Yükü2951200

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.   X 
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler.  X  
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. X   
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir.     X
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.   X  
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır.  X  
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.  X   
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. X   
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.  X   
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar.  X  
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. X    
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek