AİT622 - TÜRK YENİLEŞME TARİHİ II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK YENİLEŞME TARİHİ II | AİT622 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ayten SEZER ARIĞ | |||||
Dersin amacı | Türk Modernleşme sürecinin, imparatorluğun yıkılışı ve Türkiye Cumhuriyeti?nin kuruluş sorunlarıyla ilişkili olarak siyasî, toplumsal ve kültürel, ekonomik boyutlarıyla ele alınarak kavranması. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | I. Meşrutiyet döneminden (1876) başlayıp, zaman içerisinde ivme kazanarak, Cumhuriyet dönemine kadar devam eden süreçte gerçekleştirilen yenileşme hareketleri ve bu hareketlerin devlet ve toplum yapısında meydana getirdiği değişmeler ve süreklilikler ele alınır. | |||||
Kaynaklar | C. E. BLACK, Çağdaşlaşmanın İtici Güçleri, Çev. M. Fatih Gümüş, Verso Yay., Ankara 1989 İsmail Hakkı UZUNÇARŞILI ?Enver Ziya KARAL, Osmanlı Tarihi (Külliyat) Tarık Zafer TUNAYA, Türkiye?nin Siyasi Hayatında Batılılaşma Hareketleri, İstanbul,1960. MARDİN, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri, TURHAN Mümtaz, Kültür Değişmeleri, İstanbul, 1994. Bernard LEWIS, Modern Türkiye?nin Doğuşu, Ankara 1984 Niyazi BERKES Türkiye?de Çağdaşlaşma, Stanford SHAW- Ezel Kural SHAW, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye Yusuf AKÇURA, Üç Tarzı Siyaset, Peyami SAFA, Türk İnkılabına Bakışlar, Hilmi Ziya ÜLKEN, Türkiye?de Çağdaş Düşünce Tarihi Sina AKŞİN, Jön Türkler ve İttihat ve Terakki |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanzimat reformlarının Meşrutîyet yönetiminin hazırlayıcısı olarak değerlendirilmesi |
2. Hafta | Osmanlı Modernleşmesinin nedenleri: II. Abdülhâmid devri: İstibdât ve Jön Türk Muhalefeti (II. Jön Türk Hareketi) : Çerçeve Tartışma konuları |
3. Hafta | Kanun-i Esâsî'nin ilânı ve muhtevası |
4. Hafta | Osmanlı Meclis-i Mebusanı: anlamı ve yapısı |
5. Hafta | II.Abdülhâmid Dönemi Reformları |
6. Hafta | Jön Türk muhalefetinin Ortaya çıkışı |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | 1908: II.Meşrutiyet'in İlânı: İç ve Dış Siyasî Ortam, Hazırlayıcı şartlar |
9. Hafta | 1908 Meşrutiyeti'nin Siyasî Fikir Ortamı |
10. Hafta | Fikir Akımları: Batıcılık |
11. Hafta | Fikir Akımları: Türkçülük |
12. Hafta | Fikir Akımları: İslâmcılık |
13. Hafta | II.Meşrutiyette Toplumsal Hayatın Değişimi |
14. Hafta | II.Meşrutiyette Eğitim, Ekonomi alanında yeni yaklaşımlar ve uygulamalar |
15. Hafta | Sınava hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 30 | 61 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | |||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | |||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | |||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | |||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek