AİT622 - TÜRK YENİLEŞME TARİHİ II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK YENİLEŞME TARİHİ II AİT622 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ayten SEZER ARIĞ 
Dersin amacıTürk Modernleşme sürecinin, imparatorluğun yıkılışı ve Türkiye Cumhuriyeti?nin kuruluş sorunlarıyla ilişkili olarak siyasî, toplumsal ve kültürel, ekonomik boyutlarıyla ele alınarak kavranması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. 19. yüzyıl ile 20. yüzyılın başında Osmanlı?nın durumunu öğrenir.
  2. 2. 18. yüzyıldaki yeniliklerle 19.yüzyıl yeniliklerini kıyaslar.
  3. 3. Askerî, hukukî, sosyal ve siyasî alandaki yeniliklerin topluma etkilerini gözler.
  4. 4. Yeniliklerin Osmanlı, siyasî ve sosyal hayatına etkilerini anlar.
  5. 5. Yeniliklerin Cumhuriyet Türkiyesine tesirlerini tespit eder.
Dersin içeriğiI. Meşrutiyet döneminden (1876) başlayıp, zaman içerisinde ivme kazanarak, Cumhuriyet dönemine kadar devam eden süreçte gerçekleştirilen yenileşme hareketleri ve bu hareketlerin devlet ve toplum yapısında meydana getirdiği değişmeler ve süreklilikler ele alınır. 
KaynaklarC. E. BLACK, Çağdaşlaşmanın İtici Güçleri, Çev. M. Fatih Gümüş, Verso Yay., Ankara 1989
İsmail Hakkı UZUNÇARŞILI ?Enver Ziya KARAL, Osmanlı Tarihi (Külliyat)
Tarık Zafer TUNAYA, Türkiye?nin Siyasi Hayatında Batılılaşma Hareketleri, İstanbul,1960.
MARDİN, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri,
TURHAN Mümtaz, Kültür Değişmeleri, İstanbul, 1994.
Bernard LEWIS, Modern Türkiye?nin Doğuşu, Ankara 1984
Niyazi BERKES Türkiye?de Çağdaşlaşma,
Stanford SHAW- Ezel Kural SHAW, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye
Yusuf AKÇURA, Üç Tarzı Siyaset,
Peyami SAFA, Türk İnkılabına Bakışlar,
Hilmi Ziya ÜLKEN, Türkiye?de Çağdaş Düşünce Tarihi
Sina AKŞİN, Jön Türkler ve İttihat ve Terakki 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanzimat reformlarının Meşrutîyet yönetiminin hazırlayıcısı olarak değerlendirilmesi
2. HaftaOsmanlı Modernleşmesinin nedenleri: II. Abdülhâmid devri: İstibdât ve Jön Türk Muhalefeti (II. Jön Türk Hareketi) : Çerçeve Tartışma konuları
3. HaftaKanun-i Esâsî'nin ilânı ve muhtevası
4. HaftaOsmanlı Meclis-i Mebusanı: anlamı ve yapısı
5. HaftaII.Abdülhâmid Dönemi Reformları
6. HaftaJön Türk muhalefetinin Ortaya çıkışı
7. HaftaAra Sınav
8. Hafta1908: II.Meşrutiyet'in İlânı: İç ve Dış Siyasî Ortam, Hazırlayıcı şartlar
9. Hafta1908 Meşrutiyeti'nin Siyasî Fikir Ortamı
10. HaftaFikir Akımları: Batıcılık
11. HaftaFikir Akımları: Türkçülük
12. HaftaFikir Akımları: İslâmcılık
13. HaftaII.Meşrutiyette Toplumsal Hayatın Değişimi
14. HaftaII.Meşrutiyette Eğitim, Ekonomi alanında yeni yaklaşımlar ve uygulamalar
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11010
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi11313
Toplam İş Yükü3061210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. X   
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. X   
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar.  X  
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir.      
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir.   X  
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır.     
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür.      
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar.  X  
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar.      
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. X   
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur.    X 
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek