AİT617 - TÜRK KÜLTÜR TARİHİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TÜRK KÜLTÜR TARİHİ I | AİT617 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: sunum ve ödev | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Saime Selenga GÖKGÖZ | |||||
Dersin amacı | Farklı siyasî egemenlikler altında tarihsel kültürel devamlılık ve kopuşları yaşayan Türk kültür dairesinin üyelerinin; Türkiye Türk toplumu ile sair Sovyet-sonrası modern Türk toplumlarının ve Avrupa?daki çağdaş Türk topluluklarının ? siyasî çevre, koloni ve siyasi ve siyasi olmayan göçmen topluluklar -), kültürel olarak değişim olgusu karşısında, `milli kültür? ve `yabancı kültür?, Batı kültürleri seviyesinde etkileşerek nasıl konumlandıkları ve etkileşimin boyutları ve düzeyinde, etkileşilen kültürel ve toplumsal kimliklere birey ve toplumsal olarak geliştirdikleri düşünce ve eylem biçimlerinin, siyasi dilin analizi hedeflenir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dersin kapsamında, kültür olgusu, gelenek ve değişme olgusu ile beraber kavranıp toplumbilimsel bir açıklama modeli kabul edilmiştir. Bu çerçevede, farklı beşerî ve siyasi coğrafyalara yerleşen Türkler, farklılaşan ve benzerliği devam eden kültür birleşenleriyle beraber ele alınır. Farklı siyasî egemenlikler altında tarihsel kültürel devamlılık ve kopuşları yaşayan Türk kültür dairesinin üyelerinin, kültürel olarak değişimi nasıl karşıladıkları ve bu değişim karşısında geliştirdikleri düşünce ve eylem biçimlerinin analizi hedeflenir. Dersin zaman süreci, 18. yüzyılın sonlarından Cumhuriyet?in kuruluşuna kadar olan dönemi (1923) (2. Savaş Arası ve İkinci Dünya Savaşı devresini de içine alarak) kapsar. | |||||
Kaynaklar | Zeki Velidi TOGAN, Umumi Türk Tarihine Giriş Bahaeddin ÖGEL, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, II Cilt, İstanbul, 1971. Bahaeddin ÖGEL, Türk Kültür Tarihine Giriş, IX Cilt (1971-1986, İstanbul) Bahaeddin ÖGEL, İslamiyetten Önceki Türk Külür Tarihi, 1962, Ankara. İbrahim KAFESOĞLU, Türk Kültürü Yusuf AKÇURA, Türk Yılı Hilmi Ziya ÜLKEN, Türkiyede Çağdaş Düşünce Tarihi Mümtaz TURHAN, Kültür Değişmeleri Alessandro ARCHANGELI, (2011) Cultural History: A Concise Introduction (Routledge) Peter BURKE, What is Cultural History? Cambridge: Polity Press. Peter BURKE, Popular Culture in Early Modern Europe (1978) Peter BURKE, Sociology and History (1980) Peter BURKE, Varieties of Cultural History (1997) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kavramsal çerçeve ve literatürün tanıtımı |
2. Hafta | Kültür olgusuna dil, tarih, coğrafi, etnolojik ve sosyolojik yaklaşımlar: Klasik ve modern: 19. Yüzyılda kültür (ve ilişkili) olguları üzerine akademik ve entellektüel tartışma ve ekoller. |
3. Hafta | Kültür- Medeniyet ilişkisinin, milli kültür, Türk kültürü olguları etrafında kavramlaştırılması. |
4. Hafta | Kültür-Medeniyeti biçimlendirici faktör olarak coğrafya ve `Coğrafya Millet' örneği olarak Türkler, Türk Coğrafyası; İç Asya'da Türkler; Bozkır Atlıları ve Konar-Göçerlik.Eski Türk: Hunlar, Köktürkler ve ardılları, İnanç sistemi |
5. Hafta | Türk Kültürünün ortak ve farklı yapısal özelliklerini İki Boy Üzerinden Anlamak: Oğuzlar ve Kıpçaklar |
6. Hafta | Türk kültürünün Türkiye zamanlı değişme dinamikleri (Selçuklu ve Osmanlı zamanına genel bakış. |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | Coğrafya-Kent ve Kültür ilişkisi kurularak Oguzlar: Selçuklu Siyasi Kültür Dairesi; Konya, Sivas, Erzurum, MardinKent ve Kültür ilişkisi kurularak Oğuzlar: Osmanlı Siyasi Kültür Dairesi, Balkan kentleri ve Türk demografik kültürel etkileri |
9. Hafta | Türkler kültür alıcı, verici, yayıcı bir millet mi? |
10. Hafta | Türkler: `Merkez' ve `çevre' kavramları etrafında kültür etkileşmesi |
11. Hafta | Osmanlı bağlamında Türk kültürüne `öteki' olarak bakmak (Emperyal seviyede kültürler arası ilişkilerin dinamik seviye ve boyutları |
12. Hafta | Osmanlı bağlamında `Öteki'lerin Türklere bakışı (Tebaa Yönetimi ve Tebaa siyasetlerinde `kültür' sorunu boyutları: Toplumsal ve Kültürel değiştirici kimlikler ve kimlik siyasetleri |
13. Hafta | `Türk olmak' tartışmaları: Türkçüler ve Erken Türk Solu: Milliyet ve Hars-Medeniyet tartışmalarına Türkiye'den, Rusya'dan ve Avrupa'dan bakmak |
14. Hafta | Osmanlı kültürü ne idi, Osmanlı kültüründe Türk olan ne idi? Türk ulus-devletini kurarken `kültür? tartışmaları: Çatışmacı-Uzlaşmacı anlama araçları nelerdir? |
15. Hafta | Final sınavına hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 10 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 0 |
Sunum | 1 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 10 | 120 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 30 | 61 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Milli Mücadele, Türkiye Cumhuriyeti tarihi ve Türk Modernleşme süreci ile ilgili olay ve olguları, yapacağı ilişkilendirmelerle geçmiş, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir. | X | ||||
2. Türk Modernleşme süreci ile Türkiye Cumhuriyeti tarihinin kaynaklarını, bunların dillerini ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve değerlendirir, tarihsel olgu ve olaylar ile kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle çözümler. | X | ||||
3. Tarih bilimi, Modern Tarih (Yakın Tarih, Ülke Tarihi, Modern Türkiye Tarihi, 18. yüzyıldan itibaren) araştırma ve inceleme yöntem ve yaklaşımlarına bağlı olarak ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer toplumsal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını uzmanlık düzeyinde kavrar ve açıklar. | X | ||||
4. Dünya ve Avrupa'daki tarihçilik, Türk tarihçiliğinin aşamaları, dünya tarihçiliğindeki yeri, tarih ekolleri ve modern tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olur, genel ve milli tarih ekollerinin ürettiği tarihsel bilginin yöntem ve içeriğine eleştirel olarak yaklaşır ve değerlendirir. | X | ||||
5. Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte, siyasi, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek, bunları tarihsel perspektiften uzmanlık düzeyinde açıklar ve değerlendirir. | X | ||||
6. Birey ve toplum ilişkileri çerçevesinde, bu ikisinin biçimlenmesinde siyasetin etkilerini de dikkate alarak tarihsel süreçte şekillenmiş farklı toplum, kültür ve uygarlıkların bilgilerini uzmanlık düzeyinde edinir, yorumlar ve karşılaştırır. | X | ||||
7. Diğer toplumsal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik olarak ortaklaşa çalışmalar yürütür. | X | ||||
8. Herhangi bir siyasi, toplumsal veya ekonomik sorunun anlaşılması amacıyla proje hazırlar, proje ekibi içinde lider veya ekip üyesi olarak görev alır ve bulguları ileri düzeyde yorumlayarak çözüm geliştirerek proje raporu hazırlar. | X | ||||
9. Tarihle ve diğer beşeri bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar ve bildiri, makale gibi çalışmaları hazırlar. | X | ||||
10. Sorgulayıcı ve eleştirel bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, özeleştiri yapar, başkalarıyla kolay iletişim kuracak kadar toplumsallaşır, bulguları ve düşüncelerini bilimsel ve ahlakî bir tarzda sunar ve yorumlar. | X | ||||
11. Osmanlı'dan Cumhuriyet'e gerçekleşen reform ve inkılaplara ve bu çerçevede ortaya çıkan demokratik gelişmeler ile Türk tarihinin çeşitli meselelerine tarih disiplininin yanı sıra disiplinler arası yöntemlerle yaklaşma becerisine sahip olur. | X | ||||
12. Türk kültürünün tarih sürecindeki gelişmelerini bilir, bu çerçevede özellikle savaşların sanat üzerine tesiri ile savaş yoluyla savaşların yansımalarını kavrar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek