İLT647 - KÜRESELLEŞME ve FİKRİ HAKLAR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KÜRESELLEŞME ve FİKRİ HAKLAR | İLT647 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Fakülte Öğretim Üyeleri ve Görevlileri | |||||
Dersin amacı | Fikri haklar konusunun felsefi, sosyolojik ve hukuki boyutlarıyla ele alındığı bu derste ilk olarak küreselleşme süreci sosyolojik bir olgu olarak değerlendirilerek sosyal, ekonomik, siyasal, kültürel ve ideolojik boyutlarıyla tartışılmakta ve bu süreçte etkili aktörler olarak ulus-devletlerin çokuluslu şirketlerin, hükümetler dışı sivil toplum kuruluşları-nın ve uluslar arası örgütlerin rolü incelenmektedir. Ardından küreselleşme süreci ile Avrupa Birliği'ne yönelen bölgesel uyum sürecinin fikri haklar bakımından ortaya çıkardığı sonuçlar üzerinde durulmaktadır. Son olarak, günümüzde fikri hakların gelişmiş ülkeler ve çokuluslu şirketler ile az gelişmiş ve geri kalmış ülkeler arasında ne tür görüş ayrılıkları ve çatışmalarla yol açtığı irdelenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Fikri haklar konusunun felsefi, sosyolojik ve hukuki boyutlarıyla ele alındığı bu derste ilk olarak küreselleşme süreci sosyolojik bir olgu olarak değerlendirilerek sosyal, ekonomik, siyasal, kültürel ve ideolojik boyutlarıyla tartışılmakta ve bu süreçte etkili aktörler olarak ulus-devletlerin çokuluslu şirketlerin, hükümetlerdışı sivil toplum kuruluşları-nın ve uluslar arası örgütlerin rolü incelenmektedir. | |||||
Kaynaklar | Mehmet Yüksel (2001). Küreselleşme Ulusal Hukuk ve Türkiye, Ankara: Siyasal Kitabevi Yayını. Mehmet Yüksel, Fikri Mülkiyet Haklarının Tarihsel Temelleri, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yıllığı 1997-1998:201-221. Mehmet Yüksel (2002). ?Endüstriyel Mülkiyet Haklarının Sosyo-Kültürel Temelleri.? Kültür ve İletişim Dergisi. 5 (1) Mehmet Yüksel (2001). ?Fikri Mülkiyete İlişkin Felsefi Tartışmalar.? Kültür ve İletişim Dergisi 4 (1): 88-108 Mehmet Yüksel (2002). Günümüzde Fikri Mülkiyet Hakları ve Azgelişmiş Ülkeler.?Ankara Barosu Uluslar arası Hukuk Kurultayı: Fikri Mülkiyet ve Rekabet Hukuku, Ankara: Ankara Barosu Yayını c.II:699-722 Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, İstanbul: Beta Yayınları. Ahmet Kılıçoğlu, Fikri Haklar, Ankara: Turhan Kitabevi |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş ve Genel Değerlendirme |
2. Hafta | Politikalar ve Kurumlar |
3. Hafta | Fikri Haklar ve İlgili Haklar |
4. Hafta | Örnek Olay Analizi |
5. Hafta | Endüstriyel Dizayn |
6. Hafta | Örnek Olay Analizi |
7. Hafta | Fikri Haklar ve Patent |
8. Hafta | Örnek Olay Analizi |
9. Hafta | Rekabet ve Piyasa |
10. Hafta | Örnek Olay Analizi |
11. Hafta | Küresel Pazarlar, Rekabet ve Fikri Haklar |
12. Hafta | Örnek Olay Analizi |
13. Hafta | Öğrenci Sunumları |
14. Hafta | Genel Değerlendirme |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 20 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 60 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 20 | 40 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 56 | 56 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 31 | 82 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İletişim bilimlerine ilişkin temel yaklaşımlara, kavramlara, kavramlar arası ilişkilere kuramsal ve uygulama düzeyinde yansımalarını da değerlendirecek seviyede hâkimdir. | X | ||||
2. İletişim bilimlerine ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | X | ||||
3. İletişim bilimleri alanında bir sosyal araştırma tasarlar ve uygular, yorumlar, raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | X | ||||
4. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
5. İletişim bilimleri alanında geliştirilen güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | X | ||||
7. İletişim bilimleri alanında yaptığı her türden akademik üretimde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
8. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
9. Alana ilişkin bilgi ve becerilerini kullanarak iletişim ve medya ile ilgili sorunlara ilişkin çözüm önerileri üretir, politika önerileri geliştirir ve bunları proje ve etkinliklere dönüştürür. | X | ||||
10. Çalışma yaşamında etkili sosyal iletişim kurar. | X | ||||
11. Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek