SAN680 - 20. YÜZYIL TÜRK SANATI II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
20. YÜZYIL TÜRK SANATI II SAN680 Bahar 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
Diğer: Görsel malzeme analizi; metin analizi, arşiv, kütüphane ve dijital arşiv taraması; röportaj  
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Öğretim Üyesi Feyza Akder 
Dersin amacı20. yüzyıl ın ikinci yarısında Türk sanatının dönemlerine ilişkin kronolojileri anlamak; 20. yüzyıl Türk sanatı kronolojisi içindeki sanatçı, siyasetçi ve yazar gibi etkili olan kişilerin sanatçıların kişiliklerinin nasıl algılandığı, sanatçı biyografileri, oto portreler, çeşitli romanlardaki sanatçı betimlerini karşılaştırarak anlatılarda sanatçının nasıl bir aktör olduğunun ortaya çıkarılması; etkin sanatçıların eserlerinin tanınması. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, 20. yüzyılın ikinci yarısında Türk sanatında etkin rol oynayan sanatçı, yazar, siyasetçi ve bilim insanları hakkında bilgiler edinir.
  2. Tarih yazımı içinde biyografinin yerini, özelliklerini ve bu yazın biçiminin nasıl geliştiğini anlar.
  3. 20. yüzyılın başından itibaren yazılmış önemli sanatçı biyografilerini tanır, bunları tarih yazımı biçimine göre gruplandırabilir, kıyaslayabilir.
  4. İkinci Dünya Savaşı sonrası Türkiye Cumhuriyeti'nin kültür politikaları hakkında bilgi edinir.
  5. Kütüphane, arşiv ve dijital arşiv çalışmaları ile analizlerini desteklemeyi ya da geliştirmeyi öğrenir.
Dersin içeriği20. yüzyıl Türk sanatının dönemlerine ilişkin kronolojileri anlamak; 20. yüzyıl Türk sanatı kronolojisi içindeki sanatçı, siyasetçi ve yazar gibi etkili olan kişilerin sanatçıların kişiliklerinin nasıl algılandığı, sanatçı biyografileri, oto portreler, çeşitli romanlardaki sanatçı betimlerini karşılaştırarak anlatılarda sanatçının nasıl bir aktör olduğunun ortaya çıkarılması; etkin sanatçıların eserlerinin tanınması.  
KaynaklarBarbara Caine (2019). Biyografi ve Tarih. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Rubén A. Gaztambide-Fernández (2008). "The Artist in Society: Understandings, Expectations, and Curriculum Implications". Curriculum Inquiry, Vol. 38, No. 3, pp. 233-265.
Hamza İnanç (2005). Kuzey İpek Yolu'nda Son Kervancının Oğlu. Ankara: Sanat Yapım Yayıncılık.
Sula Bozis&Seza Sinanlar Uslu (2019). Ivy Stangali. İstanbul: YKY.
Melda Kaptana (2003). Ben Bir Bizans Bahçesinde Büyüdüm. İstanbul: YKY.
Melda Kaptana (2008). Galeri'stler 70'lerin Sanat Ortamı. İstanbul: YKY.
Turan Erol (2011). Gözlerinden Öperim - Turan Erol'a Mektuplar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Ahu Antmen (2007). Hale Tenger ? İçerdeki Yabancı. İstanbul: YKY. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin tanıtılması, ders boyunca işlenecek konuların kısaca ele alınması, ders materyallerinin açıklanması.
2. HaftaBiyografi yazımının tarih bilimi içindeki yeri ve sanat tarihi yazımı ile ilişkisi, Türkiye'de sanat tarihi yazımı.
3. Hafta1950-1970 yılları arasında Türk sanatındaki önemli gelişmeler, etkinlikler ve tartışmalar
4. HaftaSanatçıların 18. yüzyıldan itibaren nasıl tanımlandıkları konusunu farklı makaleler üzerinden tartışma.

5. HaftaGözlerinden Öperim: Turan Erol'a Mektuplar kitabının incelenmesi ve üzerine tartışma
6. Haftaİsmail Altınok'un Bir Ressamın Notları: Türk Resminin Sorunları adlı kitabı üzerine tartışma
7. HaftaÖğrenci sunumu-ödevi 1: İncelenen kitapların tarih yazımı ve biyografi öğeleri açılarından karşılaştırılmaları.
8. HaftaEmel Koç'un Alyoşa adlı kitabının incelenmesi ve tartışılması
9. HaftaMelda Kaptana'nın Ben Bir Bizans Bahçesi'nde Büyüdüm'ü üzerine tartışma
10. HaftaÖğrenci sunumları-ödevi 2: İncelenen kitapların karşılaştırılması ve haklarında tartışma. Öğrencilerin yazacakları biyografi hakkında ilk taslaklarını sınıfa sunmaları, genel tartışma, konuların geliştirilmesi.
11. HaftaLiteratür taraması sırasında karşılaşılan makale, kitap ve belgelerin sınıfla paylaşılması, genel tartışma.
12. HaftaLiteratür taraması sırasında karşılaşılan makale, kitap ve belgelerin sınıfla paylaşılması, genel tartışma.
13. HaftaLiteratür taraması sırasında karşılaşılan makale, kitap ve belgelerin sınıfla paylaşılması, genel tartışma.
14. HaftaGenel Değerlendirme
15. HaftaSınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler225
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı440
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü3363220

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.   X 
2. Sanat Tarihi alanında kaynakları etkin bir şekilde kullanır. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.  X  
3. Sanat Tarihi alanına ilişkilin disiplinlerarası etkileşimi kavrar, farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.   X 
4. Sanat Tarihi alanında edindiği bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde teknoloji kullanarak çözümler.  X  
5. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle yorumlar, çözümler, yeni bilgiler üretir.    X 
6. Uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.  X  
7. Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir.   X  
8. Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.  X  
9. Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgiyi eleştirel bir yaklaşımla geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirir.   X 
10. Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar.   X  
11. Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, verilerle destekleyerek iletişim araçlarıyla aktarır.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek