SAN662 - 18.-19. YÜZYIL OSMANLI SANATI II

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
18.-19. YÜZYIL OSMANLI SANATI II SAN662 Bahar 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Görsel eser çözümlemesi, okuma  
Dersin sorumlusu(ları)Doktor Öğretim Üyesi Gizem Tongo Overfield Shaw 
Dersin amacıBu ders, geç Osmanlı döneminin kültürel ve sanatsal üretim tarihini genel hatlarıyla değerlendirmeyi amaçlar. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci, 18. ve 19. yüzyılları Osmanlı İmparatorluğu'nun sanat ve kültür tarihinin temel unsurları ve konularını değerlendirir.
  2. Konuyla ilgili birincil ve ikincil kaynaklar hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Kültürlerarası etkileşim, sanat eserlerinin devinimi, sanatçı ve patronaj ağları, kültürel üretim ve tüketim konuları üzerinden dönemin bir değerlendirmesini yapar.
  4. Osmanlı sanat ve kültür tarihine farklı yaklaşımları, metodolojileri ve çeşitli (birincil) kaynakları kullanarak Osmanlı'nın kültürel üretiminin kozmopolit, karmaşık ve çok katmanlı tarihini, tarihsel ve bölgesel (lokal ve global) bağlamda ve karşılaştırır.
Dersin içeriğiBu ders, 18. ve 19. yüzyılları Osmanlı İmparatorluğu'nun sanat ve kültür tarihinin temel unsurları ve
konularını ele alır. Tablo, fotoğraf, mimari yapı, kartpostal ve mobilya gibi nesnelere
odaklanarak, dönemin daha geniş bir panoramasını (politik, ekonomik, sosyal ve kültür tarihi) anlamaya
çalışır ve kültürlerarası etkileşim, sanat eserlerinin devinimi, sanatçı ve patronaj ağları, kültürel üretim ve
tüketim konuları üzerinden dönemin bir değerlendirmesini yapar. Genel bir kronolojik çerçevede ve
tematik olarak seçilmiş ikincil kaynakların çoğu, Osmanlı sanat ve kültür tarihine farklı yaklaşımları,
metodolojileri ve çeşitli (birincil) kaynakları kullanan, bunu yaparken de Osmanlı'nın kültürel üretiminin
kozmopolit, karmaşık ve çok katmanlı tarihini, tarihsel ve bölgesel (lokal ve global) bağlamda ve
karşılaştırmalı olarak ele alan çalışmalardır. 
KaynaklarFinbarr Barry Flood and Gülru Necipoğlu, ?Frameworks of Islamic Art and Architectural History: Concepts, Approaches, and Historiographies,? in A Companion to Islamic Art and Architecture, eds. Finbarr Barry Flood and Gülru Necipoğlu (Oxford: Wiley Blackwell, 2017): 2-56.
Irvin Cemil Schick, ?Illustrative Traditions in the Muslim Context: 1200-1900,? in History of Illustration eds. Susan Doyle, Jaleen Grove, Whitney Sherman (New York: Fairchild Books, 2018): 55-70.
Nilay Özok-Gündoğan, ?Ottoman Empire?, in Encyclopedia of Empire, eds. John MacKenzie, Nigel Dalziel, Nicholas Doumanis and Michael Charney (Oxford: Wiley/ Blackwell, 2015): 1-14.
Tülün Değirmenci, ?Giriş: Metin And ve Çarşı Ressamlarının Serencâmi?, Metin And: Osmanlı Tasvir Sanatları 2: Çarşı Ressamları, eds. Tülün Değirmenci ve M. Sabri Koz (Istanbul: YKY, 2018): 11-39.
Shirine Hamadeh, ?Ottoman Expressions of Early Modernity and the `Inevitable? Question of Westernization,? The Journal of the Society of Architectural Historians, 63/1 (March 2004): 32-51.
Alexander Bevilacqua & Helen Pfeifer, ?Turquerie: Culture in Motion, 1650-1750,? Past and Present, 221/1 (2013): 75-118.
Fatma Coşkuner, ?Karadeniz?in Kesişen Kültürleri: İvan Konstantinoviç Ayvazovski ve Osmanlı Dünyası?, Toplumsal Tarih Akademi, Sayı: 1 (2023): 85-106.
Mary Roberts, Istanbul Exchanges: Ottomans, Orientalists, and Nineteenth-Century Visual Culture (California: University of California Press: 2015)? ?The Battlefield of Ottoman History?: 37-74.
Selçuk Esenbel, Japon Aynasından Resimli Türkiye Gözlemleri (İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2021).
Semra Germaner, ?XIX. Yüzyılda İstanbul ve Kahire: Sanat Ortamı ve Patronaj,? Gelenek, Kimlik, Bireşim: Kültürel Kesişmeler ve Sanat/Tradition, Identity, Synthesis: Cultural Crossings and Art (Ankara: Hacettepe Universitesi, 2011): 125-131.
Zeynep İnankur, ?İstanbul ve Kahire?de 19. Yüzyıl Sanatı,? Gelenek, Kimlik, Bireşim: Kültürel Kesişmeler ve Sanat/Tradition, Identity, Synthesis: Cultural Crossings and Art (Ankara: Hacettepe Universitesi, 2011): 133-138.
Nilay Özlü, ?`Barbarous Magnificence in Glass Cases??: The Imperial Treasury and Ottoman Self-Display at the Topkapı Palace?, Muqarnas 39 (2022): 153-192.
Edhem Eldem, ?Making Sense of Osman Hamdi Bey and His Paintings?, Muqarnas, Vol. 29 (2012), pp. 339-383.
Ussama Makdisi, ?Ottoman Orientalism?, The American Historial Review, vol: 107, no: 3 (June 2002): 768-796.
Ahmet Ersoy, ?Camdaki Hafıza: Ahmed Rasim, Fotoğraf ve Zaman?, İstanbul Araştırmaları Yıllığı, 6 (2017): 193-203.
Toufoul Abou-Hodeib, A Taste for Home: The Modern Middle Class in Ottoman Beirut (California: Stanford University Press, 2017): 83-112? ?Things at Home?.
Klaus Kreiser, ?Public Monuments in Turkey and Egypt, 1840-1916,? Muqarnas, 14 (1997): 103-117.
Gizem Tongo, ?Tarih ve Hafıza Arasında: Geç Osmanlı Dönemi Istanbul?unda Bir Ressam; Eleni Iliadis,? Toplumsal Tarih (August 2016): 57-63.
Vazken Khatchig Davidian, ?Portrait of an Ottoman Armenian Artist of Constantinople: Rereading Teotig?s Biography of Simon Hagopian? Études arméniennes contemporaries, 4 (2014): 11-54.
Gizem Tongo, ??Eleni Iliadis (1895-1975): An Ottoman Greek Woman Painter in end-of-Empire Istanbul?, CLIO. Femmes, Genre, Histoire, No: 48, Issue: 2 (2018): 55-78. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma, ders içeriği üzerine konuşma.
2. HaftaTarih Yazımı, Kavramlar ve Metodoloji
3. HaftaGelenek ve Modernite Arasında
4. HaftaPatronaj ve Koleksiyon
5. Hafta"Doğu" ile etkileşimler: Japonya ve Mısır
6. HaftaBatı'nın ve Kendinin Gözünden Osmanlı: Oryantalizm ve Self Oryantalizm
7. HaftaKamusal ve Özel Alanda Temsiliyet
8. HaftaKozmopolitanizm ve Aidiyet
9. HaftaKaranlık Modernite: Savaş, İşgal ve Kültürel
Etkileşimler
10. HaftaÖdev Sunumları
11. HaftaÖdev Sunumları
12. HaftaÖdev Sunumları
13. HaftaÖdev Sunumları
14. HaftaDönemin kısa bir tekrarı, dersin değerlendirilmesi. Alanın problemleri ve
eksiklikleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler230
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13232
Toplam İş Yükü3279180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.   X 
2. Sanat Tarihi alanında kaynakları etkin bir şekilde kullanır. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.  X  
3. Sanat Tarihi alanına ilişkilin disiplinlerarası etkileşimi kavrar, farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.   X 
4. Sanat Tarihi alanında edindiği bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde teknoloji kullanarak çözümler.   X 
5. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle yorumlar, çözümler, yeni bilgiler üretir.   X  
6. Uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X   
7. Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. X    
8. Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar. X   
9. Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgiyi eleştirel bir yaklaşımla geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirir.  X  
10. Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar.     X
11. Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, verilerle destekleyerek iletişim araçlarıyla aktarır.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek