SAN662 - 18.-19. YÜZYIL OSMANLI SANATI II
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
18.-19. YÜZYIL OSMANLI SANATI II | SAN662 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: Görsel eser çözümlemesi, okuma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doktor Öğretim Üyesi Gizem Tongo Overfield Shaw | |||||
Dersin amacı | Bu ders, geç Osmanlı döneminin kültürel ve sanatsal üretim tarihini genel hatlarıyla değerlendirmeyi amaçlar. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders, 18. ve 19. yüzyılları Osmanlı İmparatorluğu'nun sanat ve kültür tarihinin temel unsurları ve konularını ele alır. Tablo, fotoğraf, mimari yapı, kartpostal ve mobilya gibi nesnelere odaklanarak, dönemin daha geniş bir panoramasını (politik, ekonomik, sosyal ve kültür tarihi) anlamaya çalışır ve kültürlerarası etkileşim, sanat eserlerinin devinimi, sanatçı ve patronaj ağları, kültürel üretim ve tüketim konuları üzerinden dönemin bir değerlendirmesini yapar. Genel bir kronolojik çerçevede ve tematik olarak seçilmiş ikincil kaynakların çoğu, Osmanlı sanat ve kültür tarihine farklı yaklaşımları, metodolojileri ve çeşitli (birincil) kaynakları kullanan, bunu yaparken de Osmanlı'nın kültürel üretiminin kozmopolit, karmaşık ve çok katmanlı tarihini, tarihsel ve bölgesel (lokal ve global) bağlamda ve karşılaştırmalı olarak ele alan çalışmalardır. | |||||
Kaynaklar | Finbarr Barry Flood and Gülru Necipoğlu, ?Frameworks of Islamic Art and Architectural History: Concepts, Approaches, and Historiographies,? in A Companion to Islamic Art and Architecture, eds. Finbarr Barry Flood and Gülru Necipoğlu (Oxford: Wiley Blackwell, 2017): 2-56. Irvin Cemil Schick, ?Illustrative Traditions in the Muslim Context: 1200-1900,? in History of Illustration eds. Susan Doyle, Jaleen Grove, Whitney Sherman (New York: Fairchild Books, 2018): 55-70. Nilay Özok-Gündoğan, ?Ottoman Empire?, in Encyclopedia of Empire, eds. John MacKenzie, Nigel Dalziel, Nicholas Doumanis and Michael Charney (Oxford: Wiley/ Blackwell, 2015): 1-14. Tülün Değirmenci, ?Giriş: Metin And ve Çarşı Ressamlarının Serencâmi?, Metin And: Osmanlı Tasvir Sanatları 2: Çarşı Ressamları, eds. Tülün Değirmenci ve M. Sabri Koz (Istanbul: YKY, 2018): 11-39. Shirine Hamadeh, ?Ottoman Expressions of Early Modernity and the `Inevitable? Question of Westernization,? The Journal of the Society of Architectural Historians, 63/1 (March 2004): 32-51. Alexander Bevilacqua & Helen Pfeifer, ?Turquerie: Culture in Motion, 1650-1750,? Past and Present, 221/1 (2013): 75-118. Fatma Coşkuner, ?Karadeniz?in Kesişen Kültürleri: İvan Konstantinoviç Ayvazovski ve Osmanlı Dünyası?, Toplumsal Tarih Akademi, Sayı: 1 (2023): 85-106. Mary Roberts, Istanbul Exchanges: Ottomans, Orientalists, and Nineteenth-Century Visual Culture (California: University of California Press: 2015)? ?The Battlefield of Ottoman History?: 37-74. Selçuk Esenbel, Japon Aynasından Resimli Türkiye Gözlemleri (İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2021). Semra Germaner, ?XIX. Yüzyılda İstanbul ve Kahire: Sanat Ortamı ve Patronaj,? Gelenek, Kimlik, Bireşim: Kültürel Kesişmeler ve Sanat/Tradition, Identity, Synthesis: Cultural Crossings and Art (Ankara: Hacettepe Universitesi, 2011): 125-131. Zeynep İnankur, ?İstanbul ve Kahire?de 19. Yüzyıl Sanatı,? Gelenek, Kimlik, Bireşim: Kültürel Kesişmeler ve Sanat/Tradition, Identity, Synthesis: Cultural Crossings and Art (Ankara: Hacettepe Universitesi, 2011): 133-138. Nilay Özlü, ?`Barbarous Magnificence in Glass Cases??: The Imperial Treasury and Ottoman Self-Display at the Topkapı Palace?, Muqarnas 39 (2022): 153-192. Edhem Eldem, ?Making Sense of Osman Hamdi Bey and His Paintings?, Muqarnas, Vol. 29 (2012), pp. 339-383. Ussama Makdisi, ?Ottoman Orientalism?, The American Historial Review, vol: 107, no: 3 (June 2002): 768-796. Ahmet Ersoy, ?Camdaki Hafıza: Ahmed Rasim, Fotoğraf ve Zaman?, İstanbul Araştırmaları Yıllığı, 6 (2017): 193-203. Toufoul Abou-Hodeib, A Taste for Home: The Modern Middle Class in Ottoman Beirut (California: Stanford University Press, 2017): 83-112? ?Things at Home?. Klaus Kreiser, ?Public Monuments in Turkey and Egypt, 1840-1916,? Muqarnas, 14 (1997): 103-117. Gizem Tongo, ?Tarih ve Hafıza Arasında: Geç Osmanlı Dönemi Istanbul?unda Bir Ressam; Eleni Iliadis,? Toplumsal Tarih (August 2016): 57-63. Vazken Khatchig Davidian, ?Portrait of an Ottoman Armenian Artist of Constantinople: Rereading Teotig?s Biography of Simon Hagopian? Études arméniennes contemporaries, 4 (2014): 11-54. Gizem Tongo, ??Eleni Iliadis (1895-1975): An Ottoman Greek Woman Painter in end-of-Empire Istanbul?, CLIO. Femmes, Genre, Histoire, No: 48, Issue: 2 (2018): 55-78. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanışma, ders içeriği üzerine konuşma. |
2. Hafta | Tarih Yazımı, Kavramlar ve Metodoloji |
3. Hafta | Gelenek ve Modernite Arasında |
4. Hafta | Patronaj ve Koleksiyon |
5. Hafta | "Doğu" ile etkileşimler: Japonya ve Mısır |
6. Hafta | Batı'nın ve Kendinin Gözünden Osmanlı: Oryantalizm ve Self Oryantalizm |
7. Hafta | Kamusal ve Özel Alanda Temsiliyet |
8. Hafta | Kozmopolitanizm ve Aidiyet |
9. Hafta | Karanlık Modernite: Savaş, İşgal ve Kültürel Etkileşimler |
10. Hafta | Ödev Sunumları |
11. Hafta | Ödev Sunumları |
12. Hafta | Ödev Sunumları |
13. Hafta | Ödev Sunumları |
14. Hafta | Dönemin kısa bir tekrarı, dersin değerlendirilmesi. Alanın problemleri ve eksiklikleri |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 30 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 17 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü | 32 | 79 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
2. Sanat Tarihi alanında kaynakları etkin bir şekilde kullanır. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
3. Sanat Tarihi alanına ilişkilin disiplinlerarası etkileşimi kavrar, farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | X | ||||
4. Sanat Tarihi alanında edindiği bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde teknoloji kullanarak çözümler. | X | ||||
5. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle yorumlar, çözümler, yeni bilgiler üretir. | X | ||||
6. Uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | ||||
7. Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | X | ||||
8. Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar. | X | ||||
9. Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgiyi eleştirel bir yaklaşımla geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirir. | X | ||||
10. Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. | X | ||||
11. Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, verilerle destekleyerek iletişim araçlarıyla aktarır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek