YBF 611 - YOĞUN BAKIM FİZYOTERAPİSİNDE KLİNİK KARAR VERME

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YOĞUN BAKIM FİZYOTERAPİSİNDE KLİNİK KARAR VERME YBF 611 Herhangi Yarıyıl/Yıl 4 0 4 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Probleme dayalı öğrenme  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Deniz İnal İnce, Doç. Dr. Melda Sağlam, Doç. Dr. Naciye Vardar Yağlı, Doç. Dr. Ebru Çalık Kütükcü 
Dersin amacıBu dersi tamamlayan öğrenci, yoğun bakımda takip edilen fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan hastalarda, klinik karar verme planı ve probleme dayalı olgu çalışmalarında temel kavramlar konusunda bilgi kazanır. Primer sorunun ve ilişkili olmayan bilginin ayırt edilmesi, hedeflerin belirlenmesi, hedefe ait özel değerlendirme ve tedavi yöntemlerinin seçimi ve uygulanması konularını kavrar. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Yoğun bakımda takip edilen fizyoterapi ve rehabilitasyon gereksinimleri olan hastalarda, klinik karar verme planı ve probleme dayalı olgu çalışmalarında temel kavramlar konusunda bilgi kazanır
  2. Primer sorunu ve ilişkili olmayan bilgiyi ayırt eder.
  3. Hedeflerini belirler, hedefe ait özel değerlendirme ve tedavi yöntemlerinin seçer ve uygular.
  4. Literatür bilgisi, hastanın değerleri ve kendi bilgilerini klinik karar vermede kullanır.
Dersin içeriğiYoğun bakımda fizyoterapi ve rehabilitasyonda klinik karar verme planı, probleme dayalı olgu çalışmalarında temel kavramlar, hedeflerin belirlenmesi, primer sorunun ve ilişkili olmayan bilginin ayırt edilmesi, hedefe ait özel değerlendirme ve tedavi yöntemlerinin seçimi. 
Kaynaklar1. Pryor JA, Prasad AS. Physiotherapy for Respiratory and Cardiac Problems: Adults and Paediatrics. 4th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2011.
2. Paz JC, West MP. Acute Care Handbook for Physical Therapists. 4nd ed. USA:
Elseiver; 2014.
3. Mishoe SC, Welch MA. Critical Thinking in Respiratory Care: A Problem Based Learning Approach. 1st ed. USA: McGraw-Hill; 2002.
4. Cross J, Broad MA, Quint M, Ritson P, Thomas S. Respiratory Physiotherapy
Pocketbook: An On-Call Survival Guide. 3rd ed. Poland: Elseiver; 2020. http://www.sciencedirect.com/science/book/978070203003.
5. Hacettepe Üniversitesi, e-kaynaklar (Pubmed, WOS) 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin içeriği ve tanımlanması
2. HaftaKlinik karar verme planı, hedeflerin belirlenmesi ve probleme dayalı olgu çalışmalarında temel kavramlar, hastalıklara yönelik bulguların değerlendirilmesi
3. HaftaYoğun bakımda fizyoterapi ihtiyacı olan problemlerin klinik özellikleri ve sistemlerin gözden geçirilmesi
4. HaftaYoğun bakımda kulanılan standart değerlendirme yöntemlerinin belirlenmesi
5. HaftaYoğun bakımda kullanılan fizyoterapi yaklaşımları ve kanıt düzeyleri
6. HaftaPrimer sorunla ilişkili olmayan bilginin ayırt edilmesi ve eleştirel analiz
7. HaftaArasınav
8. HaftaOlgu çalışması I: Akut Solunum Yetmezliği (erişkin)
9. HaftaOlgu çalışması II: Akut Solunum Yetmezliği (pediatrik)
10. HaftaOlgu çalışması III: Kritik hastalık (erişkin)
11. HaftaOlgu çalışması IV: Uzamış mekanik ventilasyondaki hasta (erişkin)
12. HaftaOlgu çalışması V: Postoperatif cerrahi hastası (erişkin)
13. HaftaOlgu çalışması VI: Transplant sonrası (erişkin)
14. HaftaOlgu çalışması VII: Respiratuar distres sendromu (neonatal)
15. HaftaFinal sınavı hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)145
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması1410
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler145
Sunum35
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14798
Sunum / Seminer Hazırlama14684
Proje000
Ödevler31442
Ara sınavlara hazırlanma süresi188
Genel sınava hazırlanma süresi11212
Toplam İş Yükü4751300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yoğun bakım fizyoterapistliğine özgü temel ölçme, değerlendirme ve tedavi tekniklerine yönelik kavramsal ve klinik bilimsel gelişmeleri izleyebilir, farklı yoğun bakım alanlarına özgü ulaştığı derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.    X
2. Yoğun bakım fizyoterapistliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri ile bütünleştirerek, yeni bilgiler oluşturur, problem çözme ve klinik karar verme becerisine ulaşır.    X
3. Yoğun bakım fizyoterapistliği alanında araştırma planlar, projelerde görev alır, bilimsel kaynakları ve ilgili bilişim sistemlerini etkin biçimde kullanır; bilgiyi değerlendirir, bulgularını rapor halinde kurumsal, ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve yayınlar.    X
4. Yoğun bakım fizyoterapistliği alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik değerleri gözeterek yürütür, mesleki beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır.    X
5. Avrupa dil portföyünde yer alan en az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı uluslararası düzeyde yoğun bakım fizyoterapistliği ile ilgili mesleki ve akademik çalışmalarında etkin iletişim kurar.  X  
6. Öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini tanımlar, yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür; kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.    X
7. Toplum sağlığına ve sağlık politikalarına katkıda bulunur; yoğun bakımda fizyoterapi eğitimi, koruyucu ve rehabilitatif yaklaşımlar hakkında hasta ve hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık profesyonelleri ve toplumu bilinçlendirir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek