YBF 611 - YOĞUN BAKIM FİZYOTERAPİSİNDE KLİNİK KARAR VERME
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YOĞUN BAKIM FİZYOTERAPİSİNDE KLİNİK KARAR VERME | YBF 611 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 4 | 0 | 4 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Probleme dayalı öğrenme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Deniz İnal İnce, Doç. Dr. Melda Sağlam, Doç. Dr. Naciye Vardar Yağlı, Doç. Dr. Ebru Çalık Kütükcü | |||||
Dersin amacı | Bu dersi tamamlayan öğrenci, yoğun bakımda takip edilen fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacı olan hastalarda, klinik karar verme planı ve probleme dayalı olgu çalışmalarında temel kavramlar konusunda bilgi kazanır. Primer sorunun ve ilişkili olmayan bilginin ayırt edilmesi, hedeflerin belirlenmesi, hedefe ait özel değerlendirme ve tedavi yöntemlerinin seçimi ve uygulanması konularını kavrar. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Yoğun bakımda fizyoterapi ve rehabilitasyonda klinik karar verme planı, probleme dayalı olgu çalışmalarında temel kavramlar, hedeflerin belirlenmesi, primer sorunun ve ilişkili olmayan bilginin ayırt edilmesi, hedefe ait özel değerlendirme ve tedavi yöntemlerinin seçimi. | |||||
Kaynaklar | 1. Pryor JA, Prasad AS. Physiotherapy for Respiratory and Cardiac Problems: Adults and Paediatrics. 4th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2011. 2. Paz JC, West MP. Acute Care Handbook for Physical Therapists. 4nd ed. USA: Elseiver; 2014. 3. Mishoe SC, Welch MA. Critical Thinking in Respiratory Care: A Problem Based Learning Approach. 1st ed. USA: McGraw-Hill; 2002. 4. Cross J, Broad MA, Quint M, Ritson P, Thomas S. Respiratory Physiotherapy Pocketbook: An On-Call Survival Guide. 3rd ed. Poland: Elseiver; 2020. http://www.sciencedirect.com/science/book/978070203003. 5. Hacettepe Üniversitesi, e-kaynaklar (Pubmed, WOS) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin içeriği ve tanımlanması |
2. Hafta | Klinik karar verme planı, hedeflerin belirlenmesi ve probleme dayalı olgu çalışmalarında temel kavramlar, hastalıklara yönelik bulguların değerlendirilmesi |
3. Hafta | Yoğun bakımda fizyoterapi ihtiyacı olan problemlerin klinik özellikleri ve sistemlerin gözden geçirilmesi |
4. Hafta | Yoğun bakımda kulanılan standart değerlendirme yöntemlerinin belirlenmesi |
5. Hafta | Yoğun bakımda kullanılan fizyoterapi yaklaşımları ve kanıt düzeyleri |
6. Hafta | Primer sorunla ilişkili olmayan bilginin ayırt edilmesi ve eleştirel analiz |
7. Hafta | Arasınav |
8. Hafta | Olgu çalışması I: Akut Solunum Yetmezliği (erişkin) |
9. Hafta | Olgu çalışması II: Akut Solunum Yetmezliği (pediatrik) |
10. Hafta | Olgu çalışması III: Kritik hastalık (erişkin) |
11. Hafta | Olgu çalışması IV: Uzamış mekanik ventilasyondaki hasta (erişkin) |
12. Hafta | Olgu çalışması V: Postoperatif cerrahi hastası (erişkin) |
13. Hafta | Olgu çalışması VI: Transplant sonrası (erişkin) |
14. Hafta | Olgu çalışması VII: Respiratuar distres sendromu (neonatal) |
15. Hafta | Final sınavı hazırlık |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 14 | 10 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 5 |
Sunum | 3 | 5 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 14 | 6 | 84 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 14 | 42 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 8 | 8 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 47 | 51 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yoğun bakım fizyoterapistliğine özgü temel ölçme, değerlendirme ve tedavi tekniklerine yönelik kavramsal ve klinik bilimsel gelişmeleri izleyebilir, farklı yoğun bakım alanlarına özgü ulaştığı derin ve sistematik bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | ||||
2. Yoğun bakım fizyoterapistliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplinlerden gelen bilgileri ile bütünleştirerek, yeni bilgiler oluşturur, problem çözme ve klinik karar verme becerisine ulaşır. | X | ||||
3. Yoğun bakım fizyoterapistliği alanında araştırma planlar, projelerde görev alır, bilimsel kaynakları ve ilgili bilişim sistemlerini etkin biçimde kullanır; bilgiyi değerlendirir, bulgularını rapor halinde kurumsal, ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve yayınlar. | X | ||||
4. Yoğun bakım fizyoterapistliği alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik değerleri gözeterek yürütür, mesleki beceri ve sorumluluklarını ekip çalışmasına aktarır. | X | ||||
5. Avrupa dil portföyünde yer alan en az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı uluslararası düzeyde yoğun bakım fizyoterapistliği ile ilgili mesleki ve akademik çalışmalarında etkin iletişim kurar. | X | ||||
6. Öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini tanımlar, yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür; kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir. | X | ||||
7. Toplum sağlığına ve sağlık politikalarına katkıda bulunur; yoğun bakımda fizyoterapi eğitimi, koruyucu ve rehabilitatif yaklaşımlar hakkında hasta ve hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık profesyonelleri ve toplumu bilinçlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek