TML604 - TARİHSEL SÜREÇTE MÜZİK FELSEFESİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TARİHSEL SÜREÇTE MÜZİK FELSEFESİ | TML604 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ayten Kaplan | |||||
Dersin amacı | Sanat, Müzik ve Felsefe kavramlarına genel bakış. Tarihsel süreç içinde müziği felsefi açıdan anlama çabalarını tanımak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Antik Çağda müzik: Platon, Aristoteles, Pythgoras, Kindy, İhvân-I Safâ, İbn-I Sİna, Orta Çağda müzik felsefesi: Boethius, Augustine, 17.yüzyılda müzik felsefesi: Leibniz, Descartes, Spinoza 18.yüzyılda müzik felsefesi: Rousseau, Kant, Hegel; 19.yüzyılda müzik felsefesi: Schiller, Goethe, Schelling, Nietzsche, Schopenhauer, 20.yüzyıl felsefesi: Adorno | |||||
Kaynaklar | Kaplan,A. (2010). `Sanat Eğitiminde Müziğe Felsefe Penceresinden Bakmak'. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (GEFAD),Nisan,cilt 30, sayı 1. Kaplan,A. (2017) `Mimetik Sanat Kuramı Ekseninde Müzik' Uluslararası Cumhuriyet Sanat Günleri Sempozyumu, 18-20 Nisan 2017, Sivas, Academia.edu Kaplan,A. (2016) `Müzik Eserinin Ontolojik Koşulları' Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi 1. Erzurum Ulusal Müzikbilimleri Sempozyumu, Academia.edu Kaplan,A. (2019) `Ruh-Beden-Müzik Ekseninde Ahenk' Müzik ve Bilimler Sempozyumu, 17-19 Nisan 2019, İTÜ, Academia.edu Adorno, W. T. Müzik Yazıları, Çev. Öztürk, Şeyda, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Akan, N. (2012). Platonda Müzik, Bağlam Yayınları, İstanbul. Altar, C.M. (1996). Sanat Felsefesi Üzerine, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Aristoteles. (1976). Poetika, Çev. İ.Tunalı, Remzi Kitabevi, Istanbul. Arslan, A. (2006) İlk Çağ Felsefe Tarihi 1,2, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Anderson, W. D. (1994). Music and Musicians in Ancient, Cornell University, New York. Alperson, P. (1994). What is Music, an Introduction to The Philosopy of Music, The Pennsylvania State University Press University Park, Pennsylvania. Cook, N. (1999). Müziğin ABCsi, Çev. T.Doğan, Kabalcı Yayınları, İstanbul. Çetinkaya, Y. (1995). İhvân-ı Safâda Müzik Düşüncesi, İnsan Yayınları, İstanbul. Çotuksöken,B.(2000) Felsefi Söylem Nedir?, İnkilâp Kitabevi, İstanbul Dinçer, K. (2010). Kısaca Felsefe, Felsefe Dizisi, Arkhe/01 Pharmakon, Ankara. Finkelstein, S. (1996). Müzik Neyi Anlatır. Çev. Cevat Çapan, Payel Yayınları, Istanbul. Heimsoeth, H. (2013). Felsefenin Temel Disiplinleri, (Çev.) Takiyettin Mengüşoğlu, Doğu Batı Yayınları Heine, H. (2015). Romantizm Okulu, Çev. Ömer, B. Albayrak, Y.K.Y, Istanbul. Güray, C. (2012). Bin Yılın Mirası, Makamı Var Eden Döngü, Pan Yayıncılık, İstanbul. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Derse giriş, genel kurallar, genel çerçeve. |
2. Hafta | Sanat ve Müziğin doğuşuna ilişkin düşünceler |
3. Hafta | Sanat ve Müziğin doğuşuna ilişkin düşünceler |
4. Hafta | Felsefe ve Felsefe bağlamında Müzik |
5. Hafta | Felsefe ve Felsefe bağlamında Müzik |
6. Hafta | Antik Çağ düşünürlerinde müzik anlayışı |
7. Hafta | Antik Çağ düşünürlerinde müzik anlayışı |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Orta Çağ düşünürlerinde müzik anlayışı |
10. Hafta | 17. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı |
11. Hafta | 18. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı |
12. Hafta | 19. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı |
13. Hafta | 19. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı |
14. Hafta | 20. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı |
15. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 16 | 16 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 14 | 14 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 31 | 62 | 140 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Tarihsel müzikolojinin çalışma alanlarına yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgileri, uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirirler. | X | ||||
2. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği araştırma yöntem ve tekniklerini yetkinlikle kullanırlar. | X | ||||
3. Uzmanlaştıkları alanda edindikleri birikim üzerinden eleştirel bir bakışla müziği çok boyutlu algılayabilme ve çözümleyebilme becerisi kazanırlar. | X | ||||
4. Uzmanlaştıkları alanda gerçekleştirilen etkinliklerde, bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya grup içinde sorumluluk alarak çözüm üretirler. | X | ||||
5. Gelecekte üstlenecekleri akademik/yönetsel görevler için belirli bir liderlik formasyonu kazanacak birikime sahip olurlar. | X | ||||
6. Uzmanlaştıkları alana ilişkin çalışmalarını; görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak, etkin ve doğru biçimde ve sorumluluk anlayışıyla topluma sunarlar. | X | ||||
7. Uzmanlaştıkları alana ilişkin tüm veri ve bulguları, ilişkili oldukları diğer alanlarla bütünleştirerek yorumlarlar. | X | ||||
8. Uzmanlaştıkları alana ilişkin uluslararası literatürü, en az bir yabancı dili etkin biçimde kullanarak takip ederler. | X | ||||
9. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanırlar. | X | ||||
10. Bilimsel araştırma süreçlerinin tüm basamaklarında bilim etiğinin gereklerini titizlikle yerine getirirler. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek