TML604 - TARİHSEL SÜREÇTE MÜZİK FELSEFESİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TARİHSEL SÜREÇTE MÜZİK FELSEFESİ TML604 Bahar 3 0 3 5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ayten Kaplan 
Dersin amacıSanat, Müzik ve Felsefe kavramlarına genel bakış. Tarihsel süreç içinde müziği felsefi açıdan anlama çabalarını tanımak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Müziğin insan yaşamındaki anlamı ve işlevlerini kavrarlar.
  2. Müzik ve düşünce sistemleri arasındaki ilişkiyi sorgulama alışkanlığı kazanırlar.
  3. Tarihsel süreç içinde müziğin anlam farklılaşmalarını ve nedenlerini sorgulama alışkanlığını kazanırlar.
Dersin içeriğiAntik Çağda müzik: Platon, Aristoteles, Pythgoras, Kindy, İhvân-I Safâ, İbn-I Sİna,
Orta Çağda müzik felsefesi: Boethius, Augustine,
17.yüzyılda müzik felsefesi: Leibniz, Descartes, Spinoza
18.yüzyılda müzik felsefesi: Rousseau, Kant, Hegel;
19.yüzyılda müzik felsefesi: Schiller, Goethe, Schelling, Nietzsche, Schopenhauer, 20.yüzyıl felsefesi: Adorno 
KaynaklarKaplan,A. (2010). `Sanat Eğitiminde Müziğe Felsefe Penceresinden Bakmak'. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (GEFAD),Nisan,cilt 30, sayı 1.
Kaplan,A. (2017) `Mimetik Sanat Kuramı Ekseninde Müzik' Uluslararası Cumhuriyet Sanat Günleri Sempozyumu, 18-20 Nisan 2017, Sivas, Academia.edu
Kaplan,A. (2016) `Müzik Eserinin Ontolojik Koşulları' Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi 1. Erzurum Ulusal Müzikbilimleri Sempozyumu, Academia.edu
Kaplan,A. (2019) `Ruh-Beden-Müzik Ekseninde Ahenk' Müzik ve Bilimler Sempozyumu, 17-19 Nisan 2019, İTÜ, Academia.edu
Adorno, W. T. Müzik Yazıları, Çev. Öztürk, Şeyda, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Akan, N. (2012). Platonda Müzik, Bağlam Yayınları, İstanbul.
Altar, C.M. (1996). Sanat Felsefesi Üzerine, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Aristoteles. (1976). Poetika, Çev. İ.Tunalı, Remzi Kitabevi, Istanbul.
Arslan, A. (2006) İlk Çağ Felsefe Tarihi 1,2, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Anderson, W. D. (1994). Music and Musicians in Ancient, Cornell University, New York.
Alperson, P. (1994). What is Music, an Introduction to The Philosopy of Music, The Pennsylvania State University Press University Park, Pennsylvania.
Cook, N. (1999). Müziğin ABCsi, Çev. T.Doğan, Kabalcı Yayınları, İstanbul.
Çetinkaya, Y. (1995). İhvân-ı Safâda Müzik Düşüncesi, İnsan Yayınları, İstanbul.
Çotuksöken,B.(2000) Felsefi Söylem Nedir?, İnkilâp Kitabevi, İstanbul
Dinçer, K. (2010). Kısaca Felsefe, Felsefe Dizisi, Arkhe/01 Pharmakon, Ankara.
Finkelstein, S. (1996). Müzik Neyi Anlatır. Çev. Cevat Çapan, Payel Yayınları, Istanbul.
Heimsoeth, H. (2013). Felsefenin Temel Disiplinleri, (Çev.) Takiyettin Mengüşoğlu, Doğu Batı Yayınları
Heine, H. (2015). Romantizm Okulu, Çev. Ömer, B. Albayrak, Y.K.Y, Istanbul.
Güray, C. (2012). Bin Yılın Mirası, Makamı Var Eden Döngü, Pan Yayıncılık, İstanbul. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDerse giriş, genel kurallar, genel çerçeve.
2. HaftaSanat ve Müziğin doğuşuna ilişkin düşünceler
3. HaftaSanat ve Müziğin doğuşuna ilişkin düşünceler
4. HaftaFelsefe ve Felsefe bağlamında Müzik
5. HaftaFelsefe ve Felsefe bağlamında Müzik
6. HaftaAntik Çağ düşünürlerinde müzik anlayışı
7. HaftaAntik Çağ düşünürlerinde müzik anlayışı
8. HaftaAra Sınav
9. HaftaOrta Çağ düşünürlerinde müzik anlayışı
10. Hafta17. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı
11. Hafta18. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı
12. Hafta19. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı
13. Hafta19. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı
14. Hafta20. yüzyıl düşünürlerinde müzik anlayışı
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar250
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler11616
Ara sınavlara hazırlanma süresi11414
Genel sınava hazırlanma süresi12626
Toplam İş Yükü3162140

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Tarihsel müzikolojinin çalışma alanlarına yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgileri, uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirirler.  X  
2. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği araştırma yöntem ve tekniklerini yetkinlikle kullanırlar.  X  
3. Uzmanlaştıkları alanda edindikleri birikim üzerinden eleştirel bir bakışla müziği çok boyutlu algılayabilme ve çözümleyebilme becerisi kazanırlar.    X
4. Uzmanlaştıkları alanda gerçekleştirilen etkinliklerde, bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya grup içinde sorumluluk alarak çözüm üretirler.    X
5. Gelecekte üstlenecekleri akademik/yönetsel görevler için belirli bir liderlik formasyonu kazanacak birikime sahip olurlar.    X
6. Uzmanlaştıkları alana ilişkin çalışmalarını; görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak, etkin ve doğru biçimde ve sorumluluk anlayışıyla topluma sunarlar.   X 
7. Uzmanlaştıkları alana ilişkin tüm veri ve bulguları, ilişkili oldukları diğer alanlarla bütünleştirerek yorumlarlar.    X
8. Uzmanlaştıkları alana ilişkin uluslararası literatürü, en az bir yabancı dili etkin biçimde kullanarak takip ederler.    X
9. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanırlar.   X 
10. Bilimsel araştırma süreçlerinin tüm basamaklarında bilim etiğinin gereklerini titizlikle yerine getirirler.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek