TML603 - MÜZİK TARİHİNİN TARİHİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MÜZİK TARİHİNİN TARİHİ TML603 Güz 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Ahu Köksal 
Dersin amacıBu derste; Batı müziği tarihinin yazımında çağlar boyu nasıl farklı yaklaşımlar geliştiği anlatılacak; çağdaş kuramların irdeleneceği ve Türkiyede çoksesli müzik tarihi yazımının araştırılacağı derslere zemin hazırlanacaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler bu dersin sonunda; Tarihsel müzikolojinin müzikoloji alanındaki yerini bilir
  2. Tarihsel müzikolojinin kapsamını anlar
  3. Batı müziği tarih yazımının geçirdiği evreleri tanır
  4. Batı müziği tarih yazımındaki farklı yaklaşımları ayırt eder
Dersin içeriğiTarihsel müzikolojinin müzikoloji alanındaki yeri
Baroktan 20. yüzyıla müzik tarihinin tarihi
Baroktan 20. yüzyıla müzik tarihi üzerine düşünceler 
KaynaklarAllen, W. D. (1939). Baroque Histories of Music [Müziğin Barok Tarihi]. Musical Quarterly, 25/2, 195-209.
Goehr, L. (1992). Writing Music History [Müzik Tarihi Yazmak]. History and Theory, 31/2, 182-199.
Haydon, G. (1963). Music Theory and Music History [Müzik Teorisi ve Müzik Tarihi]. Journal of Music Theory, 7/2, 249-255.
Jackson, J. H., Pelkey, S. C. (2005). Music and History: Bridging the Disciplines. Jackson, Miss. : University Press of Mississippi.
Liu, J. (2010). Introduction to the Structural History of Music [ ... ]. International Rewiew of the Aesthetics and Sociology of Music, 41/1, 73-89.
McDermott, J., Hauser, M. D. (2006). Thoughts on an Empirical Approach to the Evolutionary Origins of Music [ ... ]. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 24/1, 111-116.
Petrov, A. (2016). Evolutionism in Nineteenth-Century Discourses on Music. Rethinking Rationalisation: Evolutionism and Imperialism in Max Webers Discourse on Music (s. 75-118). UK: Hollitzer Verlag.
Trainor, L. J. (2015). The Origins of Music in Auditory Scene Analysis and the Roles of Evolution and Culture in Musical Creation [Türkçesi]. Philosophical Transactions: Biological Sciences, 370/1664, 1-14. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş. Müzikoloji ve Alt Disiplinleri.
2. HaftaTarihsel Müzikolojiye giriş
3. HaftaTarihsel Müzikolojiye giriş
4. HaftaMüzik Tarihinin Tarihi: Barok Dönem'de müzik araştırmaları (Alman, İtalyan ve Fransız geleneğinde ilk müzik tarihleri). Tartışmalı Arka Plan (Müziğin sınıflandırılması sorunu).
5. HaftaDinî, Doğalcı ve Etik Gelenekler. Sözlük ve Ansiklopediler.
6. HaftaI. Ara Sınav
7. Hafta18. Yüzyılda Müzik Tarihi: Aydınlanma (İngiltere'de modern müzik tarihçiliğinin başlangıcı, karşılaştırmalı sınıflandırmalar).
8. Hafta1800-1850 Yılları Arasında Müzik Tarihi (Yeni 'modern müzik' tanımlaması, 'kahraman sanatçı' teorisi, konservatuvarlar).
9. Hafta'Devrimci ve Evrimci' tarih kuramlarının müzik tarihine yansımaları.
10. Hafta1900 Sonrası Müzik Tarihi (Müzik ve diğer sanatlar, müzik tarihi ve ulusalcılık).
11. HaftaMüzik Tarihi Felsefesi: Köken Sorunu ('Doğa Kanunları', 'İnsan Doğası Kanunları', Müzikal Yapının Kökeni)
12. HaftaII. Ara Sınav
13. HaftaMüzikte 'Gelişme' (Karşılaştırmalı metod, Gelişme analojisi). Müziğin 'Evrimi' (Dönemlendirme sorunu, Wagner Etkisi)
14. HaftaGenel tekrar
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum125
Projeler125
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi14646
Toplam İş Yükü3177240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Tarihsel müzikolojinin çalışma alanlarına yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgileri, uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirirler.    X
2. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği araştırma yöntem ve tekniklerini yetkinlikle kullanırlar.  X  
3. Uzmanlaştıkları alanda edindikleri birikim üzerinden eleştirel bir bakışla müziği çok boyutlu algılayabilme ve çözümleyebilme becerisi kazanırlar.    X
4. Uzmanlaştıkları alanda gerçekleştirilen etkinliklerde, bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya grup içinde sorumluluk alarak çözüm üretirler. X   
5. Gelecekte üstlenecekleri akademik/yönetsel görevler için belirli bir liderlik formasyonu kazanacak birikime sahip olurlar.  X  
6. Uzmanlaştıkları alana ilişkin çalışmalarını; görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak, etkin ve doğru biçimde ve sorumluluk anlayışıyla topluma sunarlar.   X 
7. Uzmanlaştıkları alana ilişkin tüm veri ve bulguları, ilişkili oldukları diğer alanlarla bütünleştirerek yorumlarlar.    X
8. Uzmanlaştıkları alana ilişkin uluslararası literatürü, en az bir yabancı dili etkin biçimde kullanarak takip ederler.    X
9. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanırlar.  X  
10. Bilimsel araştırma süreçlerinin tüm basamaklarında bilim etiğinin gereklerini titizlikle yerine getirirler.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek