TML603 - MÜZİK TARİHİNİN TARİHİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
MÜZİK TARİHİNİN TARİHİ | TML603 | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Ahu Köksal | |||||
Dersin amacı | Bu derste; Batı müziği tarihinin yazımında çağlar boyu nasıl farklı yaklaşımlar geliştiği anlatılacak; çağdaş kuramların irdeleneceği ve Türkiyede çoksesli müzik tarihi yazımının araştırılacağı derslere zemin hazırlanacaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Tarihsel müzikolojinin müzikoloji alanındaki yeri Baroktan 20. yüzyıla müzik tarihinin tarihi Baroktan 20. yüzyıla müzik tarihi üzerine düşünceler | |||||
Kaynaklar | Allen, W. D. (1939). Baroque Histories of Music [Müziğin Barok Tarihi]. Musical Quarterly, 25/2, 195-209. Goehr, L. (1992). Writing Music History [Müzik Tarihi Yazmak]. History and Theory, 31/2, 182-199. Haydon, G. (1963). Music Theory and Music History [Müzik Teorisi ve Müzik Tarihi]. Journal of Music Theory, 7/2, 249-255. Jackson, J. H., Pelkey, S. C. (2005). Music and History: Bridging the Disciplines. Jackson, Miss. : University Press of Mississippi. Liu, J. (2010). Introduction to the Structural History of Music [ ... ]. International Rewiew of the Aesthetics and Sociology of Music, 41/1, 73-89. McDermott, J., Hauser, M. D. (2006). Thoughts on an Empirical Approach to the Evolutionary Origins of Music [ ... ]. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 24/1, 111-116. Petrov, A. (2016). Evolutionism in Nineteenth-Century Discourses on Music. Rethinking Rationalisation: Evolutionism and Imperialism in Max Webers Discourse on Music (s. 75-118). UK: Hollitzer Verlag. Trainor, L. J. (2015). The Origins of Music in Auditory Scene Analysis and the Roles of Evolution and Culture in Musical Creation [Türkçesi]. Philosophical Transactions: Biological Sciences, 370/1664, 1-14. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş. Müzikoloji ve Alt Disiplinleri. |
2. Hafta | Tarihsel Müzikolojiye giriş |
3. Hafta | Tarihsel Müzikolojiye giriş |
4. Hafta | Müzik Tarihinin Tarihi: Barok Dönem'de müzik araştırmaları (Alman, İtalyan ve Fransız geleneğinde ilk müzik tarihleri). Tartışmalı Arka Plan (Müziğin sınıflandırılması sorunu). |
5. Hafta | Dinî, Doğalcı ve Etik Gelenekler. Sözlük ve Ansiklopediler. |
6. Hafta | I. Ara Sınav |
7. Hafta | 18. Yüzyılda Müzik Tarihi: Aydınlanma (İngiltere'de modern müzik tarihçiliğinin başlangıcı, karşılaştırmalı sınıflandırmalar). |
8. Hafta | 1800-1850 Yılları Arasında Müzik Tarihi (Yeni 'modern müzik' tanımlaması, 'kahraman sanatçı' teorisi, konservatuvarlar). |
9. Hafta | 'Devrimci ve Evrimci' tarih kuramlarının müzik tarihine yansımaları. |
10. Hafta | 1900 Sonrası Müzik Tarihi (Müzik ve diğer sanatlar, müzik tarihi ve ulusalcılık). |
11. Hafta | Müzik Tarihi Felsefesi: Köken Sorunu ('Doğa Kanunları', 'İnsan Doğası Kanunları', Müzikal Yapının Kökeni) |
12. Hafta | II. Ara Sınav |
13. Hafta | Müzikte 'Gelişme' (Karşılaştırmalı metod, Gelişme analojisi). Müziğin 'Evrimi' (Dönemlendirme sorunu, Wagner Etkisi) |
14. Hafta | Genel tekrar |
15. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | 1 | 25 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 20 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 46 | 46 |
Toplam İş Yükü | 31 | 77 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Tarihsel müzikolojinin çalışma alanlarına yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgileri, uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirirler. | X | ||||
2. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği araştırma yöntem ve tekniklerini yetkinlikle kullanırlar. | X | ||||
3. Uzmanlaştıkları alanda edindikleri birikim üzerinden eleştirel bir bakışla müziği çok boyutlu algılayabilme ve çözümleyebilme becerisi kazanırlar. | X | ||||
4. Uzmanlaştıkları alanda gerçekleştirilen etkinliklerde, bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya grup içinde sorumluluk alarak çözüm üretirler. | X | ||||
5. Gelecekte üstlenecekleri akademik/yönetsel görevler için belirli bir liderlik formasyonu kazanacak birikime sahip olurlar. | X | ||||
6. Uzmanlaştıkları alana ilişkin çalışmalarını; görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak, etkin ve doğru biçimde ve sorumluluk anlayışıyla topluma sunarlar. | X | ||||
7. Uzmanlaştıkları alana ilişkin tüm veri ve bulguları, ilişkili oldukları diğer alanlarla bütünleştirerek yorumlarlar. | X | ||||
8. Uzmanlaştıkları alana ilişkin uluslararası literatürü, en az bir yabancı dili etkin biçimde kullanarak takip ederler. | X | ||||
9. Uzmanlaştıkları alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanırlar. | X | ||||
10. Bilimsel araştırma süreçlerinin tüm basamaklarında bilim etiğinin gereklerini titizlikle yerine getirirler. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek