TES603 - BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA MODEL ORGANİZMALAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA MODEL ORGANİZMALAR TES603 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Serra Örsten, Doç. Dr. İpek Baysal 
Dersin amacıModel organizmalar hakkında genel bilgiye sahip olmak ve belirli model organizmaların çalışma alanı için neden iyi bir seçim olduğunu araştırmak 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler bu derste: 1- Model organizmalar hakkında bilgi sahibi olacaklardır. 2- Bu konularda güncel araştırma makalelerini okur ve değerlendirirler
Dersin içeriğiMaya, nematodlar, meyve sinekleri ve fareler gibi basit organizmalar, hastalıkların moleküllerden davranışa kadar birçok düzeyde araştırılmasına izin vermiştir. Bu derste öğrenciler birincil araştırma makalelerini okuyarak ve tartışarak modelleme stratejilerini ve model organizmaları öğreneceklerdir. 
Kaynaklar1. Matthews BJ, Vosshall LB. How to turn an organism into a model organism in 10 'easy' steps. J Exp Biol. 2020. doi: 10.1242/jeb.218198.
2. Mohr, Stephanie Elizabeth. First in Fly: Drosophila Research and Biological Discovery. Harvard University Press, 2018.
3. Katie Harris. 7.345 Using Simple Organisms to Model Human Diseases. Spring 2013. Massachusetts Institute of Technology: MIT OpenCourseWare, https://ocw.mit.edu. License: Creative Commons BY-NC-SA. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaModel organizmalar ile ilgili genel bilgiler
2. HaftaTütün Mozaik Virusu
3. HaftaBakteriyofajlar
4. HaftaEscherichia coli
5. HaftaMycoplasma genitalium
6. HaftaSaccharomyces cerevisiae
7. HaftaSchizosaccharomyces pombe
8. HaftaCaenorhabditis elegans
9. HaftaAra Sınav
10. HaftaDrosophila melanogaster
11. HaftaMemeli Sistemleri- Hücre Kültürü
12. HaftaMus musculus
13. HaftaModel organizmaların kısıtlılıkları
14. HaftaMakale Tartışması
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFİNAL SINAVI

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1411154
Sunum / Seminer Hazırlama11414
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi11515
Toplam İş Yükü3158240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İnsan ve hayvanların (evcil ve vahşi) ortaya çıkan hastalıklarıyla ilgili temel bilgi düzeyine sahiptir. X   
2. Disiplinlerarası alanda etkin çok yönlü bir açıdan tek sağlık bilgisi ve anlayışına sahiptir.   X 
3. Biyolojik materyali tanır, ilgilendiği biyolojik materyali izole edebilecek yöntemleri bilir, uygular.  X  
4. Tek Sağlık kapsamındaki sorunlara uygun, zamanında ve bilimsel temelli çözümler geliştirebilir.  X  
5. Tek Sağlık alanındaki bilimsel literatür ve güncel gelişmeleri takip edebilir. X   
6. Araştırma etiği ile ilgili bilgi sahibi olur. Bilgi, düşünce ve tecrübelerini analitik bakış açısıyla, bilimsel terminoloji kullanarak ve etik kurallar çerçevesinde aktarabilir.    X
7. Alanında veya multidisipliner kapsamdaki bir araştırmada görev alabilecek temel biyoloji ve istatistik bilgisine sahiptir.   X 
8. Bilimsel tartışmaya katılabilir, kişisel ve mesleki olarak eleştirel düşünme becerisini kullanabilir.    X
9. Laboratuvar güvenliği bilgisine sahiptir.   X 
10. Güncel bilgi, cihaz ve teknolojiyi kullanma yetisine sahip olur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek