TDE752 - KÜLTÜREL BELLEK ve EDEBİYAT

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KÜLTÜREL BELLEK ve EDEBİYAT TDE752 Bahar 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri  
Dersin amacıKültürel bellek kavramını öğretmek, Kültürel belleğin edebiyat aracılığıyla aktarılmasını eserler çerçevesinde tartışmak, XIX. yüzyıldan itibaren Türk edebiyatından seçilmiş eserler çerçevesinde incelemeler yapmak  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Türk edebiyatından seçilmiş eserlerde kültürel bellek aktarımını incelemek.
Dersin içeriğiKültürel bellek kavramı
Kültürel bellek-edebiyat ilişkisi
Türk edebiyatından seçilmiş metinler üzerinde tartışmalar
 
KaynaklarASSMAN, Jann (2015) Kültürel Bellek (Çev.Ayşe Tekin) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
HALBWACHS, Maurice (2016) Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri (Çev. Büşra Uçar), İstanbul: Heretik Yayıncılık.
HALBWACHS, Maurice (2019) Kolektif Hafıza (Çev. Zuhal Karagöz), İstanbul: Pinhan Yayınları.
ONG, Walter (1995) Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi. (Çev.: S.Postacıoğlu Banon) İstanbul : Metis Yayınları.
ÖZÖN, Mustafa Nihat (1936) Türkçede Roman. İstanbul: Remzi Kitabevi.
SANDERS, Barry (1999) Öküzün A?sı: Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü ve Şiddetin Yükselişi. (Çeviren: Şehnaz Tahir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
ŞAHİN TEKİNALP, Pelin ve GÖKALP ALPASLAN, Gonca (Ed.) (2019) Kültürel Bellek 2016, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
TANPINAR, Ahmet Hamdi (1985) XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Basımevi.
YILDIRIM, Dursun (1998) Türk Bitigi: Araştırma-İnceleme Yazıları. Ankara: Akçağ Yayınları
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş. Kaynakça.
2. HaftaKültürel bellek: Kuramsal okumalar
3. HaftaKültürel bellek: Kuramsal okumalar
4. HaftaKültürel bellek ve edebiyat: Kuramsal okumalar
5. HaftaKültürel bellek ve edebiyat: Kuramsal okumalar
6. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatında kültürel bellek aktarımı: Gündelik hayat kültürü ve
edebiyat

Örnek metin çözümlemeleri
7. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatında kültürel bellek aktarımı: Gündelik hayat kültürü ve
edebiyat

Örnek metin çözümlemeleri
8. HaftaAra sınav
9. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatında kültürel bellek aktarımı: Mutfak kültürü ve edebiyat

Örnek metin çözümlemeleri
10. Hafta19. yüzyıl Türk edebiyatında kültürel bellek aktarımı: Sanatsal kültür ve edebiyat
Örnek metin çözümlemeleri
11. Hafta20. yüzyıl Türk edebiyatında kültürel bellek aktarımı: Gündelik hayat kültürü ve
edebiyat
Örnek metin çözümlemeleri
12. Hafta20. yüzyıl Türk edebiyatında kültürel bellek aktarımı: Gündelik hayat kültürü ve
edebiyat
Örnek metin çözümlemeleri
13. Hafta20. yüzyıl Türk edebiyatında kültürel bellek aktarımı: Mutfak kültürü ve edebiyat
Örnek metin çözümlemeleri
14. Hafta20. yüzyıl Türk edebiyatında kültürel bellek aktarımı: Oyun kültürü ve edebiyat

Örnek metin çözümlemeleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler515
Sunum515
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1210120
Sunum / Seminer Hazırlama5735
Proje000
Ödevler5840
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi12323
Toplam İş Yükü3971300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yeni Türk edebiyatına ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine ileri düzeyde hakimdir.    X
2. Yazınsal bir metine çeşitli kuramlarla yaklaşır, ileri düzeyde değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Yazınsal eleştiri yöntemlerine, araştırma tekniklerine ve Türk edebiyatı tarihine ileri düzeyde hakimdir.    X
4. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
5. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
6. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     X
7. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     X
8. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
9. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
10. Yeni Türk edebiyatı ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
11. Türk kültürüne ileri düzeyde hakimdir.     X
12. Yeni Türk edebiyatına zemin hazırlayan tarihi-toplumsal ve sosyal olayları ileri düzeyde bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek