SLT642 - SAĞLIK SÖYLEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SAĞLIK SÖYLEMLERİ SLT642 2. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)İletişim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıBu ders, sağlık ve tıbbi uygulamalarda söylemin rolüne dair giriş sunmaktadır. Söylem analizi, dilsel çözümleme yoluyla (sözel etkileşim, sözel olmayan işaretler, imgeler, semboller) sosyal hayatı inceler. Bu derste, bilimsel makaleler, ilaç reklamları ve medya sağlık öyküleri ile konsültasyonlardaki doktor-hasta etkileşimi gibi dilbilimsel metin türleri söylem çözümleme üzerinden incelenecektir. Kritik dilbilim açısından tıbbi söylemlerin çalışmasında gerekli görülen başlıca çözümleme modelleri tanıtılacaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. - Sağlık ve tıp uygulamalarında söylemin rolünü kavrayacak,
  2. - Sağlık söylemini oluşturan sosyokültürel ve siyasi bağlamı anlayacak,
  3. - Medyadaki sağlık iletişimine dair dilsel veriyi çözümleyebilecektir.
Dersin içeriğiSöylem çözümleme, halk sağlığı çalışanları tarafından yeterince ilgi görmeyen disiplinler arası bir araştırma alanıdır. Söylem çözümlemeye dair metodoloji, metnin ve konuşmanın meydana geldiği sosyokültürel ve politik içeriğe odaklanmayı içerir. Söylem analizi, her şeyden önce, dil kullanımının eleştirel bir analizi ve baskın ideolojilerin (inanç sistemlerinin) söylemde yeniden üretilmesi ile ilgilenir. Söylem analizi, dil ve ideoloji arasındaki ilişkinin anlaşılmasına dilsel bir yaklaşım getirerek, iktidar ilişkilerinin metinlerde kullanılan sözdizimi, biçem, sözcük hazinesi ve retorik araçlarla nasıl kodlandığını inceler. Söylem analizi, halk sağlığı ile yakından ilgilidir, çünkü sağlık inançları, doktor-hasta ilişkisi ve kitle iletişim araçlarında sağlık bilgilerinin yayılması gibi olguların ideolojik boyutunu ortaya çıkarma potansiyeli vardır. Bu ders, toplumsal dinamikler ve söylem arasındaki karşılıkı üretimi gözlemeye dair bir altyapı oluşturmayı hedeflemektedir. 
KaynaklarCrawford, Robert. 1984. ?A Cultural Account of ?Health?: Control, Release, and the Social Body.? Pp. 60-103 in Issues in the Political Economy of Health Care, edited by J. B. McKinlay. New York, NY: Tavistock.
Ettorre, Elizabeth, ed. 2010. Culture, Bodies and the Sociology of Health. Burlington, Vermont: Ashgate.
Carranza, I.E. (2005). Discourse in Institutions. In M. Lacorte (Ed.), London: Routledge
Fairclough, N. (1992) Discourse and Social Change
Christopher Hart, Piotr Cap (Eds.), (2014) Contemporary Critical Discourse Studies
Çoban, B., Özarslan, Z. (ed.) (2003) Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su
Sancar, S. (2008) İdeolojinin Serüveni. Ankara: İmge
Schiffrin, D. (1994) Approaches to Discourse. Cambridge: Blackwell
Schiffrin, D., Tannen, D. & H. Hamilton (Eds.), (2001) The Handbook of Discourse Analysis, Blackwell Publishers Ltd., Oxford.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin tanıtımı: Giriş
2. HaftaDil, söylem ve Söylem Çözümleme
3. HaftaSöylem ve sosyal teori
4. HaftaDil ve İdeoloji (Hegemonya, dil ve iktidar)
5. HaftaDil ve sağlık bilimleri
6. HaftaYapısal işlevselcilik
7. HaftaKurumsal Dilbilim (Glottopolitics)
8. HaftaHalk sağlığı ve Medya
9. HaftaSağlık iletişiminde anlatı
10. HaftaEleştirel söylem
11. HaftaEleştirel Söylem Çözümlemesi (Foucault, Van. Dijk, Fairclough)
12. HaftaEleştirel Söylem Çözümlemesi (Foucault, Van. Dijk, Fairclough)
13. HaftaSöylem Çözümleme Uygulamaları: Doktor-Hasta Söylemi
14. HaftaSunumlar ve değerlendirme
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaSunumlar

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1610
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer240
Ara Sınavlar150
Genel sınav00
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 3 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)15575
Sunum / Seminer Hazırlama12525
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi22652
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3599240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sağlık, iletişim ve sağlık iletişimi alanındaki temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, yaklaşımlara ve kuramlara teorik ve uygulama düzeyinde kullanabilecek ve değerlendirecek seviyede hâkimdir.     X
2. Sağlık iletişimi faaliyetleri gerçekleştirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.   X 
3. Sağlık iletişiminin hem kişilerarası hem de medya boyutu hakkında bilgi sahibidir ve bu alandaki birikimini çalışmalarına yansıtır.   X 
4. Alanda kullanılan temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine sahiptir.     X
5. Sahip olduğu bu bilgilerle sağlık iletişimi alanında nicel ve nitel araştırma tekniklerini kullanarak araştırmalar tasarlar, uygular, araştırma sonuçlarını yorumlar ve yayınlar üretir.    X
6. Sahip olduğu bilgi birikimiyle sağlık iletişimi konusunda ortaya çıkan sorunları bilimsel ve güncel bilgilerle tartışır ve çözüm önerileri getirir.   X 
7. Etnik, cinsiyet ve kültürel farklılıklar taşıyan bireylere akademik ve mesleki etik kurallara ve ilkelere uygun davranır.     X
8. Sağlık iletişimi alanında geliştirilen güncel bilgiyi, yaklaşımları ve kaynakları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir, bu konulardaki tartışmalara katılır ve yeni bilgiler üretir.     X
9. Çalışma alanıyla ilgili olarak disiplinler arası düşünür, sorgulama ve yorum yaparak değerlendirmede bulunur.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek