SLT642 - SAĞLIK SÖYLEMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK SÖYLEMLERİ | SLT642 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | İletişim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Bu ders, sağlık ve tıbbi uygulamalarda söylemin rolüne dair giriş sunmaktadır. Söylem analizi, dilsel çözümleme yoluyla (sözel etkileşim, sözel olmayan işaretler, imgeler, semboller) sosyal hayatı inceler. Bu derste, bilimsel makaleler, ilaç reklamları ve medya sağlık öyküleri ile konsültasyonlardaki doktor-hasta etkileşimi gibi dilbilimsel metin türleri söylem çözümleme üzerinden incelenecektir. Kritik dilbilim açısından tıbbi söylemlerin çalışmasında gerekli görülen başlıca çözümleme modelleri tanıtılacaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Söylem çözümleme, halk sağlığı çalışanları tarafından yeterince ilgi görmeyen disiplinler arası bir araştırma alanıdır. Söylem çözümlemeye dair metodoloji, metnin ve konuşmanın meydana geldiği sosyokültürel ve politik içeriğe odaklanmayı içerir. Söylem analizi, her şeyden önce, dil kullanımının eleştirel bir analizi ve baskın ideolojilerin (inanç sistemlerinin) söylemde yeniden üretilmesi ile ilgilenir. Söylem analizi, dil ve ideoloji arasındaki ilişkinin anlaşılmasına dilsel bir yaklaşım getirerek, iktidar ilişkilerinin metinlerde kullanılan sözdizimi, biçem, sözcük hazinesi ve retorik araçlarla nasıl kodlandığını inceler. Söylem analizi, halk sağlığı ile yakından ilgilidir, çünkü sağlık inançları, doktor-hasta ilişkisi ve kitle iletişim araçlarında sağlık bilgilerinin yayılması gibi olguların ideolojik boyutunu ortaya çıkarma potansiyeli vardır. Bu ders, toplumsal dinamikler ve söylem arasındaki karşılıkı üretimi gözlemeye dair bir altyapı oluşturmayı hedeflemektedir. | |||||
Kaynaklar | Crawford, Robert. 1984. ?A Cultural Account of ?Health?: Control, Release, and the Social Body.? Pp. 60-103 in Issues in the Political Economy of Health Care, edited by J. B. McKinlay. New York, NY: Tavistock. Ettorre, Elizabeth, ed. 2010. Culture, Bodies and the Sociology of Health. Burlington, Vermont: Ashgate. Carranza, I.E. (2005). Discourse in Institutions. In M. Lacorte (Ed.), London: Routledge Fairclough, N. (1992) Discourse and Social Change Christopher Hart, Piotr Cap (Eds.), (2014) Contemporary Critical Discourse Studies Çoban, B., Özarslan, Z. (ed.) (2003) Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Sancar, S. (2008) İdeolojinin Serüveni. Ankara: İmge Schiffrin, D. (1994) Approaches to Discourse. Cambridge: Blackwell Schiffrin, D., Tannen, D. & H. Hamilton (Eds.), (2001) The Handbook of Discourse Analysis, Blackwell Publishers Ltd., Oxford. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin tanıtımı: Giriş |
2. Hafta | Dil, söylem ve Söylem Çözümleme |
3. Hafta | Söylem ve sosyal teori |
4. Hafta | Dil ve İdeoloji (Hegemonya, dil ve iktidar) |
5. Hafta | Dil ve sağlık bilimleri |
6. Hafta | Yapısal işlevselcilik |
7. Hafta | Kurumsal Dilbilim (Glottopolitics) |
8. Hafta | Halk sağlığı ve Medya |
9. Hafta | Sağlık iletişiminde anlatı |
10. Hafta | Eleştirel söylem |
11. Hafta | Eleştirel Söylem Çözümlemesi (Foucault, Van. Dijk, Fairclough) |
12. Hafta | Eleştirel Söylem Çözümlemesi (Foucault, Van. Dijk, Fairclough) |
13. Hafta | Söylem Çözümleme Uygulamaları: Doktor-Hasta Söylemi |
14. Hafta | Sunumlar ve değerlendirme |
15. Hafta | Genel değerlendirme |
16. Hafta | Sunumlar |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 16 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Genel sınav | 0 | 0 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 15 | 5 | 75 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 25 | 25 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 26 | 52 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 35 | 99 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Sağlık, iletişim ve sağlık iletişimi alanındaki temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, yaklaşımlara ve kuramlara teorik ve uygulama düzeyinde kullanabilecek ve değerlendirecek seviyede hâkimdir. | X | ||||
2. Sağlık iletişimi faaliyetleri gerçekleştirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | X | ||||
3. Sağlık iletişiminin hem kişilerarası hem de medya boyutu hakkında bilgi sahibidir ve bu alandaki birikimini çalışmalarına yansıtır. | X | ||||
4. Alanda kullanılan temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | ||||
5. Sahip olduğu bu bilgilerle sağlık iletişimi alanında nicel ve nitel araştırma tekniklerini kullanarak araştırmalar tasarlar, uygular, araştırma sonuçlarını yorumlar ve yayınlar üretir. | X | ||||
6. Sahip olduğu bilgi birikimiyle sağlık iletişimi konusunda ortaya çıkan sorunları bilimsel ve güncel bilgilerle tartışır ve çözüm önerileri getirir. | X | ||||
7. Etnik, cinsiyet ve kültürel farklılıklar taşıyan bireylere akademik ve mesleki etik kurallara ve ilkelere uygun davranır. | X | ||||
8. Sağlık iletişimi alanında geliştirilen güncel bilgiyi, yaklaşımları ve kaynakları takip eder, bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir, bu konulardaki tartışmalara katılır ve yeni bilgiler üretir. | X | ||||
9. Çalışma alanıyla ilgili olarak disiplinler arası düşünür, sorgulama ve yorum yaparak değerlendirmede bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek