SFT652 - SPORDA İLK YARDIM ve ÖN TEDAVİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SPORDA İLK YARDIM ve ÖN TEDAVİ SFT652 2. Yarıyıl 3 2 4 8
Önkoşul(lar)-var iseYOK
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Gözlem
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Volga BAYRAKCI TUNAY, Prof. Dr. İrem DÜZGÜN, Prof. Dr. Tüzün Fırat, Prof. Dr. Hande Güney DENİZ, Prof. Dr. Elif TURGUT, Doç. Dr. Aynur DEMİREL 
Dersin amacıSpor fizyoterapistliğinde temel oluşturan yaralanmalarda yapılması gereken ilk yardımı ve ön tedaviyi tanımlayabilmek ve yapabilmek 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Spor yaralanmalarının akut devresinde uygulanacak ilk yardım ve ön tedavi konularını tanımlar.
  2. İstirahat, soğuk uygulama, kompresyon, elevasyon, stabilizasyon gibi ön tedavi yöntemlerini kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak değerlendirir ve bütünleştirir, problem çözme ve klinik karar verme becerisine ulaşır.
  3. Sahada oluşan yaralanmalarda kardiak resüsitasyon, solunumu canlandırma gibi ilk yardım işlemlerinin kavramları ve prensiplerini değerlendirir ve bütünleştirir
  4. Sprain, strain, kırık, laserasyon, abrasyonlarda yapılacak ilk yardım ve ön tedaviyi anlar.
  5. Sahada, kortta ve/veya salonda ilk yardım ve ön tedavide kullanılan prensipler ve uygulamalar konusunda araştırma planlar, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar ve bilimsel toplantılarda sunar.
Dersin içeriğiİlk yardımın tanımı, tipleri ve temel prensipleri
Kanamayı kontrol altına alma ve şoku tedavi etme/önleme prensipleri
Solunum kontrolü ve kardiyak resüsitasyon
Açık ve kapalı kırıklarda pozisyonlama, hastanın transferinde dikkat edilmesi gereken prensipler
Akut spor yaralanmalarında ön tedavinin temel prensipleri, yöntemleri
İmmobilizasyon yöntemleri 
Kaynaklar1- Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006.
2- Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006.
3- Puddu G., Giombini A., Selvanetti A. Rehabilitation of Sports Injuries. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, NY, 2001.
4- Bayrakcı Tunay V, Düzgün İ, Turgut E, Harput G. Sporda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, 1. Basım, Hipokrat Kitabevi, 2023. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİlk yardımın tanımı ve temel prensipleri
2. Haftaİlk yardım tipleri
3. HaftaKanamayı kontrol altına alma ve şoku tedavi etme/önleme prensipleri
4. HaftaSolunum kontrolü ve kardiyak resüsitasyon
5. HaftaAçık ve kapalı kırıklarda pozisyonlama, hastanın transferinde dikkat edilmesi gereken prensipler
6. HaftaAraştırma projesi
7. HaftaSahada yaralanmaların değerlendirilmesi
8. HaftaAkut spor yaralanmalarında ön tedavinin temel prensipleri
9. HaftaÖn tedavide uygulanan yöntemler
10. HaftaSoğuk tedavinin uygulama prensipleri ve teknikleri
11. HaftaÖn tedavide kompresyon ve stabilizasyon teknikleri
12. Haftaİmmobilizasyon yöntemleri
13. Haftaİlk yardım destek yöntemleri
14. HaftaAraştırma sonuçlarının toplanması
15. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama1410
Alan Çalışması410
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler1010
Sunum210
Projeler220
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı4670
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması4416
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10660
Sunum / Seminer Hazırlama2816
Proje21836
Ödevler10440
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi122
Toplam İş Yükü5747240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Rekreasyonel olarak spor yapan kişilere, sporculara (erişkin-çocuk) ve engelli sporculara özgü temel ölçme, değerlendirme ve tedavi tekniklerine yönelik teorik ve klinik bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Spor Fizyoterapisine özgü kazandığı derin ve sistematik bilgileri mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.    X
2. Spor Fizyoterapisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve bütünleştirir, yeni bilgiler oluşturur, problem çözme ve klinik karar verme becerisine ulaşır.     X
3. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar, bilimsel toplantılarda sunar ve yayınlar.     
4. Spor Fizyoterapisi alanı ile ilgili özel uygulama ve araştırmaları etik değerleri gözeterek bağımsız olarak yürütü, mesleki bilgi ve becerileriyle sorumluluklarını grup çalışmasına aktarır.    X
5. Öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini tanımlar, yaşam boyu öğrenmeye devam eder ve kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.    X
6. Sporcu sağlığına, toplum sağlığına ve sağlık politikalarına katkıda bulunur, eğitim, koruyucu ve rehabilitatif yaklaşımlar hakkında sporcu, antrenör, klüpler ve toplumu bilinçlendirir.    X
7. Avrupa dil portföyünde yer alan en az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı uluslararası düzeyde mesleki ve akademik çalışmalarda alanıyla ilgili etkin iletişim kurar.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek