SFT652 - SPORDA İLK YARDIM ve ÖN TEDAVİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SPORDA İLK YARDIM ve ÖN TEDAVİ | SFT652 | 2. Yarıyıl | 3 | 2 | 4 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Gözlem Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Volga BAYRAKCI TUNAY, Prof. Dr. İrem DÜZGÜN, Prof. Dr. Tüzün Fırat, Prof. Dr. Hande Güney DENİZ, Prof. Dr. Elif TURGUT, Doç. Dr. Aynur DEMİREL | |||||
Dersin amacı | Spor fizyoterapistliğinde temel oluşturan yaralanmalarda yapılması gereken ilk yardımı ve ön tedaviyi tanımlayabilmek ve yapabilmek | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | İlk yardımın tanımı, tipleri ve temel prensipleri Kanamayı kontrol altına alma ve şoku tedavi etme/önleme prensipleri Solunum kontrolü ve kardiyak resüsitasyon Açık ve kapalı kırıklarda pozisyonlama, hastanın transferinde dikkat edilmesi gereken prensipler Akut spor yaralanmalarında ön tedavinin temel prensipleri, yöntemleri İmmobilizasyon yöntemleri | |||||
Kaynaklar | 1- Baltacı G, Tunay BV, Beşler A, Ergun N. Spor Yaralanmalarında Egzersiz Tedavisi, 2. Baskı, Alp Yayıncılık, 2006. 2- Ergun N, Baltacı G. Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri 2.Basım, Pelin Ofset Yayıncılık, 2006. 3- Puddu G., Giombini A., Selvanetti A. Rehabilitation of Sports Injuries. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, NY, 2001. 4- Bayrakcı Tunay V, Düzgün İ, Turgut E, Harput G. Sporda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, 1. Basım, Hipokrat Kitabevi, 2023. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | İlk yardımın tanımı ve temel prensipleri |
2. Hafta | İlk yardım tipleri |
3. Hafta | Kanamayı kontrol altına alma ve şoku tedavi etme/önleme prensipleri |
4. Hafta | Solunum kontrolü ve kardiyak resüsitasyon |
5. Hafta | Açık ve kapalı kırıklarda pozisyonlama, hastanın transferinde dikkat edilmesi gereken prensipler |
6. Hafta | Araştırma projesi |
7. Hafta | Sahada yaralanmaların değerlendirilmesi |
8. Hafta | Akut spor yaralanmalarında ön tedavinin temel prensipleri |
9. Hafta | Ön tedavide uygulanan yöntemler |
10. Hafta | Soğuk tedavinin uygulama prensipleri ve teknikleri |
11. Hafta | Ön tedavide kompresyon ve stabilizasyon teknikleri |
12. Hafta | İmmobilizasyon yöntemleri |
13. Hafta | İlk yardım destek yöntemleri |
14. Hafta | Araştırma sonuçlarının toplanması |
15. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 10 |
Alan Çalışması | 4 | 10 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 10 | 10 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 2 | 20 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 46 | 70 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 4 | 4 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 6 | 60 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
Proje | 2 | 18 | 36 |
Ödevler | 10 | 4 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 57 | 47 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Rekreasyonel olarak spor yapan kişilere, sporculara (erişkin-çocuk) ve engelli sporculara özgü temel ölçme, değerlendirme ve tedavi tekniklerine yönelik teorik ve klinik bilimsel gelişmeleri izleyebilir, Spor Fizyoterapisine özgü kazandığı derin ve sistematik bilgileri mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | ||||
2. Spor Fizyoterapisi alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve bütünleştirir, yeni bilgiler oluşturur, problem çözme ve klinik karar verme becerisine ulaşır. | X | ||||
3. Araştırma planlar, projelerde görev alır, uygun istatistik yöntemleri seçerek yaptığı çalışmaların sonuçlarını yorumlar, raporunu yazar, bilimsel toplantılarda sunar ve yayınlar. | |||||
4. Spor Fizyoterapisi alanı ile ilgili özel uygulama ve araştırmaları etik değerleri gözeterek bağımsız olarak yürütü, mesleki bilgi ve becerileriyle sorumluluklarını grup çalışmasına aktarır. | X | ||||
5. Öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini tanımlar, yaşam boyu öğrenmeye devam eder ve kalite geliştirme, mesleki eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir. | X | ||||
6. Sporcu sağlığına, toplum sağlığına ve sağlık politikalarına katkıda bulunur, eğitim, koruyucu ve rehabilitatif yaklaşımlar hakkında sporcu, antrenör, klüpler ve toplumu bilinçlendirir. | X | ||||
7. Avrupa dil portföyünde yer alan en az bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı uluslararası düzeyde mesleki ve akademik çalışmalarda alanıyla ilgili etkin iletişim kurar. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek