SEP605 - SPORDA YASAKLI MADDELERLE MÜCADELE ve PERFORMANS

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SPORDA YASAKLI MADDELERLE MÜCADELE ve PERFORMANS SEP605 1. Yarıyıl 3 0 3 5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Vaka çalışması  
Dersin sorumlusu(ları)program mensubu 
Dersin amacıDersin amacı, yasaklı maddelerin ve yöntemlerin spor performansı üzerindeki fizyolojik işleyişine ilişkin teorik bilginin ve bu madde ve yöntemlerin sporcular üzerinde yan etkilerinin aktarılmasıdır. Buna ek olarak, dopingle ilgili yasal konular, anti-doping organizasyonları, TUE, biolojik pasaport ve anti-doping kurallarının ihlali gibi konuların ders kapsamında tartışılması amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. ? Doping ve sporda kullanımı yasaklı madde gruplarını bilir
  2. Dopingle mücadele kuruluşları, tedavi amaçlı kullanım istisnası (TAKİ) ve dopingle ilgili diğer konulara ilişkin yasal mevzuatı bilir
  3. ? Yasaklı maddelerin performansı nasıl artırdığını anlar
  4. ? Hangi spor dallarında hangi yasaklı maddelerin tercih edilmiş olabileceğini anlar
  5. ? Yasaklı maddelerin yan etkilerini bilir
Dersin içeriği? Doping ve Dopingle Mücadele ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Mevzuat
? Tedavi Amaçlı Kullanım İstisnası
? S1 ?S8 Yasaklı Maddeler: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
? Sadece bazı spor dallarında kullanımı yasaklı maddelerin fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
? Biyolojik Pasaport nedir?
? Yasaklı diğer yöntemler
 
KaynaklarAngela J. Schneider (Editor),? Theodore Friedmann (Series Editor). (2006) Gene Doping in Sports, Volume 51: The Science and Ethics of Genetically Modified Athletes (Advances in Genetics), Academic Press.

Nader Ahmadi (Editor),? Arne Ljungqvist (Editor),? Göran Svedsäter (Editor) (2016). Doping and Public Health. Routledge.
Stephanie Mcpherson. (2016). Doping in Sports: Winning at Any Cost? Twenty-First Century Books.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDoping nedir? Ulusal ve Uluslararası Dopingle Mücadele Kuruluşları ve Yasal Mevzuat
2. HaftaTedavi Amaçlı Kullanım İstisnası
3. HaftaS1 Yasaklı Maddeler: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
4. HaftaS2 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
5. HaftaS3 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
6. HaftaS4 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaS5 ve S6 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
9. HaftaS7 ve S8 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
10. HaftaSadece bazı spor dallarında kullanımı yasaklı maddelerin fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri
11. HaftaBiyolojik Pasaport nedir? Değerlendirme yöntemleri
12. HaftaGen Dopingi
13. HaftaYasaklı diğer yöntemler
14. HaftaVaka Tartışmaları
15. HaftaVaka Tartışmaları
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması1410
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması14114
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama11010
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4548152

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.     X
2. Spor ve egzersiz psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilginin doğruluğunu değerlendirebilmenin ötesinde bu bilgilerle ilişkili olduğu bilinen disiplinler ile spor ve egzersiz psikolojisi arasındaki etkileşimi kavrar. X   
3. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.  X  
4. Spor ve egzersiz psikolojisi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır  X  
5. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.   X 
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar.  X  
7. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. X   
8. Spor ve egzersiz psikolojisi alanıyla ilgili ulusal / uluslararası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.X    
9. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür.  X  
10. Spor ve egzersiz psikolojisi alanına ilişkin bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar.   X 
11. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular.    X
12. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.    X
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir.   X 
14. Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. X   
15. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek