SEP605 - SPORDA YASAKLI MADDELERLE MÜCADELE ve PERFORMANS
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SPORDA YASAKLI MADDELERLE MÜCADELE ve PERFORMANS | SEP605 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Vaka çalışması | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | program mensubu | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, yasaklı maddelerin ve yöntemlerin spor performansı üzerindeki fizyolojik işleyişine ilişkin teorik bilginin ve bu madde ve yöntemlerin sporcular üzerinde yan etkilerinin aktarılmasıdır. Buna ek olarak, dopingle ilgili yasal konular, anti-doping organizasyonları, TUE, biolojik pasaport ve anti-doping kurallarının ihlali gibi konuların ders kapsamında tartışılması amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Doping ve Dopingle Mücadele ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Mevzuat ? Tedavi Amaçlı Kullanım İstisnası ? S1 ?S8 Yasaklı Maddeler: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri ? Sadece bazı spor dallarında kullanımı yasaklı maddelerin fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri ? Biyolojik Pasaport nedir? ? Yasaklı diğer yöntemler | |||||
Kaynaklar | Angela J. Schneider (Editor),? Theodore Friedmann (Series Editor). (2006) Gene Doping in Sports, Volume 51: The Science and Ethics of Genetically Modified Athletes (Advances in Genetics), Academic Press. Nader Ahmadi (Editor),? Arne Ljungqvist (Editor),? Göran Svedsäter (Editor) (2016). Doping and Public Health. Routledge. Stephanie Mcpherson. (2016). Doping in Sports: Winning at Any Cost? Twenty-First Century Books. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Doping nedir? Ulusal ve Uluslararası Dopingle Mücadele Kuruluşları ve Yasal Mevzuat |
2. Hafta | Tedavi Amaçlı Kullanım İstisnası |
3. Hafta | S1 Yasaklı Maddeler: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri |
4. Hafta | S2 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri |
5. Hafta | S3 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri |
6. Hafta | S4 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri |
7. Hafta | Ara Sınav |
8. Hafta | S5 ve S6 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri |
9. Hafta | S7 ve S8 Yasaklı Madde grubu: Fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri |
10. Hafta | Sadece bazı spor dallarında kullanımı yasaklı maddelerin fizyolojik etki mekanizması ve yan etkileri |
11. Hafta | Biyolojik Pasaport nedir? Değerlendirme yöntemleri |
12. Hafta | Gen Dopingi |
13. Hafta | Yasaklı diğer yöntemler |
14. Hafta | Vaka Tartışmaları |
15. Hafta | Vaka Tartışmaları |
16. Hafta | Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 14 | 10 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 45 | 48 | 152 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Spor ve egzersiz psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilginin doğruluğunu değerlendirebilmenin ötesinde bu bilgilerle ilişkili olduğu bilinen disiplinler ile spor ve egzersiz psikolojisi arasındaki etkileşimi kavrar. | X | ||||
3. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
4. Spor ve egzersiz psikolojisi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır | X | ||||
5. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. | X | ||||
6. Bilimsel araştırma planlar, yapar, yaptığı araştırmanın raporunu yazar. | X | ||||
7. Spor ve egzersiz psikolojisi alanındaki teknolojik araç ve gereçleri kullanarak problemleri çözer. | X | ||||
8. Spor ve egzersiz psikolojisi alanıyla ilgili ulusal / uluslararası strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
9. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız ve/veya ekip olarak yürütür. | X | ||||
10. Spor ve egzersiz psikolojisi alanına ilişkin bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | ||||
11. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarda uygular. | X | ||||
12. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyarak analiz eder, mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | X | ||||
13. Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve değerlendirir. | X | ||||
14. Spor ve Egzersiz Psikolojisi alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. | X | ||||
15. Spor ve egzersiz psikolojisi alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini çalışmalarda uygular. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek