SBT720 - SPOR BİLİMLERİNDE NİTEL ARAŞTIRMA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SPOR BİLİMLERİNDE NİTEL ARAŞTIRMA SBT720 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Gözlem
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Canan Koca Arıtan 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilerin spor bilimlerinde nitel araştırmalara ilişkin bir içgörü kazanmalarını sağlamak, nitel araştırma yöntemini kullanarak bir araştırma planı yapmalarını, plan kapsamında nitel veri toplayıp analiz edebilme yollarını öğretmektir. Dersin sonunda öğrencilerin spor bilimlerinin farklı alanlarında nitel araştırmanın yeri ve önemini anlayabilmeleri ve eleştirel bir bakış ile nitel araştırmaları değerlendirmeleri beklenmektedir. Ders spor bilimleri ve teknolojisi programındaki lisansüstü öğrencilerin tümüne açık olup, her alana özgü nitel araştırma örnekleri tartışılıp, her alana özgü nitel araştırma tasarımı yapılacaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Nitel ve nicel araştırma paradigmalarını ayırt edebilecek.
  2. Nitel araştırmalardaki farklı epistemolojik duruşları değerlendirebilecek.
  3. Spor bilimleri alanında nitel araştırmanın gerekliliğini tartışabilecek.
  4. Spor Bilimlerinde nitel araştırmaya uygun araştırma konularını tanımlayabilecek ve uygun araştırma problemleri geliştirebilecek.
  5. Spor Bilimleri alanında belirlenen araştırma problemine uygun nitel araştırma yöntemini tasarlayabilecek.
  6. Farklı nitel araştırma veri toplama tekniklerini (alan gözlemi, bireysel ve odak grup görüşmesi) kullanabilecek
  7. Spor Bilimleri alanında gerçekleştirilmiş nitel araştırma makalelerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilecek.
Dersin içeriğiNitel ve nicel araştırma paradigmaları
Nitel araştırma özellikleri
Nitel araştırmalarda farklı epistemolojik duruşlar
Spor Bilimlerinde nitel araştırmanın yeri ve önemi
Spor Bilimlerinde nitel araştırma konusunu ve probleminin belirlenmesi
Probleme uygun nitel araştırma yönteminin tasarlanması
Nitel veri toplama teknikleri
Nitel bulguların yorumlanması
Nitel araştırmanın raporlaştırılması
Spor Bilimlerinde nitel araştırmaların geleceği 
KaynaklarNeuman, W. L. (2006). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Araştırmalar I. İstanbul: Yayın Odası.
Neuman, W. L. (2006). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Araştırmalar II. İstanbul: Yayın Odası.
Kümbetoğlu, B. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Yıldırım, A., & Şimşek, A. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Armour, K. & Macdonald, M. (2012). Research methods in physical Education and youth sport. London: Routledge.
Gratton, C., & Jones, I. (2004). Research methods for sports studies. London: Routledge.
Andrews, D. L., Mason, D.S., & Silk, M. L. Qualitative Methods in Sports Sciences. Berg Publishers. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNitel ve nicel araştırma paradigmaları
2. HaftaNitel araştırma özellikleri: Araştırmacı duruşu ve etiği, sınırlılıkları ve zorlukları
3. HaftaNitel araştırmada üç epistemolojik duruş: Yorumlamacılık, Hermönetik ve Sosyal yapılandırmacılık
4. HaftaSpor bilimlerinde nitel araştırmanın yeri ve önemi
5. HaftaSpor bilimlerinde nitel araştırma tasarımı: araştırma problemi yazmak ve örneklem seçmek
6. HaftaNitel veri toplama yöntemi: Alan gözlemi
7. HaftaUygulama: Spor Bilimlerinin herhangi bir alanında alan gözlemi
8. HaftaNitel veri toplama yöntemi: Görüşme
9. HaftaUygulama: Spor Bilimlerinin herhangi bir alanında odak grup görüşmesi
10. HaftaUygulama: Spor Bilimlerinin herhangi bir alanında bireysel görüşme
11. HaftaNitel veri analizi
12. HaftaNitel bulguların yorumlanması
13. HaftaNitel araştırmaların raporlaştırılması
14. HaftaSpor bilimlerinde nitel araştırmanın geleceği
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması30
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler1010
Sunum110
Projeler120
Seminer110
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması3618
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje14040
Ödevler10660
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü45110300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanındaki ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.  X  
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek ve sentezleyerek özgün sonuçlara ulaşır.   X 
3. Hareket ve spor alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik bilgiye sahiptir. X   
4. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir.    X
5. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir.    X
6. Araştırma projesini planlar ve yapar, araştırma raporunu yazar ve ulusal / uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.    X
7. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.    X
8. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik araçlar-gereçleri kullanarak problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.  X  
9. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.  X  
10. Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.  X  
11. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.    X
12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.   X 
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.  X  
14. Hareket ve spor alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine ve karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek