SBT720 - SPOR BİLİMLERİNDE NİTEL ARAŞTIRMA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SPOR BİLİMLERİNDE NİTEL ARAŞTIRMA | SBT720 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Gözlem Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Sorun/Problem Çözme Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Canan Koca Arıtan | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin spor bilimlerinde nitel araştırmalara ilişkin bir içgörü kazanmalarını sağlamak, nitel araştırma yöntemini kullanarak bir araştırma planı yapmalarını, plan kapsamında nitel veri toplayıp analiz edebilme yollarını öğretmektir. Dersin sonunda öğrencilerin spor bilimlerinin farklı alanlarında nitel araştırmanın yeri ve önemini anlayabilmeleri ve eleştirel bir bakış ile nitel araştırmaları değerlendirmeleri beklenmektedir. Ders spor bilimleri ve teknolojisi programındaki lisansüstü öğrencilerin tümüne açık olup, her alana özgü nitel araştırma örnekleri tartışılıp, her alana özgü nitel araştırma tasarımı yapılacaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Nitel ve nicel araştırma paradigmaları Nitel araştırma özellikleri Nitel araştırmalarda farklı epistemolojik duruşlar Spor Bilimlerinde nitel araştırmanın yeri ve önemi Spor Bilimlerinde nitel araştırma konusunu ve probleminin belirlenmesi Probleme uygun nitel araştırma yönteminin tasarlanması Nitel veri toplama teknikleri Nitel bulguların yorumlanması Nitel araştırmanın raporlaştırılması Spor Bilimlerinde nitel araştırmaların geleceği | |||||
Kaynaklar | Neuman, W. L. (2006). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Araştırmalar I. İstanbul: Yayın Odası. Neuman, W. L. (2006). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Araştırmalar II. İstanbul: Yayın Odası. Kümbetoğlu, B. Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Yıldırım, A., & Şimşek, A. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. Armour, K. & Macdonald, M. (2012). Research methods in physical Education and youth sport. London: Routledge. Gratton, C., & Jones, I. (2004). Research methods for sports studies. London: Routledge. Andrews, D. L., Mason, D.S., & Silk, M. L. Qualitative Methods in Sports Sciences. Berg Publishers. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Nitel ve nicel araştırma paradigmaları |
2. Hafta | Nitel araştırma özellikleri: Araştırmacı duruşu ve etiği, sınırlılıkları ve zorlukları |
3. Hafta | Nitel araştırmada üç epistemolojik duruş: Yorumlamacılık, Hermönetik ve Sosyal yapılandırmacılık |
4. Hafta | Spor bilimlerinde nitel araştırmanın yeri ve önemi |
5. Hafta | Spor bilimlerinde nitel araştırma tasarımı: araştırma problemi yazmak ve örneklem seçmek |
6. Hafta | Nitel veri toplama yöntemi: Alan gözlemi |
7. Hafta | Uygulama: Spor Bilimlerinin herhangi bir alanında alan gözlemi |
8. Hafta | Nitel veri toplama yöntemi: Görüşme |
9. Hafta | Uygulama: Spor Bilimlerinin herhangi bir alanında odak grup görüşmesi |
10. Hafta | Uygulama: Spor Bilimlerinin herhangi bir alanında bireysel görüşme |
11. Hafta | Nitel veri analizi |
12. Hafta | Nitel bulguların yorumlanması |
13. Hafta | Nitel araştırmaların raporlaştırılması |
14. Hafta | Spor bilimlerinde nitel araştırmanın geleceği |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 3 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 10 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 1 | 20 |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 4 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 3 | 6 | 18 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 20 | 40 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 10 | 6 | 60 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 45 | 110 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak hareket ve spor alanındaki ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ederek ve sentezleyerek özgün sonuçlara ulaşır. | X | ||||
3. Hareket ve spor alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4. Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | X | ||||
5. Hareket ve spor alanındaki bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | X | ||||
6. Araştırma projesini planlar ve yapar, araştırma raporunu yazar ve ulusal / uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | ||||
7. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | X | ||||
8. Hareket ve spor alanının gerektirdiği teknolojik araçlar-gereçleri kullanarak problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | ||||
9. Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | ||||
10. Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | ||||
11. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | ||||
12. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | X | ||||
13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | X | ||||
14. Hareket ve spor alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine ve karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek