SAN627 - OSMANLI DÖNEMİ HIRİSTİYAN SANATI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OSMANLI DÖNEMİ HIRİSTİYAN SANATI I SAN627 Güz 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Ödev, Görsel malzemenin çözümlenmesi  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Sercan Yandım Aydın 
Dersin amacıBizans sonrası, Osmanlı dönemi üretilen Hıristiyan sanatı ve mimarisi üzerine dönemin sosyal, politik ve kültürel arka planı ışığında bilgi vermeyi amaçlar. Ek olarak üretilen eserlerin sanatsal özelliklerini, üslup ve ikonografi, araştırılmasını teşvik eder. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bizans İmparatorluğu son dönemi, Paleologos dönemi resmi: üslup ve ikonografi.
  2. Bizans sonrası tarih, coğrafya ile idari, sosyal ve kültürel yapı.
  3. Oroz dağı Manastırları: resim programları.
  4. Balkanlarda Bizans ve Osmanlı etkisi.
  5. Girit okulu temsilcileri.
  6. İyonya okulu temsilcileri.
  7. Yeni ikonografiler ve üslup anlayışı: İsa, Bakire Meryem ve Ioannes Prodromos örnekleri.
  8. Onaltıncı yüzyıl Avrupa resim sanatı: Reform ve karşı Reform ile ürettikleri ikonografi ve imge dünyası. Bizans sonrası Anadolu
Dersin içeriğiBizans imparatorluğu son yüzyıllarından 20. yüzyılın başına değin Hıristiyan sanatı eserlerini, özellikle resim ve küçük el sanatlarına yoğunlaşarak inceleyerek. Eserleri geniş tarihi coğrafya ışığındadeğerlendirebileceklerdir.  
KaynaklarAugustinos, G. (1997). Küçük Asya Rumları. Ondokuzuncu Yüzyılda İnanç, Cemaat ve Etnise, Ankara.
Cuinet, V., (1982). La Turquie d?Asie Geographie Administrative Statistique Descriptive et Raisonnée de Chaque Province de l?Asie Mineure, Paris.
Hasluck, F.W., (1973). Christianity and Islam Under the Sultans, I-II, NewYork: Octagon Boks.
Clogg, R. (1992). A Concise History of Greece, Cambridge University Press.
Chatzidakis, M. (1987). From Byzantium to El Greco, Byzantine Museum of arts, Athens.
Faroqhi, S. (1995). Kultur und Alltag im Osmanischen Reich, München.
Karpat, K. (1985). Ottoman Population (1830-1914) Demographic and Social Characteristics, Madison-Wisconsin.
Karpat, K. (2002). Osmanlı Modernleşmesi; Toplum, Kurumsal Değişim ve Nüfus, Ankara. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOsmanlı dönemi Hıristiyan sanatı: tanımı, içeriği, yaklaşımlar. Kaynakçanın tartışılması
2. HaftaPaleolog mirası, resmin biçimsel ve ikonografik özellikleri
3. HaftaBizans sonrası tarihsel coğrafya, kilise ve devlet ilişkisi, sanat
4. HaftaGirit okulu, tanımı, sanatçıları, örnekler I
5. HaftaGirit okulu, tanımı, sanatçıları, örnekler II
6. HaftaAra sınav
7. Haftaİsa, Meryem ve Vaftizci Yahya ikonografileri
8. HaftaOn iki Bayram, dodekaorton, ikonografik ve üslupsal yenilikler, değişiklikler
9. Haftaİyonya okulu, Yunan-Ortodoks resminde kuramsal karşıtlıklar
10. Haftaİyonya okulu, Yunan-Ortodoks resminde kuramsal karşıtlıklar, örnekler
11. HaftaAra sınav
12. HaftaBatı'da resimli İncil geleneği Albrecht Dürer ve Oroz dağı resim geleneğine etkisi
13. HaftaAlbrecht Dürer ve Oroz dağı resim geleneğine etkisi, devam
14. HaftaBizans'dan sonra Bizans, Anadolu Bizans sonrası Anadolu, devam, Kapadokya yerleşimleri, Karamanlı literatürü, eserleri
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler230
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı560
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler21530
Ara sınavlara hazırlanma süresi21428
Genel sınava hazırlanma süresi12323
Toplam İş Yükü3473180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.   X 
2. Sanat Tarihi alanında kaynakları etkin bir şekilde kullanır. Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.   X 
3. Sanat Tarihi alanına ilişkilin disiplinlerarası etkileşimi kavrar, farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.   X 
4. Sanat Tarihi alanında edindiği bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde teknoloji kullanarak çözümler.    X
5. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle yorumlar, çözümler, yeni bilgiler üretir.    X 
6. Uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.   X 
7. Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir.    X 
8. Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.   X 
9. Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgiyi eleştirel bir yaklaşımla geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirir.   X 
10. Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar.    X 
11. Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, verilerle destekleyerek iletişim araçlarıyla aktarır.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek