RAF723 - İLERİ RADYOTERAPİ FİZİĞİ DOZİMETRİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İLERİ RADYOTERAPİ FİZİĞİ DOZİMETRİSİ | RAF723 | 1. Yarıyıl | 2 | 1 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Yağız Yedekçi; Prof. Dr. Ferah Yıldız; Doç. Dr. Mete Yeğiner; Doç. Dr. Fatih Biltekin | |||||
Dersin amacı | Radyoterapi Fiziğinde kullanılan dozimetrik sistemler hakkında teorik ve pratik uzmanlık kazanılması | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | İyonlayıcı ve iyonlayıcı olmayan radyasyon. Radyasyonun sağlık fiziğinde kullanımı. Radyasyonun madde ile etkileşmesi. Yüklü parçacıklar ve gama spektroskopisi. Radyasyon birimleri. Radyasyon ölçüm sistemlerinin özellikleri. Radyasyon dedeksiyon sistemleri (gaz dolu dedektörler, film dozimetresi, sintilasyon detektörleri, portal dozimetri, termolüminesans dozimetresi, jel dozimetri, yarıiletken detektörler, nötron detektörleri). Radyasyon aktivitesi. Uluslararası dozimetrik kalibrasyon protokollerinin uygulaması. Radyasyon dedeksiyonunda hata analizi. Bu içeriğe uygun olarak H.Ü. Fizik Mühendisliği Bölümü Radyasyon Fiziği laboratuarında da bazı radyasyon dedektörleri ile uygulama yapmak mümkün olabilecektir. Yapılabilecek Deneyler: Yarı-ömür ve radyoaktif denge, çok kanallı analizör ile farklı radyoaktif kaynakların alfa enerjilerinin tayini, gazlarda alfa parçacıklarının enerji kaybı, uzaklık yasası ve gama/beta ışınlarının soğurulması ve diğerleri | |||||
Kaynaklar | 1. Tsoulfanidis N., Measurement and Detection of Radiation. 2. Knoll G. F., Radiation Detection and Measurement. 3. Turner, J. E., Atoms, Radiation and Radiation Protection. 4. Shani G., Radiation Dosimetry: Instrumentation and Methods 5. Jani S. K., Handbook of Dosimetry Data for Radiotherapy. 6. Podgorsak E. B., Radiation Oncology Physics: A Handbook for Teachers and Students (Chp. 2 and Chp. 3) 7. Mayles P., Nahum A. E., Rosenwald J-C., Handbook of Radiotherapy Physics: Theory and Practice. 8. Attix F. H., Introduction to Radiological Physics and Radiation Dosimetry. 9. IAEA, Dosimetry and Medical Radiation Physics "Radiation Oncology Physics Handbook" 10. H. Ü. Fizik Mühendisliği Bölümünde yapılacak uygulama dersleri için deney kılavuzu. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Radyoaktivite, Radyoaktif Bozunma Türleri |
2. Hafta | Gaz dolu dedektörler: İyon odası, Orantılı sayaç, GM tüpü |
3. Hafta | Sintilasyon dedektörleri, gama spektroskopisi |
4. Hafta | Yarı-iletken Detektörler, alfa ve beta spektroskopileri |
5. Hafta | Dozimetreler: Dozimetrik Protokoller, TLD, Film |
6. Hafta | Dozimetreler: Kimyasal, ESR, OSL, Jel |
7. Hafta | Nötron Dedektörleri, Aktivite Ölçümü |
8. Hafta | Radyasyon dedeksiyonunda hata analizi |
9. Hafta | Ara Sınav |
10. Hafta | Uygulama 1: Fotometrik Yasa, MD, X-Işını |
11. Hafta | Uygulama 2: Gama Spektroskopisi 1, 2 |
12. Hafta | Uygulama 3: Beta Spektroskopisi, Yarıömür, GM Tupü |
13. Hafta | Uygulama 4: Alfa Spektroskopisi 1, 2 |
14. Hafta | Makale tartışması |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 1 |
Laboratuar | 4 | 20 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 6 |
Sunum | 1 | 3 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 23 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 10 | 3 | 30 |
Laboratuvar | 4 | 3 | 12 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 10 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 34 | 139 | 234 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Radyoterapi cihazları ve özellikleri hakkında kalibrasyon ve kalite kontrollerini yapabilecek ileri düzeyde bilgiye sahiptir. | X | ||||
2. Radyoterapi planlama ve uygulamalarını bireysel olarak karar verebilecek seviyede kavrar. | X | ||||
3. Klinik ve temel onkoloji konusunda ileri düzeyde gerekli bilgiye sahip olduğu gibi klinikte ve araştırmalarında etik unsurların yerini bilir. | X | ||||
4. Radyoterapi fiziği alanında yenilikleri sistematik olarak takip edip değerlendirerek bunları özgün bir biçimde uyarlar ve araştırmalarında uygular. | X | ||||
5. Kompleks tedavi planlamalarını yüksek doğruluk ve keskinlikte hazırlayabilir. | X | ||||
6. Araştırmalarını organize ederek bilimsel rapor ve makale yazabilir. | X | ||||
7. Bilişim teknolojilerini hem klinikte hem de araştırmalarında ileri düzeyde kullanabilir. | X | ||||
8. Radyoterapide ele alınan konulara eleştirel yaklaşıp alternatif çözümler üretebilir. | X | ||||
9. Doktorası süresince yaptığı çalışmalarıyayınlar ve böylece alanına bilimsel olarak katkıda bulunur. | X | ||||
10. Klinik ortamında doktorlarla ve diğer sağlık çalışanlarıyla etkin ve işlevsel iletişim kurabilir, birlikte konuları ele alıp özgün çözümler üretebilir. | X | ||||
11. Klinikte ve araştırmalarında bağımsız olarak çalışabildiği gibi takım halinde de çalışabilir. | X | ||||
12. Radyoterapi alanındaki gelişmeleri takip edebilir ve bu konularda uzman meslektaşları ile yazılı ve sözlü iletişime geçebilir. | X | ||||
13. Disiplinler arası çalışma deneyimine sahiptir ve ilgi ve becerilerini verimli bir şekilde bu çalışmalarda kullanabilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek