KHK631 - KANUN HAZIRLAMA ve NORM KOYMA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KANUN HAZIRLAMA ve NORM KOYMA KHK631 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıDers ile, mevzuatın hazırlanma süreci ve norm oluşturma konusunda öğrencilerin dikkatinin çekilmesi ve bilgi birikiminin artırılması amaçlanmaktadır. Derste, konuya ilişkin olarak ülkemizde ve dünyada karşılaşılan güncel sorunların çözümüne yönelik öneriler getirilecek ve bu konularda öğrencilerin yetkinliklerinin artırılması için çaba gösterilecektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenciler bu dersin sonunda, 1. Kanun hazırlama ve norm koymanın felsefi temelleri konusunda derinlik, 2. Bir kanunun nasıl hazırlanacağı ve taşıması gereken özellikler konusunda yetkinlik kazanırlar.
Dersin içeriğiYasama Teorisinin Felsefi Temelleri, Kanun Yapım Süreci, Kanun Yapımı ve Sivil Toplum Katılımı, Kanunun İktibası, Kanun ve AB Süreci, Yasamanın İlkeleri, Kanun Yapma Sanatının İncelikleri, Kanun Dili, Kanun Üzerinde Anayasa Mahkemesi/Danıştay Etkisi, Yasama Reformu. 
Kaynaklar1) Yasin Söyler, Mevzuat Yapım Hukuku ve Başbakanlığın Hukuksal Rolü, Savaş Yayınevi, 1. Baskı, Ankara, 2016. (Konuların Genelini Kapsayan Bir Eserdir)
2) Tekin Akıllıoğlu, Hangi Hukuka Giriş Hukuk Üst Dili İncelemesine Giriş, İmaj Yayınevi, Ankara, 2014. (Yasama Teorisinin Felsefi Temelleri)
3) Vecdi Aral, Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine, XII Levha, 7. Baskı, İstanbul, 2012. (Yasama Teorisinin Felsefi Temelleri)
4) AÜHF, Norm Koyma ve Hüküm Verme, Ed. Çiğdem Kırca/Gülriz Uygur/Levent Akın, Ankara Üniversitesi Yayınları No: 279, Nisan 2009. (Konuların Genelini Kapsayan Bir Eserdir)
5) Yasemin Işıktaç, Hukuk Normunun Mantıksal Analiz ve Uygulaması, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1999. (Yasama Teorisinin Felsefi Temelleri)
6) Şeref İba, Anayasa ve Parlamento Üzerine İncelemeler, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Genel Yayın: 2038, 1. Baskı, Ekim 2010. (Konuların Genelini Kapsayan Bir Eserdir) 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaYasama Teorisinin Felsefi Temelleri
2. HaftaKanun Yapım Süreci-I
3. HaftaKanun Yapım Süreci-II
4. HaftaKanun Yapımı ve Sivil Toplum Katılımı
5. HaftaKanunun İktibası
6. HaftaKanun ve AB Süreci
7. HaftaYasamanın İlkeleri
8. HaftaKanun Yapma Sanatının İncelikleri-I
9. HaftaKanun Yapma Sanatının İncelikleri-II
10. HaftaKanun Dili
11. HaftaKanun Üzerinde Anayasa Mahkemesi/Danıştay Etkisi
12. HaftaYasama Reformu
13. HaftaSunum
14. HaftaSunum
15. HaftaSunum
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum140
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1310130
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi15858
Genel sınava hazırlanma süresi17070
Toplam İş Yükü29141300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgi kaynaklarına ulaşma, bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme becerisine sahip olur.    X
2. Hukuk bilimi ve hukuk sistemleri ile bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişim süreci ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibi olur ve modern hukuk kazanımlarını yorumlayabilecek tarihsel bilgi birikimine sahip olur.    X
3. Birey-devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olur ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olur.    X
4. Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.   X 
5. Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olur.    X
6. Ulusal ve uluslararası düzeyde mesleğin gerektirdiği tüm özellikleri en iyi şekilde yansıtacak anlayış ve bilgi düzeyine sahip olur.  X  
7. Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkim olur.   X 
8. Bireysel olarak ve topluluk önünde kendini ifade edebilme becerisine sahip olur.   X 
9. Evrensel hukuk bilgisini kullanma, karşılaştırma ve uygulayabilme becerisine sahip olur.    X
10. Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olur.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek