KAY613 - TÜRKİYE'DE DİN ve SİYASET

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKİYE'DE DİN ve SİYASET KAY613 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Elemanları 
Dersin amacıBu ders, din ve siyaset ilişkisinin Türkiye'de taşımakta olduğu nitelikleri, Türkiye'nin farklı örnekler ile karşılaştırıldığında sunduğu manzarayı, Cumhuriyet sonrası dönemde din ve siyaset ilişkisinin nasıl seyrettiğini ele alır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Din ve siyaset ilişkisine dair sosyolojik ve bir perspektif kazanır.
  2. Modernleşme sürecinin seküler boyutuna dair fikir sahibi olur.
  3. Türkiye'deki batılılaşma ve modernleşme çabalarında dinin konumunu değerlendirir.
  4. Popülizm, seçim faaliyetleri ve oy verme davranışlarında dinin sahip olduğu konumu yorumlayabilir.
  5. Türkiye'deki siyasal kutuplaşmada laikliğin ön planda bir unsur oluşuna dair değerlendirmelerde bulunur.
Dersin içeriğiBu ders, Durkheim, Weber ve Marx gibi düşünürlerin dine bakışları, Aydınlanma ve modernleşmenin din tasavvuru, Osmanlı İmparatorluğu'nda dinin yönetim yapısındaki yeri, Cumhuriyet dönemi laiklik politikasını ve dinin siyasal tartışmalarda süreklilik arz eden vasfı gibi konuları içermektedir. 
KaynaklarBerkes, N. (2002). Türkiye'de Çağdaşlaşma. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Bulaç, Ali. (2014). Din ve Siyaset. İstanbul: İnkılap Kitabevi.

Çarkoğlu, A., B. Toprak. (2006). Değişen Türkiye'de Din, Toplum ve Siyaset. İstanbul: TESEV.

Gülalp, H. (der.) (2007). Kimlikler Siyaseti. İstanbul: Metis Yayınları.

Karpat, K. (2014). Osmanlı'dan Günümüze Elitler ve Din. İstanbul: Timaş Yayınları.

Karpat, K. (2014). İslam'ın Siyasallaşması. İstanbul: Timaş Yayınları.

Mardin, Ş. (2011). Türkiye'de İslam ve Sekülarizm. İstanbul: İletişim Yayınları.

Mardin, Ş. (2008). Türkiye'de Din ve Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları.

Mardin, Ş. (2008). Din ve İdeoloji. İstanbul: İletişim Yayınları.

Mardin, Ş. (2003). Türkiye'de Toplum ve Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları.

Tapper, Richard. (ed.) (1994). Çağdaş Türkiye'de İslam. İstanbul: Sarmal Yayınları.

Zubaida, S. (2011). Beyond Islam: A New Understanding of the Middle East. London: I.B. Tauris. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDine İlişkin Sosyolojik Yaklaşımlar
2. HaftaOsmanlı İmparatorluğu'nda Çağdaşlaşma, Siyaset ve Din
3. Hafta1923 Sonrasında Laiklik Tartışmaları
4. Hafta1950 Öncesi İslamcı Muhalefet
5. HaftaAra Sınav I
6. HaftaSoğuk Savaş Döneminde İslam ve İslamcılık
7. Hafta1980 Sonrası Siyaset: Türk-İslam Sentezi
8. Hafta1990'larda İslamcılığın Yükselişi: Milli Görüş ve Refah Partisi
9. Hafta2000'lerde İslamcılığın Yükselişi: AKP
10. HaftaAra Sınav II
11. HaftaTarikatlar ve Siyaset
12. HaftaKöktencilik ve İslam
13. HaftaTürkiye'de Sol ve İslam
14. HaftaGayrimüslüm Cemaatler ve Siyaset
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar240
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1650
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1212144
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi2714
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü2932210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Alanının temel kuram ve uygulama bilgilerine hâkimdir. Bu kapsamda, komşu disiplinlerle etkileşimleri kavrar ve toplumsal yapı ve dinamikleri yorumlayabilir.    X
2. Alanında araştırma yapma, araştırmaları planlama, elde ettiği verileri işleme, yorumlama ve değerlendirme becerilerine sahiptir ve alanında karşılaştığı sorunlara çözüm önerisi geliştirir.    X
3. Alanı ile ilgili çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir, inisiyatif kullanır, gerektiğinde ekip çalışmasında sorumluluk üstlenir. Alanındaki çalışmalarda liderlik yapabilir, vizyon sahibidir.    X
4. Alanında edindiği bilgileri eleştiri süzgecinden geçirir, yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.     X
5. Alanında edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. Bir yabancı dili bilir ve çalışmalarında bilgisayarı ve bilişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. Birikimini yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanarak bilimsel platformlara taşıyabilir.     X
6. Toplumsal sorumluluk anlayışına sahiptir.    X
7. Alanıyla ilgili çalışmalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, çalışma hayatında bu süreçte karşılaşılan sorunların çözümüne katkıda bulunur.     X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek