INT706 - ULUSLARARASI İLİŞKİLERDE BATILI OLMAYAN YAKLAŞIMLA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ULUSLARARASI İLİŞKİLERDE BATILI OLMAYAN YAKLAŞIMLA INT706 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseINT 701 Uluslararası İlişkiler Teorileri
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: sunum hazırlama  
Dersin sorumlusu(ları) 
Dersin amacıBu dersin amacı uluslararası ilişkiler alanındaki Batılı olmayan teorileri öğrencilere tanıtmak, bu farklı yaklaşımları birbiriyle karşılaştırmak ve sonuç olarak bu teorilerin uluslararası ilişkiler çalışmalarına yapabilecekleri katkıları irdelemektir. Böylece hedeflenen uluslararası ilişkiler teorilerine öğrencilerin eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşmalarını ve mümkünse bunu doktora tezlerine de yansıtmalarını sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin başarı ile tamamlanmasından sonra öğrencilerin: - Ana akım Uluslararası ilişkiler teorilerine farklı bir bakışla bakmayı;
  2. - Batılı olmayan uluslararası ilişkiler teorilerini irdelemeyi;
  3. - Batılı olmayan uluslararası ilişkiler teorilerinin ana akım teorilerle olan benzerlik ve farklılarını kavramayı;
  4. - Batılı olmayan uluslararası ilişkiler teorilerini kendi içinde değerlendirmeyi;
  5. - Kendi çalışmalarında Batılı olmayan teorileri nasıl kullanılabileceklerini;
  6. - Türkiye?de uluslararası ilişkiler alanın kendine özgü teorik bir yaklaşım geliştirme olanak ve kabiliyetlerini öğrenmiş olmaları beklenmektedir.
Dersin içeriğiBu derste öğrencilere Batılı olmayan teorilerin tarihsel arkaplanı ve felsefi kökenleri anlatılacaktır. Dersin ilk iki haftasında Etno-merkeziyetçi yaklaşımların ve metodolojik milliyetçiliğin ana akım uluslararası ilişkiler teorilerini nasıl şekillendirdiği tartışılacaktır. Bu epistemolojik ve metodolojik tartışmadan sonra Yeni-Sömürgecilik ve Üçüncü Dünyacı teorilerin ana akım uluslararası ilişkiler çalışmalarına getirdikleri eleştiriler değerlendirilecektir. Dersin ilerleyen haftalarında Batılı olmayan uluslararası ilişkiler yaklaşımları bölgesel olarak sınıflandırılmış olup bu bölgesel bakış açısıyla her hafta başka bir yaklaşım ele alınmaktadır. Bu sayede öğrenciler ilk haftalarda öğrendikleri felsefi ve tarihsel çerçeveye dünyanın farklı bölgelerinde ortaya çıkmış olan uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını oturtabilecekler.  
KaynaklarAmitav Acharya and Barry Buzan (eds) (2010), Non-Western International Relations Theory. London: Routledge.Amitav Acharya (2011), ?Dialogue and Discovery: In Search of International Relations Theories Beyond the West,? Millennium: Journal of International Studies, 39 (3): 619-37.Amitav Acharya (2011), ?Norm Subsidiarity and Regional Orders: Sovereignty, Regionalism and Rule-Making in the Third World,? International Studies Quarterly, 55: 95-123.Gennaro Ascione and Deepshikha Shahi (2016), ?Rethinking the Absence of Post-Western International Relations Theory in India: `Advaitic Monism?as an Alternative Epistemological Resource,? European Journal of International Relations, 22 (2): 313-34. Ersel Aydınlı and Julie Matthews ( 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş
2. HaftaBatılı Olmayan Uluslararası İlişkiler Yaklaşımı Nedir?
3. HaftaUluslararası İlişkilerde Etnik-merkeziyetçilik
4. HaftaUluslararası İlişkiler ve Metodolojik Milliyetçilik
5. HaftaMerkez-Çevre ve Yeni Emperyalist Uluslararası İlişkiler
6. HaftaUluslararası İlişkiler ve Üçüncü Dünya
7. HaftaAra sınav
8. HaftaUluslararası İlişkiler ve Asya I: Çin ve Hindu Okulları
9. HaftaUluslararası İlişkiler ve Asya II: Kore ve Japon Yaklaşımları
10. Haftaİslam?a göre Uluslararası İlişkiler
11. HaftaAfrika?nın Uluslararası İlişkilere Katkısı
12. HaftaLatin Amerika?nın Uluslararası İlişkilere Katkısı
13. HaftaUluslararası İlişkilerde Anadolu Okulu Mümkün Mü?
14. HaftaSonuç: Uluslararası İlişkiler Çalışmalarında Eklektizm
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)120
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı150
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1412168
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü30105300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Uluslararası güvenlik, siyasi, sosyal ve ekonomik sorunları, tarihi ve hukuki boyutları ve disiplinlerarası yaklaşımla tanımlar.    X
2. Uluslararası ilişkiler alanının kuramsal ve uygulamalı bilgileri derinlemesine anlatır.    X
3. Temel uluslararası sorunları ve güncel uluslararası gelişmeleri disiplinlerarası bir yaklaşımla yorumlar.    X
4. Uluslararası sorunların tanımlanmasında ve analiz edilmesinde en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız analizler üretir.    X
5. Uluslararası ilişkiler alanındaki bilimsel literatürü ve güncel kaynakları takip eder.    X
6. Uluslararası sorunlar konusunda teorik yaklaşımlara ve araştırmalara dayanarak strateji ve politika önerilerini geliştirir.    X
7. Uluslararası ilişkiler teorileri perspektifinden küresel ve bölgesel sorunları inceleyerek yeni yaklaşımlar geliştirir.    X
8. Uluslararası ilişkiler konusunda baş gösteren sorunları çözmek amacıyla bireysel ve ekip üyesi olarak görev alabilir.  X  
9. Uluslararası ilişkiler alanında edindiği bilgileri eleştirel ve disiplinlerarası bir yaklaşımla değerlendirir.    X
10. Bilgilerin edinilmesi, araştırmanın yürütülmesi ve aktarılması sürecinde etik davranır.    X
11. Uluslararası ilişkilerle ilgili sahip olduğu görüşlerini, yaptığı araştırma ve analizlerini kamuoyu ve ilgili makamlara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.   X 
12. Sosyal, kültürel hakları destekler, sosyal adalet bilinci kazanır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek