HYT717 - HEMŞİRELİK ve LİDERLİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK ve LİDERLİK | HYT717 | 3. Yarıyıl | 2 | 0 | 2 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Proje Tasarımı/Yönetimi Diğer: Video-WEB Tabanlı Filmler, Bireysel Çalışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Sergül Duygulu, Dr. Öğretim Üyesi Seher Başaran Açıl | |||||
Dersin amacı | Bu ders profesyonel bir hemşirenin sağlık bakım hizmetlerindeki liderlik rolüne odaklanır ve lisansüstü hemşirelik öğrencilerinde liderlik beceri ve uygulamalarını geliştirmeyi, onları kurumsal, ulusal ve uluslararası düzeyde lider rollerine hazırlamayı amaçlar. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders kapsamında, liderlik, liderlik süreci, liderlik teorileri, liderlik uygulamaları, liderlikle ilişkili olan güç ve motivasyon kavramları, vizyoner liderlik, konumlandırma ele alınacaktır. Bu ders ayrıca, öğrencilerin bireysel liderlik uygulamalarını değerlendirmelerini ve liderlik gelişimi için planlama yapmalarını kapsar. | |||||
Kaynaklar | 1. Roussel LA., Thomas T., Harris JL. (2020) Management and Leadership for Nurse Administrators 8th Edition ISBN-10: 9781284148121. Jones & Bartlett Learnning Burlington, USA 2. Marquis B. L., Huston C. J. (2017) Hemşirelikte Liderlik Rolleri ve Yönetim İşlevleri Teori ve Uygulama. (Bahçecik A. N. & Öztürk H., Çev. Ed.) Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, Türkiye. (Orijinal kitap basım tarihi 2015) 3. Uyer G., Kocaman G. (Ed.) (2016) Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 4. Stanley D. (2016) Clinical Leadership in Nursing and Healthcare: Values into Action. Sec- ond Edition, John Wiley & Sons, Incorporated, UK. 5. Bach S., Ellis P. (2015) Leadership, management & team working in nursing. 2nd edition. London: SAGE/Learning Matters. 6. Marquis, B. L., Huston C. J. (2012) Leadership roles and management functions in nursing : theory and application. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins. 7. Grohar-Murray M.E., Langan, J. C. (2011) Leadership and management in nursing. 4th ed. Upper Saddle River, NJ : Pearson. 8. Kelly, P. (2010) Essentials of nursing leadership & management Clifton Park, NY : Delmar Cengage Learning. 9. Huber, D. (2010) Leadership and nursing care management. Saunders: Elsevier |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Derse giriş, beklenti ve hedeflerin gözden geçirilmesi |
2. Hafta | Liderlik ve liderlik teorilerine giriş |
3. Hafta | Liderlikte yeni yaklaşımlar: Transformasyonel liderlik Transaksiyonel liderlik Hizmetkar liderlik |
4. Hafta | Liderlikte yeni yaklaşımlar: (devam) Otantik liderlik, Quantum Liderlik, Stratejik Liderlik, Etik Liderlik |
5. Hafta | Liderlik ve etkileme süreci: Güç ve güçlendirme, |
6. Hafta | Motivasyon ve liderlik |
7. Hafta | Vizyoner liderlik |
8. Hafta | Konumlandırma |
9. Hafta | Güç Problemi Eylem Planı Geliştirme (1. Ara sınav) |
10. Hafta | Cinsiyet ve liderlik |
11. Hafta | Liderlik davranışları ve liderlik uygulamaları |
12. Hafta | Sunum: Konumlandırma |
13. Hafta | Etkili bir lider olma |
14. Hafta | Öğrencilerin liderlik çalışma planlarının paylaşımı (2. Ara Sınav) |
15. Hafta | Dersin genel değerlendirmesi |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 25 | 50 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 17 | 17 |
Toplam İş Yükü | 32 | 69 | 185 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hemşirelik Esasları alanına özgü kuram, kavram, ilke ve yöntemleri çağdaş ve eleştirel bakış açısıyla irdeler. | |||||
2. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimine ilişkin sistematik bir yaklaşım sergiler. | |||||
3. Diğer disiplinler ile etkileşim içinde kendi alanına ilişkin özgün sonuçlar ortaya koyar. | X | ||||
4. Hemşirelik hizmetleri alanındaki güncel gelişmeleri toplumun gereksinimleri, mesleki değerler ve ilkeler doğrultusunda değerlendirir. | |||||
5. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarında ortaya çıkabilecek sorunlara özgün çözümler üretir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek