HYT702 - HEMŞİRELİKTE ÖĞRETİM STRATEJİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
HEMŞİRELİKTE ÖĞRETİM STRATEJİLERİ HYT702 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
Proje Tasarımı/Yönetimi
Diğer: video, bireysel çalışma  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Leyla Dinç, Prof. Dr. Sergül Duygulu, Doç. Dr. Fatoş Korkmaz, Dr. Öğretim Üyesi Seher Başaran Açıl 
Dersin amacıBu ders öğrencilere, değişik eğitim ortamlarında etkili bir hemşire eğitici olarak kullanabilecekleri, bilgi, beceri ve tutumları kazandırmayı amaçlar. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Değişik öğrenme teorilerinin hemşirelik eğitiminde uygulanabilirliğini tartışması,
  2. 2. Eğitim süreci basamaklarına göre eğitim planı geliştirebilmesi,
  3. 3. Yenilikçi öğretim stratejilerini karşılaştırabilmesi,
  4. 4. Eğitim materyallerinin etkililiğini değerlendirebilmesi,
  5. 5. Eğitim sürecinde yasal ve etik konuları analiz edebilmesi,
  6. 6. Eğitimde yeni eğilimleri araştırabilecek, kendi uygulama alanına uygulanabilirliğini tartışabilmesi,
  7. 7. Mikro öğretim planı geliştirebilmesi, sunabilmesi
  8. 8. Hemşirelik eğitimi ile ilgili bir sorunun çözümüne ilişkin makale yazabilmesi
Dersin içeriğiBu ders; öğrenme teorileri ve hemşirelikle ilişkisi, eğitimde hedef grubun ihtiyaçlarını belirlemede kullanılacak model ve yöntemler, davranışsal hedefler geliştirme, hemşirelikte yenilikçi eğitim stratejileri, öğrenme hedeflerini gerçekleştirmede seçilen yöntem ve teknikleri geçerlilik yönünden analiz etme, eğitimde değerlendirme, eğitim programı geliştirme, eğitici rol ve sorumlulukları, eğitim materyalleri ve etkililik analizi, eğitim sürecinde yasal ve etik konuları içerir. 
Kaynaklar1. Halstead, J. A., & Billings, D. M. (2023). Getting Started in Teaching for Nursing and the Health Professions-E-Book. Elsevier Health Sciences.
2. Bastable, S.B. (2023) Eğitimci Olarak Hemşire. (Keçeci A. & Işık B., Çev. Ed.) Nobel Tıp Kitabevi. (Orijinal kitap basım tarihi 2019)
3. Bastable, S.B. (2023) Nurse as Educator, Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. 5th Edition, Jones and Bartlett Publishers, Sudbury, Massachusetts.
4. Billings, D. M., & Halstead, J. A. (2019). Teaching in nursing: A guide for faculty. 6th Edition: Elsevier Health Sciences.
5. Martha J.B., Arlene J.L. (2019) Innovative teaching strategies in nursing and related health professions. 8th ed. Boston: Jones & Bartlett Learning Publishers.
6. Herrman, Judith W. (2016) Creative teaching strategies for the nurse educator. 2nd Ed. Philadelphia, PA: F.A. Davis Company. E-book.
7. O'Connor, A. (2015) Clinical Instruction and Evaluation, A Teaching Resource. Third Ed. Boston, Burlington, Massachusetts: Jones & Bartlett Learning.
8. De Young S. (2014) Teaching strategies for nurse educators. Third ed. Upper Saddle River, N.J: Prentice Hall.
9. Rona F.L., Harriet R.F. (2012) Teaching evidence-based practice in nursing. 2nd Ed. New York: Springer Pub.
10. Redman, B.K. (2006) The practice of patient education: a case study approach. 10th ed. Missouri: Mosby Elsevier.
11. Benner, P. (2001) From Novice to Expert Excellence and Power in Clinical Nursing Practice, Commemorative Edition, Prentice Hall, New Jersey.
12. Academic Journals on the Nursing Education Field: Nurse Education Today, Nurse Education in Practice, Nurse Educator, Journal of Nursing Education etc. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDerse giriş, beklenti ve hedeflerin gözden geçirilmesi
2. HaftaÖğrenme teorileri ve hemşirelik eğitimi
3. HaftaMikro öğretim öğrenci sunuları- I
4. HaftaEğitim gereksinimlerinin belirlenmesinde kullanılan yeni yaklaşım ve modeller
5. HaftaEğitimde davranışsal hedefler geliştirme (Ara sınav)
6. HaftaSunum planı hazırlama ve eğitimde içerik belirleme
7. HaftaYenilikçi eğitim stratejileri
8. HaftaYenilikçi eğitim stratejileri (devam)
9. HaftaEğitim sürecinde değerlendirme
10. HaftaEğitim materyalleri hazırlama ve Eğitim materyallerinin etkililiğini değerlendirme
11. HaftaEğitim programı geliştirme
12. HaftaEğitim sürecinde yasal ve etik konular
13. HaftaHemşirelikte klinik öğretim süreci
14. HaftaMikro öğretim öğrenci sunuları ve mikro-öğretim I deneyimi ile- II. Mikro öğretim deneyiminin değerlendirilmesi, karşılaştırılması.
15. HaftaHemşirelik eğitimi ile ilgili bir sorunun çözümüne ilişkin makale sunumu ve teslim, dersin genel değerlendirmesi.
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler140
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı360
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)13565
Sunum / Seminer Hazırlama10330
Proje000
Ödevler6530
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11313
Toplam İş Yükü4429180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Hemşirelik Esasları ve Yönetimi alanına özgü kuram, kavram, ilke ve yöntemleri çağdaş ve eleştirel bakış açısıyla irdeler.    X
2. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimine ilişkin sistematik bir yaklaşım sergiler.    X
3. Diğer disiplinler ile etkileşim içinde kendi alanına ilişkin özgün sonuçlar ortaya koyar.     
4. Hemşirelik hizmetleri alanındaki güncel gelişmeleri toplumun gereksinimleri, mesleki değerler ve ilkeler doğrultusunda değerlendirir    X
5. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarında ortaya çıkabilecek sorunlara özgün çözümler üretir   X 
6. Hasta güvenliği ve kaliteli bakım için, yenilik ve değişimlere öncülük eder.      
7. Bilişim ve bakım teknolojilerini hemşirelik eğitimi, uygulaması ve yönetimi alanına uyarlar   X 
8. Hemşirelik bakımı ve yönetimine ilişkin etik ilkeler doğrultusunda bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yapar     
9. Alanına özgün sonuçları ulusal ve uluslararası düzeyde kongre, sempozyum vb. bilimsel etkinlerde paylaşır ve yayınlar.     
10. Hemşirelik eğitimi, yönetimi ve uygulamalarına ilişkin faaliyetlerin yasal, bilimsel, etik ilke ve düzenlemelere uygun gerçekleştirilmesinde liderlik eder.   X  
11. Kurumsal, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık bakım politikaları, finansmanı ve düzenleyici mekanizmaları geliştirmede aktif rol alır.     
12. Hemşireliğin mesleki gelişim sürecini eleştirel bakış açısı ile değerlendirerek vizyon geliştirir  X  
13. Hemşirelik bakımı, eğitimi ve yönetimi konusunda geliştirdiği felsefeyi mesleki etkinliklerine yansıtır.    X
14. Hemşirelik mesleğinin geliştirilmesi ve meslek üyelerinin güçlendirilmesi çalışmalarına liderlik eder.    X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek