HSP609 - GELİŞMEKTE OLAN ÜLKELERDE NÜFUS ve SAĞLIK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GELİŞMEKTE OLAN ÜLKELERDE NÜFUS ve SAĞLIK | HSP609 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 4 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok. | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Bireysel çalışma, makale ve seminer sunumu, rapor hazırlama ve sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Öğrencilerin halk sağlığı açısından nüfus biliminin kullanımı, nüfus sağlığı kapsamında demografinin amacını ve uygulama alanları, Türkiye'de ve dünyada nüfusun gelişimi ve dağılımı, gelişmekte olan ülkelerde sağlık düzeyini etkileyen faktörler, sağlıkta eşitsizliklerin ülkelerin gelişmişlik düzeyine göre nasıl olduğu, sağlığın belirleyicileri ve ölçütleri, ekonomik gelişme ve sağlık arasındaki ilişki, ekonomik gelişme, demografik dönüşüm ve sağlık ilişkisini, gelişmekte olan ülkelerde nüfus hareketleri ve sağlık arasındaki ilişki, sağlıkta riskli gruplar, cinsiyetler arası farklılıklar, kalkınma ve sağlık ölçütleri, ekonomi ve sağlık alanında gelişmişlik düzeyine göre ülkelerin kıyaslanması konularında bilgi kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Nüfus biliminin tanımı, amacı ve temel alanları, halk sağlığında nüfus bilimin kullanımının gerekliliği, Türkiye'de ve dünyada nüfusun zaman içindeki değişimi ve dağılımı, sağlığın tanımı ve kapsamı gelişmenin tanımı gelişmekte olan ülkelerde sağlık düzeyini etkileyen faktörler, sağlıkta eşitsizliklerin ülkelerin gelişmişlik düzeyine gösterdiği farklılık i ve nedenleri, toplum sağlığına yansımaları, sağlığın belirleyicileri ve ölçütleri, bunların halk sağlığı açısından tartışılması, ekonomik gelişme, demografik dönüşüm ve sağlık ilişkisi, gelişmekte olan ülkelerde nüfus hareketleri ve sağlık düzeyi ile ilişkisi, konunun toplum sağlığı açısından önemi, riskli gruplar, cinsiyetler arası farklılıklar ve sağlık arasındaki ilişkiler ve toplum sağlığı, kalkınma ve sağlık düzeyini gösteren ölçütler ve bunların toplum sağlığı politikalarının geliştirilmesinde kullanımı, ekonomi ve sağlık alanında gelişmişlik düzeyine göre ülkeler arası kıyaslamalar tartışılan temel konulardır. | |||||
Kaynaklar | 1.Population and Health in Developing Countries. Volume 1, Population, Health, and Survival at INDEPTH Sites. INDEPTH Network. Ottawa: International Development Research Centre, 2002. 2.Kertzer DI. Fricke T (1997). Anthropological Demography: Toward a New Synthesis. University of Chicago Press. 3.Pol, L. G., and R. K. Thomas. (2000). The demography of health and health care. Springer. Second Edition. 4.Omran, A. R. (1971). The epidemiologic transition: A theory of the epidemiology of population change. Milbank Memorial Fund Quarterly 49(1):509?538. 5.Frankish, CJ et al. (1996). Health Impact Assessment as a Tool for Population Health Promotion and Public Policy. Vancouver: Institute of Health Promotion Research, University of British Columbia. Erişim tarihi 12.10.2008. 6.CSDH (2008). Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health. Final Report of the Commission on Social Determinants of Health. Geneva, World Health Organization. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Nüfus biliminin tanımı, amacı ve temel alanları, halk sağlığında nüfus bilimin kullanımının gerekliliği, |
2. Hafta | Türkiye'de ve dünyada nüfusun zaman içindeki değişimi ve dağılımı, |
3. Hafta | Makale sunumu ve tartışması |
4. Hafta | Sağlığın tanımı ve kapsamı gelişmenin tanımı |
5. Hafta | Gelişmekte olan ülkelerde sağlık düzeyini etkileyen faktörler, |
6. Hafta | Seminer sunumu ve tartışması |
7. Hafta | Sağlıkta eşitsizliklerin ülkelerin gelişmişlik düzeyine gösterdiği farklılık ve nedenleri, toplum sağlığına yansımaları, |
8. Hafta | Sağlığın belirleyicileri ve ölçütleri, bunların halk sağlığı açısından tartışılması, |
9. Hafta | Ara değerlendirme |
10. Hafta | Ekonomik gelişme, demografik dönüşüm ve sağlık ilişkisi, |
11. Hafta | Makale sunumu ve tartışması |
12. Hafta | Gelişmekte olan ülkelerde nüfus hareketleri ve sağlık düzeyi ile ilişkisi, konunun toplum sağlığı açısından önemi |
13. Hafta | Seminer sunumu ve tartışması |
14. Hafta | Riskli gruplar, cinsiyetler arası farklılıklar ve sağlık arasındaki ilişkiler ve toplum sağlığı, |
15. Hafta | Kalkınma ve sağlık düzeyini gösteren ölçütler ve bunların toplum sağlığı politikalarının geliştirilmesinde kullanımı, |
16. Hafta | Genel Değerlendirme |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 11 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 17 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 3 | 6 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 35 | 20 | 120 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Halk sağlığı ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirip ve derinleştirebilir. | X | ||||
2. Halk sağlığı konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir. | X | ||||
3. Halk sağlığında kullanılan yöntemleri bilerek halk sağlığı ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hâkimdir. | X | ||||
4. Halk sağlığı konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
5. Halk sağlığı konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | X | ||||
6. Halk sağlığı alanında edindiği bilgi ve becerilerini uygun yöntemler ve araçlar kullanarak toplumlarda var olan sağlık sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir. | X | ||||
7. Halk sağlığı konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır. | X | ||||
8. Halk sağlığı konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. | X | ||||
9. Halk sağlığı alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir. | X | ||||
10. Halk sağlığı alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
11. Halk sağlığı alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar. | X | ||||
12. Ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına halk sağlığı bakış açısıyla katkıda bulunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek