HSP609 - GELİŞMEKTE OLAN ÜLKELERDE NÜFUS ve SAĞLIK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
GELİŞMEKTE OLAN ÜLKELERDE NÜFUS ve SAĞLIK HSP609 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 2 4
Önkoşul(lar)-var iseYok.
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Bireysel çalışma, makale ve seminer sunumu, rapor hazırlama ve sunma  
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri  
Dersin amacıÖğrencilerin halk sağlığı açısından nüfus biliminin kullanımı, nüfus sağlığı kapsamında demografinin amacını ve uygulama alanları, Türkiye'de ve dünyada nüfusun gelişimi ve dağılımı, gelişmekte olan ülkelerde sağlık düzeyini etkileyen faktörler, sağlıkta eşitsizliklerin ülkelerin gelişmişlik düzeyine göre nasıl olduğu, sağlığın belirleyicileri ve ölçütleri, ekonomik gelişme ve sağlık arasındaki ilişki, ekonomik gelişme, demografik dönüşüm ve sağlık ilişkisini, gelişmekte olan ülkelerde nüfus hareketleri ve sağlık arasındaki ilişki, sağlıkta riskli gruplar, cinsiyetler arası farklılıklar, kalkınma ve sağlık ölçütleri, ekonomi ve sağlık alanında gelişmişlik düzeyine göre ülkelerin kıyaslanması konularında bilgi kazanmalarını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Halk sağlığı açısından nüfus biliminin nasıl kullanıldığını, tanımını, amacını ve temel alanlarını söyler,
  2. Türkiye'de ve dünyada nüfusun zaman içindeki gelişimi ve dağılımını yorumlar,
  3. sağlığın tanımını yapar ve gelişmekte olan ülkelerde sağlık düzeyini etkileyen faktörleri tartışır
  4. sağlıkta eşitsizliklerin ülkelerin gelişmişlik düzeyine göre nasıl farklılık gösterdiğini ve nedenlerini bunun halk sağlığı açısından önemini yorumlar
  5. sağlığın belirleyicilerini ve ölçütlerini bilir, bunları halk sağlığı açısından yorumlayabilir
  6. ekonomik gelişme, demografik dönüşüm ve sağlık ilişkisini bilir
  7. gelişmekte olan ülkelerde nüfus hareketleri ve sağlık arasındaki ilişkiyi bilir ve bunun halk sağlığı açısından önemini yorumlayabilir
  8. riskli gruplar, cinsiyetler arası farklılıklar ve sağlık arasındaki ilişkiyi halk sağlığı açısından yorumlar, kalkınma ve sağlık ölçütlerini bilir ve toplum sağlığı politikalarının geliştirilmesinde kullanır ekonomi ve sağlık alanında gelişmişlik düzeyine göre ülkeler arası kıyaslama ve yorum yapabilir.
Dersin içeriğiNüfus biliminin tanımı, amacı ve temel alanları, halk sağlığında nüfus bilimin kullanımının gerekliliği,
Türkiye'de ve dünyada nüfusun zaman içindeki değişimi ve dağılımı,
sağlığın tanımı ve kapsamı
gelişmenin tanımı
gelişmekte olan ülkelerde sağlık düzeyini etkileyen faktörler,
sağlıkta eşitsizliklerin ülkelerin gelişmişlik düzeyine gösterdiği farklılık i ve nedenleri, toplum sağlığına yansımaları,
sağlığın belirleyicileri ve ölçütleri, bunların halk sağlığı açısından tartışılması,
ekonomik gelişme, demografik dönüşüm ve sağlık ilişkisi,
gelişmekte olan ülkelerde nüfus hareketleri ve sağlık düzeyi ile ilişkisi, konunun toplum sağlığı açısından önemi,
riskli gruplar, cinsiyetler arası farklılıklar ve sağlık arasındaki ilişkiler ve toplum sağlığı,
kalkınma ve sağlık düzeyini gösteren ölçütler ve bunların toplum sağlığı politikalarının geliştirilmesinde kullanımı,
ekonomi ve sağlık alanında gelişmişlik düzeyine göre ülkeler arası kıyaslamalar tartışılan temel konulardır.
 
Kaynaklar1.Population and Health in Developing Countries. Volume 1, Population, Health, and Survival at INDEPTH Sites. INDEPTH Network. Ottawa: International Development Research Centre, 2002.
2.Kertzer DI. Fricke T (1997). Anthropological Demography: Toward a New Synthesis. University of Chicago Press.
3.Pol, L. G., and R. K. Thomas. (2000). The demography of health and health care. Springer. Second Edition.
4.Omran, A. R. (1971). The epidemiologic transition: A theory of the epidemiology of population change. Milbank Memorial Fund Quarterly 49(1):509?538.
5.Frankish, CJ et al. (1996). Health Impact Assessment as a Tool for Population Health Promotion and Public Policy. Vancouver: Institute of Health Promotion Research, University of British Columbia. Erişim tarihi 12.10.2008.
6.CSDH (2008). Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health. Final Report of the Commission on Social Determinants of Health. Geneva, World Health Organization. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNüfus biliminin tanımı, amacı ve temel alanları, halk sağlığında nüfus bilimin kullanımının gerekliliği,
2. HaftaTürkiye'de ve dünyada nüfusun zaman içindeki değişimi ve dağılımı,
3. HaftaMakale sunumu ve tartışması
4. HaftaSağlığın tanımı ve kapsamı gelişmenin tanımı
5. HaftaGelişmekte olan ülkelerde sağlık düzeyini etkileyen faktörler,
6. HaftaSeminer sunumu ve tartışması
7. HaftaSağlıkta eşitsizliklerin ülkelerin gelişmişlik düzeyine gösterdiği farklılık ve nedenleri, toplum sağlığına yansımaları,
8. HaftaSağlığın belirleyicileri ve ölçütleri, bunların halk sağlığı açısından tartışılması,
9. HaftaAra değerlendirme
10. HaftaEkonomik gelişme, demografik dönüşüm ve sağlık ilişkisi,
11. HaftaMakale sunumu ve tartışması
12. HaftaGelişmekte olan ülkelerde nüfus hareketleri ve sağlık düzeyi ile ilişkisi, konunun toplum sağlığı açısından önemi
13. HaftaSeminer sunumu ve tartışması
14. HaftaRiskli gruplar, cinsiyetler arası farklılıklar ve sağlık arasındaki ilişkiler ve toplum sağlığı,
15. HaftaKalkınma ve sağlık düzeyini gösteren ölçütler ve bunların toplum sağlığı politikalarının geliştirilmesinde kullanımı,
16. HaftaGenel Değerlendirme

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum00
Projeler00
Seminer210
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1750
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama236
Proje000
Ödevler236
Ara sınavlara hazırlanma süresi236
Genel sınava hazırlanma süresi144
Toplam İş Yükü3520120

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Halk sağlığı ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirip ve derinleştirebilir.    X
2. Halk sağlığı konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir.    X
3. Halk sağlığında kullanılan yöntemleri bilerek halk sağlığı ile ilgili konularda program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularına hâkimdir.    X
4. Halk sağlığı konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir.   X 
5. Halk sağlığı konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.    X
6. Halk sağlığı alanında edindiği bilgi ve becerilerini uygun yöntemler ve araçlar kullanarak toplumlarda var olan sağlık sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir.    X
7. Halk sağlığı konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır.    X 
8. Halk sağlığı konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.    X
9. Halk sağlığı alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir.   X 
10. Halk sağlığı alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik üretiminde bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
11. Halk sağlığı alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar.   X 
12. Ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına halk sağlığı bakış açısıyla katkıda bulunur.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek