HRS610 - RUH SAĞLIĞI ve PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
RUH SAĞLIĞI ve PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI I HRS610 1. Yarıyıl 1 8 5 7
Önkoşul(lar)-var isePsikiyatri hemşireliğinde yüksek lisans öğrencisi olmak
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gözlem
Takım/Grup Çalışması
Rol Oynama/Dramatize Etme
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Proje Tasarımı/Yönetimi
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Duygu Hiçdurmaz, Doç. Dr. Azize Atlı Özbaş, Dr. Öğr. Üyesi Melike Ayça Ay Kaatsız  
Dersin amacıBu uygulama sonunda öğrencinin; ruhsal sorunu olan bireyi değerlendirmesi, psikiyatri hemşireliği alanındaki kuramları bakım planına uyarlayabilmesi, danışmanlık ve yardım becerilerini kullanabilmesi ve ruh sağlığını koruyucu, geliştirici, tedavi edici yöntemleri gereksinimi olan bireylere uygulayabilmesi amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1) Sağlıklı ya da hasta bireyi psikiyatri hemşireliği felsefesi, ilke ve standartları doğrultusunda bütüncül olarak değerlendirebilecek (Bilişsel) PÇ1,2,3,5,7,8,9,11,12,13
  2. 2) Bilgi ve değerlendirmeleri doğrultusunda bireylerin gereksinimlerini doğru olarak saptayabilecek. (Duyuşsal) PÇ 1,2,3,4,5,10,12,13
  3. 3) Psikiyatri hemşireliği alanındaki kuramları ve psikiyatri hemşireliği rollerini bakım planına uyarlayabilecek (Duyuşsal)PÇ1,2,3,4,5,6,8,9,10,11,12,13
  4. 4) Sağlıklı ya da hasta bireyin bakımını gerçekleştirirken danışmanlık ve yardım becerilerini kullanabilecek (Duyuşsal) PÇ1,2,3,5,6,11,12,13,14
  5. 5) Bireylerin gereksinimlerine özgün ( koruyucu, geliştirici, tedavi edici) bakımı uygulayabilecek (Duyuşsal)PÇ1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14
Dersin içeriğiRuhsal sorunu olan bireyin değerlendirilmesi, psikiyatri hemşireliği alanındaki kuramların bakım planına uyarlanması, danışmanlık ve yardım becerilerinin kullanılması ve ruh sağlığını koruyucu, geliştirici, tedavi edici yöntemlerin gereksinimi olan bireylere uygulanmasını içerir. 
Kaynaklar1.Öğretim üyesinin önereceği her bir konu ile ilgili güncel makale ve kitaplar.
2.Öğrencinin kütüphaneler ve elektronik kaynaklardan ulaştığı güncel makale ve kitaplar.
3. Akgün Çıtak E. ve Hiçdurmaz D. (2020). Psikiyatri Hemşireliği Akıl Notları. Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri.
4. Baysan Arabacı L. (2020). Ruh Sağlığı ve Hastalıklarında Temel Hemşirelik Bakımı.Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
5. Briere, J. N., & Scott, C. (2014). Principles of trauma therapy: A guide to symptoms, evaluation, and treatment (DSM-5 update). Sage Publications.
6. Carpenito-Moyet, L. J. (2012). Hemşirelik tanıları. Hemşirelik tanıları el kitabı, Firdevs Erdemir (Çev.) Nobel Tıp Kitabevleri.
7. Çam, O., & Engin, E. (2014). Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi.
8. Dogra, N., & Leighton, S. (2009). Nursing in child and adolescent mental health. McGraw-Hill Education (UK).
9. Gersch C, Heimgartner NM, Rebar CR, Willis LM. (2015). Psychiatric Nursing Made Incredibly Easy! Includes DSM-5! (Incredibly Easy! Series®) 2nd Edition, Kindle Edition.
10. Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için. Öz F, Demiralp M (çeviri editörleri) Ankara: Akademisyen Tıp Kitapevi.
11. Halter, M. J., & Varcarolis, E. M. (2014). Varcarolis' Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing. Elsevier Health Sciences.
12. Karadağ, A., Çalışkan, N., & Baykara, Z. G. (Eds.). (2017). Hemşirelik teorileri ve modelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık.
13. Kleinberg, J. L. (Ed.). (2015). The Wiley-Blackwell handbook of group psychotherapy. John Wiley & Sons.
14. Özkan, S. (1993). Psikiyatrik tıp: Konsültasyon-liyezon psikiyatrisi. Roche.
15. Öztürk, M. O., & Uluşahin, A. (2016). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
16. Shives, L. R. (2012). Basic concepts of psychiatric-mental health nursing. Lippincott Williams & Wilkins.
17. Stahl, SM. (2015). Stahl'ın Temel Psikofarmakolojisi. Alkın T. (Çev. Ed.) İstanbul Tıp Kitabevleri.
18. Townsend, M. C., & Morgan, K. I. (2017). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama ve Bakım Kavramları. Özcan C., Gürhan N. (Çev. Ed.). 6. baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
19. Üstün B, Demir S. (2019). Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık.
20 Videbeck, S. L. (2020). Psychiatric-Mental Health Nursing 8th Edition. Lippincott Williams & Wilkins.
21. Wheeler, K. (2013). Psychotherapy for the advanced practice psychiatric nurse: A how-to guide for evidence-based practice. Springer Publishing Company. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaPsikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması
2. HaftaDanışmanlık, yardım becerileri ve psikoterapi kuramlarına yönelik bilgileri doğrultusunda görüşme yapabilmesi, raporlayabilmesi ve tartışması.
3. HaftaSistem teorileri ve gelişim teorilerinin klinik ortama uygulanması ve uygulama raporlarının tartışılması
4. HaftaSistem teorileri ve gelişim teorilerinin klinik ortama uygulanması ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama
5. HaftaPsikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması
6. HaftaPsikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama

7. HaftaPsikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama I

8. HaftaPsikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması- Uygulama II
9. HaftaPsikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama III
10. HaftaFiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması

11. HaftaFiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama I

12. HaftaFiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama II
13. HaftaPsikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması
Fiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması
Danışmanlık, yardım becerileri ve psikoterapi kuramlarına yönelik bilgileri doğrultusunda görüşme yapabilmesi, raporlayabilmesi ve tartışması. -SUNUMLAR I
14. HaftaPsikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması
Fiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması
Danışmanlık, yardım becerileri ve psikoterapi kuramlarına yönelik bilgileri doğrultusunda görüşme yapabilmesi, raporlayabilmesi ve tartışması.
-SUNUMLAR II
15. HaftaGENEL SINAVA HAZIRLIK
16. HaftaFİNAL SINAVI

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama135
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama148112
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10440
Sunum / Seminer Hazırlama21224
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4145210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Psikiyatri hemşireliğinde uzmanlık düzeyinde güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.     X
2. Bu bilgileri kullanarak bütüncül bir bakış açısı ve sistematik bir yaklaşımla birey, aile ve topluma yönelik hemşirelik bakımı verir, verilen bakımın etkisini değerlendirir ve raporlar.     X
3. Psikiyatri hemşireliğine özgü bilimsel ve güncel bilgilere ulaşma ve bilgilerin doğruluğunu eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme bilgisine sahiptir.     X
4. Psikiyatri hemşireliğinde insan haklarına ve onuruna saygı göstererek, mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranır.   X  
5. Psikiyatri hemşireliğine özgü bilgi ve becerileri kullanarak disiplinler arası işbirliği içinde çalışır.     X
6. Psikiyatri hemşireliğine özgü bilimsel veri üretimini bağımsız ya da ekip çalışması yaparak gerçekleştirir, planlar, yürütür ve raporlar.   X  
7. Yürüttüğü çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.  X   
8. En az bir yabancı dili bilimsel verilere ulaşabilecek, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde kullanır.   X  
9. Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır ve değişime liderlik eder.  X  
10. En az bir yabancı dili bilimsel verilere ulaşabilecek, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde kullanır.   X  
11. Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.   X 
12. Kişisel, mesleki ve akademik gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser.     X
13. Kişisel ve mesleki alanlarda eleştirel düşünme ve problem çözme yaklaşımını kullanır.     X
14. Mesleki alanlarda kişilerarası iletişim becerilerini kullanır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek