HRS610 - RUH SAĞLIĞI ve PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
RUH SAĞLIĞI ve PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ UYGULAMASI I | HRS610 | 1. Yarıyıl | 1 | 8 | 5 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Psikiyatri hemşireliğinde yüksek lisans öğrencisi olmak | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Takım/Grup Çalışması Rol Oynama/Dramatize Etme Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme Proje Tasarımı/Yönetimi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Doç. Dr. Duygu Hiçdurmaz, Doç. Dr. Azize Atlı Özbaş, Dr. Öğr. Üyesi Melike Ayça Ay Kaatsız | |||||
Dersin amacı | Bu uygulama sonunda öğrencinin; ruhsal sorunu olan bireyi değerlendirmesi, psikiyatri hemşireliği alanındaki kuramları bakım planına uyarlayabilmesi, danışmanlık ve yardım becerilerini kullanabilmesi ve ruh sağlığını koruyucu, geliştirici, tedavi edici yöntemleri gereksinimi olan bireylere uygulayabilmesi amaçlanmaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Ruhsal sorunu olan bireyin değerlendirilmesi, psikiyatri hemşireliği alanındaki kuramların bakım planına uyarlanması, danışmanlık ve yardım becerilerinin kullanılması ve ruh sağlığını koruyucu, geliştirici, tedavi edici yöntemlerin gereksinimi olan bireylere uygulanmasını içerir. | |||||
Kaynaklar | 1.Öğretim üyesinin önereceği her bir konu ile ilgili güncel makale ve kitaplar. 2.Öğrencinin kütüphaneler ve elektronik kaynaklardan ulaştığı güncel makale ve kitaplar. 3. Akgün Çıtak E. ve Hiçdurmaz D. (2020). Psikiyatri Hemşireliği Akıl Notları. Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri. 4. Baysan Arabacı L. (2020). Ruh Sağlığı ve Hastalıklarında Temel Hemşirelik Bakımı.Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Briere, J. N., & Scott, C. (2014). Principles of trauma therapy: A guide to symptoms, evaluation, and treatment (DSM-5 update). Sage Publications. 6. Carpenito-Moyet, L. J. (2012). Hemşirelik tanıları. Hemşirelik tanıları el kitabı, Firdevs Erdemir (Çev.) Nobel Tıp Kitabevleri. 7. Çam, O., & Engin, E. (2014). Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi. 8. Dogra, N., & Leighton, S. (2009). Nursing in child and adolescent mental health. McGraw-Hill Education (UK). 9. Gersch C, Heimgartner NM, Rebar CR, Willis LM. (2015). Psychiatric Nursing Made Incredibly Easy! Includes DSM-5! (Incredibly Easy! Series®) 2nd Edition, Kindle Edition. 10. Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için. Öz F, Demiralp M (çeviri editörleri) Ankara: Akademisyen Tıp Kitapevi. 11. Halter, M. J., & Varcarolis, E. M. (2014). Varcarolis' Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing. Elsevier Health Sciences. 12. Karadağ, A., Çalışkan, N., & Baykara, Z. G. (Eds.). (2017). Hemşirelik teorileri ve modelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık. 13. Kleinberg, J. L. (Ed.). (2015). The Wiley-Blackwell handbook of group psychotherapy. John Wiley & Sons. 14. Özkan, S. (1993). Psikiyatrik tıp: Konsültasyon-liyezon psikiyatrisi. Roche. 15. Öztürk, M. O., & Uluşahin, A. (2016). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. 16. Shives, L. R. (2012). Basic concepts of psychiatric-mental health nursing. Lippincott Williams & Wilkins. 17. Stahl, SM. (2015). Stahl'ın Temel Psikofarmakolojisi. Alkın T. (Çev. Ed.) İstanbul Tıp Kitabevleri. 18. Townsend, M. C., & Morgan, K. I. (2017). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama ve Bakım Kavramları. Özcan C., Gürhan N. (Çev. Ed.). 6. baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 19. Üstün B, Demir S. (2019). Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık. 20 Videbeck, S. L. (2020). Psychiatric-Mental Health Nursing 8th Edition. Lippincott Williams & Wilkins. 21. Wheeler, K. (2013). Psychotherapy for the advanced practice psychiatric nurse: A how-to guide for evidence-based practice. Springer Publishing Company. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Psikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması |
2. Hafta | Danışmanlık, yardım becerileri ve psikoterapi kuramlarına yönelik bilgileri doğrultusunda görüşme yapabilmesi, raporlayabilmesi ve tartışması. |
3. Hafta | Sistem teorileri ve gelişim teorilerinin klinik ortama uygulanması ve uygulama raporlarının tartışılması |
4. Hafta | Sistem teorileri ve gelişim teorilerinin klinik ortama uygulanması ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama |
5. Hafta | Psikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması |
6. Hafta | Psikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama |
7. Hafta | Psikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama I |
8. Hafta | Psikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması- Uygulama II |
9. Hafta | Psikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama III |
10. Hafta | Fiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması |
11. Hafta | Fiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama I |
12. Hafta | Fiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması-Uygulama II |
13. Hafta | Psikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması Fiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması Danışmanlık, yardım becerileri ve psikoterapi kuramlarına yönelik bilgileri doğrultusunda görüşme yapabilmesi, raporlayabilmesi ve tartışması. -SUNUMLAR I |
14. Hafta | Psikiyatri alanındaki kuramların ve uygulama raporlarının tartışılması Fiziksel hastalığı olan hastada ortaya çıkabilecek ruhsal sorunların ele alınması, vaka ve uygulama raporlarının tartışılması Danışmanlık, yardım becerileri ve psikoterapi kuramlarına yönelik bilgileri doğrultusunda görüşme yapabilmesi, raporlayabilmesi ve tartışması. -SUNUMLAR II |
15. Hafta | GENEL SINAVA HAZIRLIK |
16. Hafta | FİNAL SINAVI |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 35 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 15 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 4 | 40 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 41 | 45 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Psikiyatri hemşireliğinde uzmanlık düzeyinde güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | ||||
2. Bu bilgileri kullanarak bütüncül bir bakış açısı ve sistematik bir yaklaşımla birey, aile ve topluma yönelik hemşirelik bakımı verir, verilen bakımın etkisini değerlendirir ve raporlar. | X | ||||
3. Psikiyatri hemşireliğine özgü bilimsel ve güncel bilgilere ulaşma ve bilgilerin doğruluğunu eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme bilgisine sahiptir. | X | ||||
4. Psikiyatri hemşireliğinde insan haklarına ve onuruna saygı göstererek, mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranır. | X | ||||
5. Psikiyatri hemşireliğine özgü bilgi ve becerileri kullanarak disiplinler arası işbirliği içinde çalışır. | X | ||||
6. Psikiyatri hemşireliğine özgü bilimsel veri üretimini bağımsız ya da ekip çalışması yaparak gerçekleştirir, planlar, yürütür ve raporlar. | X | ||||
7. Yürüttüğü çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | X | ||||
8. En az bir yabancı dili bilimsel verilere ulaşabilecek, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | X | ||||
9. Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır ve değişime liderlik eder. | X | ||||
10. En az bir yabancı dili bilimsel verilere ulaşabilecek, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | X | ||||
11. Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | X | ||||
12. Kişisel, mesleki ve akademik gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser. | X | ||||
13. Kişisel ve mesleki alanlarda eleştirel düşünme ve problem çözme yaklaşımını kullanır. | X | ||||
14. Mesleki alanlarda kişilerarası iletişim becerilerini kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek