FBÖ653 - TEMEL ISTATİSTİK
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TEMEL ISTATİSTİK | FBÖ653 | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Uygulama-Alıştırma Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Yrd. Doç. Dr. Serkan Yılmaz | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin alan eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaları incelemek ve analiz etmek için ilgili temel istatistik teknikleri öğrenmesini sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Temel kavramlar, dağılım ölçüleri, değişim ölçüleri, standart dağılımlar, olasılık ve olasılık dağılımları, hipotez testi, ilgileşim ve regresyon, çoklu regresyon analizine giriş; t-testi; varyans analizi, alan ile ilgili yapılmış araştırmaların istatistiklerini inceleme. Veri kodlama, veri temizleme, tablolaştırma, kontenjans tabloları ki-kare analizi, kontenjans katsayısı, iki terimli test, işaret testi, phi katsayısı, spearman rho katsayısı, gamma, medyan testi, Mann-Whitney U testi, bunlarla ilgili alanda yapılmış araştırmaların istatistiklerini inceleme. | |||||
Kaynaklar | Baykul, Y. (1999). İstatistik Metotlar ve uygulamalar, Anı Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. 7. Baskı. Pegem A Yayıncılık, Ankara. Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. Ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik. 9. Baskı. Pegem Akademi, Ankara. Çilan, Ç. (2009). Sosyal bilimlerde kategorik verilerle ilişki analizi: Kontenjans tabloları analizi. 1. Baskı. Pegem A Yayıncılık, Ankara. Çömlekçi , N. (1998). Temel İstatistik İlke ve Teknikleri, Bilim Teknik Yayınevi, Ankara. Gravetter, F.J., & Wallnau, L.B. (2004). Statistics for the Behavioral Sciences. 6th edition, West Publishing Comp, USA. Green, S.B., Salkind, N.J., & Akey, T.M. (2000). Using SPSS for Windows-Analyzing and Understanding Data, Prentice-Hall Company, New Jersey. Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö.Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. 2. Baskı. Pegem A Yayıncılık, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanışma ve temel kavramlar |
2. Hafta | Dağılım ölçüleri |
3. Hafta | Değişim ölçüleri |
4. Hafta | Standart dağılımlar, olasılık ve olasılık dağılımları |
5. Hafta | Hipotez testi |
6. Hafta | İlgileşim ve regresyon, çoklu regresyon analizine giriş |
7. Hafta | t-testi |
8. Hafta | Varyans analizi, alan ile ilgili yapılmış araştırmaların istatistiklerini inceleme |
9. Hafta | Veri kodlama, veri temizleme, tablolaştırma |
10. Hafta | Kontenjans tabloları |
11. Hafta | Ki-kare analizi, kontenjans katsayısı |
12. Hafta | İki terimli test, işaret testi, phi katsayısı |
13. Hafta | Spearman rho katsayısı, gamma, medyan testi |
14. Hafta | Mann-Whitney U testi, ilgili alanda yapılmış araştırmaların istatistiklerini inceleme |
15. Hafta | Genel değerlendirme |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 15 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 5 | 65 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 6 | 18 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 32 | 64 | 175 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Fen Bilimleri öğretmenliği ile ilgili üst düzey mesleki alan bilgisine sahiptir. | X | ||||
2. Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen bilimi felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | ||||
3. Bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve çalışmalarında bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | ||||
4. Fen Bilimleri eğitimi alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder. | X | ||||
5. Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, fen programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak; en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler. | X | ||||
6. İlköğretim düzeyinde, fen bilimleri öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanır ve bu problemlerin çözümünde eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanır. | X | ||||
7. Yaşam boyu öğrenmede, fen ve teknolojinin yeri ve öneminin bilinciyle alanında yürütülen ulusal ve uluslararası çalışmaları takip eder ve karşılaştırmalı çalışmaları bilimsel araştırma yöntemlerine uygun olarak yürütebilir. | X | ||||
8. Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. | X | ||||
9. Bilim insanları ile demokratik ve mesleki etik değerlere uygun olarak iletişim kurar, düşüncelerini paylaşır, işbirliği yapar ve kazandığı değerleri çevresine aktarmada örnek olur. | X | ||||
10. Fen, teknoloji, toplum ve çevre alanları arasındaki etkileşimlerin bilinciyle bu alanlardaki gelişmeleri ve bilim-sanat-kültür alanındaki etkinlikleri takip eder. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek