FBÖ653 - TEMEL ISTATİSTİK

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TEMEL ISTATİSTİK FBÖ653 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Yrd. Doç. Dr. Serkan Yılmaz  
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencilerin alan eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaları incelemek ve analiz etmek için ilgili temel istatistik teknikleri öğrenmesini sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Temel istatistik kavramlarını açıklar. Bazı temel parametrik ve parametrik olmayan istatistik testlerin özelliklerini belirtir. Okudukları bilimsel yayın ve makalelerdeki temel istatistik teknikleri ayırt edebilir. Verilere uygun olan temel istatistik teknikleri seçer. İstatistiksel bulguları uygun bir dil ve biçimde belirtir.
Dersin içeriğiTemel kavramlar, dağılım ölçüleri, değişim ölçüleri, standart dağılımlar, olasılık ve olasılık dağılımları, hipotez testi, ilgileşim ve regresyon, çoklu regresyon analizine giriş; t-testi; varyans analizi, alan ile ilgili yapılmış araştırmaların istatistiklerini inceleme. Veri kodlama, veri temizleme, tablolaştırma, kontenjans tabloları ki-kare analizi, kontenjans katsayısı, iki terimli test, işaret testi, phi katsayısı, spearman rho katsayısı, gamma, medyan testi, Mann-Whitney U testi, bunlarla ilgili alanda yapılmış araştırmaların istatistiklerini inceleme.
 
KaynaklarBaykul, Y. (1999). İstatistik Metotlar ve uygulamalar, Anı Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara.
Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. 7. Baskı. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. Ve Köklü, N. (2011). Sosyal bilimler için istatistik. 9. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
Çilan, Ç. (2009). Sosyal bilimlerde kategorik verilerle ilişki analizi: Kontenjans tabloları analizi. 1. Baskı. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
Çömlekçi , N. (1998). Temel İstatistik İlke ve Teknikleri, Bilim Teknik Yayınevi, Ankara.
Gravetter, F.J., & Wallnau, L.B. (2004). Statistics for the Behavioral Sciences. 6th edition, West Publishing Comp, USA.
Green, S.B., Salkind, N.J., & Akey, T.M. (2000). Using SPSS for Windows-Analyzing and Understanding Data, Prentice-Hall Company, New Jersey.
Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö.Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. 2. Baskı. Pegem A Yayıncılık, Ankara. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma ve temel kavramlar
2. HaftaDağılım ölçüleri
3. HaftaDeğişim ölçüleri
4. HaftaStandart dağılımlar, olasılık ve olasılık dağılımları
5. HaftaHipotez testi
6. Haftaİlgileşim ve regresyon, çoklu regresyon analizine giriş
7. Haftat-testi
8. HaftaVaryans analizi, alan ile ilgili yapılmış araştırmaların istatistiklerini inceleme
9. HaftaVeri kodlama, veri temizleme, tablolaştırma
10. HaftaKontenjans tabloları
11. HaftaKi-kare analizi, kontenjans katsayısı
12. Haftaİki terimli test, işaret testi, phi katsayısı
13. HaftaSpearman rho katsayısı, gamma, medyan testi
14. HaftaMann-Whitney U testi, ilgili alanda yapılmış araştırmaların istatistiklerini inceleme
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler315
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)13565
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler3618
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi13535
Toplam İş Yükü3264175

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Fen Bilimleri öğretmenliği ile ilgili üst düzey mesleki alan bilgisine sahiptir.    X
2. Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen bilimi felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir.X    
3. Bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve çalışmalarında bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.  X  
4. Fen Bilimleri eğitimi alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder. X   
5. Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, fen programlarının yaklaşımını ve içeriğini, program geliştirme ilkelerini dikkate alarak; en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini, öğrenme materyallerini ve en etkili ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini seçerek araştırmalarını düzenler.   X 
6. İlköğretim düzeyinde, fen bilimleri öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanır ve bu problemlerin çözümünde eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanır.  X  
7. Yaşam boyu öğrenmede, fen ve teknolojinin yeri ve öneminin bilinciyle alanında yürütülen ulusal ve uluslararası çalışmaları takip eder ve karşılaştırmalı çalışmaları bilimsel araştırma yöntemlerine uygun olarak yürütebilir.    X
8. Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. X   
9. Bilim insanları ile demokratik ve mesleki etik değerlere uygun olarak iletişim kurar, düşüncelerini paylaşır, işbirliği yapar ve kazandığı değerleri çevresine aktarmada örnek olur. X   
10. Fen, teknoloji, toplum ve çevre alanları arasındaki etkileşimlerin bilinciyle bu alanlardaki gelişmeleri ve bilim-sanat-kültür alanındaki etkinlikleri takip eder. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek