EFR711 - İLAÇLARIN ETKİ MEKANİZMALARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İLAÇLARIN ETKİ MEKANİZMALARI EFR711 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. N. Tuğba Kandilci 
Dersin amacıİlaçların etkilerine aracılık eden mekanizmaların öğretilmesi  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Reseptörler ve ilaç reseptör etkileşimleri ile ilgili bilgileri edinir,
  2. 2. İyon kanalları ve bu kanalların ilaç etkisindeki rollerini öğrenir,
  3. 3. İlaç etkisine aracılık eden hücre içi sinyal ileti yolaklarını öğrenir.
Dersin içeriği1. İlaç etkilerine aracılık eden ilaç-reseptör etkileşimleri
2. Hücre içi sinyal ileti yolakları
3. G proteinler, kinazlar, nükleer reseptörler, ilaç-iyon kanalları etkileşimleri ve hücre içi kalsiyum regülasyonu
4. İlaç etkisinde gen transkripsiyonu ve mRNA ekspresyonu 
Kaynaklar1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, S. O. Kayaalp.
2. Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, Laurence L. Brunton, Bruce A. Chabner, Björn C. Knollmann.
3. Principles of Pharmacology: The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy, David E. Golan, Armen H. Tashjian Jr., Ehrin J. Armstrong, April W. Armstrong.
4. Basic & Clinical Pharmacology, Bertram G. Katzung, Susan B. Masters, Anthony J. Trevor.
5. Rang & Dale's Pharmacology, H.P. Rang, M.M. Dale, J.M. Ritter, R.J. Flower, G. Henderson. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİlaçların etki mekanizmalarına giriş
2. HaftaReseptörler ve ilaç-reseptör etkileşimleri
3. HaftaG proteini ile kenetli reseptörler
4. HaftaKinaz ile ilişkili reseptörler
5. Haftaİyon kanalları ile kenetli reseptörler
6. HaftaNükleer reseptörler
7. HaftaAra sınav
8. HaftaPotasyum Kanalları
9. HaftaNa+/Ca++/Cl- kanalları
10. Haftaİkincil ulak: Kalsiyum Eksitasyon-kontraksiyon kenetlenmesi / kimyasal mediyatörlerin salıverilmesi/ epitelyal iyon transportu
11. Haftaİkincil ulak: Kalsiyum Hücre içi kalsiyum regülasyonu
12. HaftaKüçük G proteinleri
13. Haftaİlaçların gen transkripsiyonu ve mRNA ekspresyonu aracılı etkileri
14. HaftaTartışma
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar150
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)148112
Sunum / Seminer Hazırlama148112
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12424
Toplam İş Yükü4453300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İlaçların etki mekanizmaları, etkileşmeleri ve yan tesirleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
2. İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. X    
3. Laboratuvar hayvanları kullanım etiği konularında bilgi edinir.X    
4. Araştırma etiği ile ilgili bilgi sahibi olur.X    
5. Preklinik ilaç araştırmaları yöntemlerini ve sürecini bilir.X    
6. Deney hayvanlarında temel manipülasyonu ve uygulamaları yapabilecek teknik beceriyi edinir. X    
7. Farmakolojik bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir.X    
8. Farmakolojide bilimsel literatürü ve güncel gelişmeleri takip edebilir.   X 
9. Farmakoloji alanında bilimsel rapor, makale ve sunum hazırlayabilir.    X
10. İlaçların ruhsatlandırılması hakkında bilgi sahibi olur.  X  
11. Uluslararası düzeyde bilimsel işbirliğinde bulunabilme ve bilimsel tartışma yapabilme becerisi kazanır.X    
12. Farmakolojik bilgi birikimini toplum sağlığı yararına kullanabilme becerisi kazanır. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek