EFR711 - İLAÇLARIN ETKİ MEKANİZMALARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İLAÇLARIN ETKİ MEKANİZMALARI | EFR711 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Beyin Fırtınası | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. N. Tuğba Kandilci | |||||
Dersin amacı | İlaçların etkilerine aracılık eden mekanizmaların öğretilmesi | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. İlaç etkilerine aracılık eden ilaç-reseptör etkileşimleri 2. Hücre içi sinyal ileti yolakları 3. G proteinler, kinazlar, nükleer reseptörler, ilaç-iyon kanalları etkileşimleri ve hücre içi kalsiyum regülasyonu 4. İlaç etkisinde gen transkripsiyonu ve mRNA ekspresyonu | |||||
Kaynaklar | 1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, S. O. Kayaalp. 2. Goodman & Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, Laurence L. Brunton, Bruce A. Chabner, Björn C. Knollmann. 3. Principles of Pharmacology: The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy, David E. Golan, Armen H. Tashjian Jr., Ehrin J. Armstrong, April W. Armstrong. 4. Basic & Clinical Pharmacology, Bertram G. Katzung, Susan B. Masters, Anthony J. Trevor. 5. Rang & Dale's Pharmacology, H.P. Rang, M.M. Dale, J.M. Ritter, R.J. Flower, G. Henderson. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | İlaçların etki mekanizmalarına giriş |
2. Hafta | Reseptörler ve ilaç-reseptör etkileşimleri |
3. Hafta | G proteini ile kenetli reseptörler |
4. Hafta | Kinaz ile ilişkili reseptörler |
5. Hafta | İyon kanalları ile kenetli reseptörler |
6. Hafta | Nükleer reseptörler |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Potasyum Kanalları |
9. Hafta | Na+/Ca++/Cl- kanalları |
10. Hafta | İkincil ulak: Kalsiyum Eksitasyon-kontraksiyon kenetlenmesi / kimyasal mediyatörlerin salıverilmesi/ epitelyal iyon transportu |
11. Hafta | İkincil ulak: Kalsiyum Hücre içi kalsiyum regülasyonu |
12. Hafta | Küçük G proteinleri |
13. Hafta | İlaçların gen transkripsiyonu ve mRNA ekspresyonu aracılı etkileri |
14. Hafta | Tartışma |
15. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 14 | 8 | 112 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 44 | 53 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İlaçların etki mekanizmaları, etkileşmeleri ve yan tesirleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
2. İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | X | ||||
3. Laboratuvar hayvanları kullanım etiği konularında bilgi edinir. | X | ||||
4. Araştırma etiği ile ilgili bilgi sahibi olur. | X | ||||
5. Preklinik ilaç araştırmaları yöntemlerini ve sürecini bilir. | X | ||||
6. Deney hayvanlarında temel manipülasyonu ve uygulamaları yapabilecek teknik beceriyi edinir. | X | ||||
7. Farmakolojik bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | X | ||||
8. Farmakolojide bilimsel literatürü ve güncel gelişmeleri takip edebilir. | X | ||||
9. Farmakoloji alanında bilimsel rapor, makale ve sunum hazırlayabilir. | X | ||||
10. İlaçların ruhsatlandırılması hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
11. Uluslararası düzeyde bilimsel işbirliğinde bulunabilme ve bilimsel tartışma yapabilme becerisi kazanır. | X | ||||
12. Farmakolojik bilgi birikimini toplum sağlığı yararına kullanabilme becerisi kazanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek