BBY720 - BELGE MÜHENDİSLİĞİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BELGE MÜHENDİSLİĞİ | BBY720 | 3. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Özgür Külcü | |||||
Dersin amacı | Ders kapsamında elektronik ve basılı ortamda belgelerin sağlanması, düzenlenmesi, tanımlanması, yönetimi, yayımı ve etkin ersim modellerinin geliştirilmesine dönük sistem ve uygulamalara ilişkin temel bilgiler verilir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Organizasyonlarda bilgi sistemleri ve belge yönetimi. Belge üretimi ve düzenlenmesi ile ilgili yasal ve idari düzenlemelerle kurumsal beklentiler çerçevesinde belge yönetimi sistemlerinin geliştirilmesi. Bilgi sistemleri ve veri tabanı sunucularına belge transferi, ontolojik ve semantik uygulamalarda içerik tanımlamaları, metadata ve entegrasyon, elektronik ortamda belge diplomatiği, iç ve dış iletişim ve belge paylaşım platformları, sunum ve yayım formları, karşılıklı erişilebilirlik protokolleri, güvenlik ve uzun süre koruma | |||||
Kaynaklar | * Armstrong, M. (2009). Management processes and functions, ınstitude of personnel management. 17th ed. London: Kogan. * Asproth, V. (2005). Information technology challenges for long term preservation of electronic information. International Journal of Public Information Systems, 2(1), 27-37. * Baskerville, R & Dulipovici, A. (2006). The theoretical foundations of knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 4, 83?105. * Bettington, J., Eberhard, K., Loo, R., Smith, C. (2008). Keeping archives. 3rd ed. Dickinson: Australian Society of Archivists Inc, , CT. * Dikopoulou, A., Mihiotis, A. (2012). The contribution of records management to good governance. The TQM Journal, 24, 2, 123-141 * Duranti, L. & Thibodeau, K. (2006), The concept of record in interactive, experiential and dynamic environments: the view of InterPARES, Archival Science, 6, 1, 13-68. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Belge yönetimi programlarına giriş, temel kavramlar ve terminoloji |
2. Hafta | Kamu ve özel kuruluşlarda elektronik bilgi sistemleri ve belgelerin elektronik yönetimi |
3. Hafta | Belgelerin elektronik ve basılı ortamda yapısal koşulları: içerikler, formatlar, ortamlar ve yaklaşımlar |
4. Hafta | Semantik modellememeler ve belgesel içeriğin tanımlanması dönük ontolojik yaklaşımlar |
5. Hafta | Belge yönetiminde program geliştirme çalışmaları kapsamında tanımlama ve metadata standartları ve uygulama örnekleri: METS, MODS, CARARE, LIDO, EAD, ATHENA, SPECTRUM, Europeana Connect. |
6. Hafta | 1.ara sınav |
7. Hafta | Yapısal modellemeler ve program uygulamalarıyla elektronik belge sistemlerinin geliştirilmesi. Konuya ilişkin ulusal ve uluslararası belge diplomatiği, idari ve yasal düzenlemeler |
8. Hafta | Belge iş akı ş sistemleri ve iş akış yönetimi sistemlerinin geliştirilmesinde kurumsal idari ve yasal koşulların analizi |
9. Hafta | Belge yönetimi sistemlerinde belgelerin hiyerarşik iş akış ve süreç yönetim modellerinin geliştirilmesi. |
10. Hafta | Belge erişim sistemlerinde tanımlanmalar, sınırlamalar, yetkilendirmeler, iç ve dış iletişim modelleri. |
11. Hafta | Elektronik platformlarda belge yönetimi sistemlerinin modellenmesi Veri tabanı yönetim sistemlerinin entegrasyonu ve birlikte çalışabilirlik. |
12. Hafta | 2. Ara sınav |
13. Hafta | Türkiye?de ve dünyada kurumlar arası veri akışı ve birlikte çalışabilirlik standartları, uygulama örnekleri ve modelleri. |
14. Hafta | Erişim ve yetkilendirme: Gizlilik, mahremiyet, erişim ve sınırlamalar. |
15. Hafta | Geliştirilen programların sürekliliği, bakımı, güvenliği ve uzun süre korunması. |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 5 | 15 | 75 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 12 | 6 | 72 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
Proje | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 41 | 91 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilgi ve belge yönetimi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri; ileri düzeyde araştırma, geliştirebilme, derinleştirme ve özgün düşünce üretme bilgisine sahiptir. | X | ||||
2. Uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak, bilgi ve belge yönetimi ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmada, yeni araştırma konuları tasarlama ve yürütmede, analiz, sentez ve değerlendirme yapmada ileri düzeyde bilgi sahibidir. | X | ||||
3. Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili yeni bilgilere sistematik ve disiplinlerarası bir biçimde yaklaşabilme ve ileri düzeyde araştırma yapabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
4. Bilgi ve belge yönetimi alanına yenilik getiren bilimsel yöntem ya da uygulama geliştirir, var olan bilimsel yöntem ya da uygulamaları farklı alanlara uygular. | X | ||||
5. Alanında ya da alanı ile ilgili diğer disiplinlerde özgün bir araştırmayı tasarlar, gerçekleştirir ve sonuçlandırır. | X | ||||
6. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilime katkı sağlayan bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı özgün bir çalışma olarak üstlenir, çalışır, yönlendirir. | X | ||||
7. Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde, sempozyum vb. akademik etkinliklerde alanı ile ilgili yayınlar yaparak bilime ve bilimsel araştırmalara katkı sağlar. | X | ||||
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri en yüksek düzeyde kullanarak, alanı ile ilgili düşünce ve yöntem geliştirir. | X | ||||
9. Ulusal ve uluslararası uzman topluluklar içinde özgün görüşlerini, alanındaki yetkinliği de ortaya koyacak biçimde savunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek