BBY720 - BELGE MÜHENDİSLİĞİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BELGE MÜHENDİSLİĞİ BBY720 3. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Gösteri
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Özgür Külcü 
Dersin amacıDers kapsamında elektronik ve basılı ortamda belgelerin sağlanması, düzenlenmesi, tanımlanması, yönetimi, yayımı ve etkin ersim modellerinin geliştirilmesine dönük sistem ve uygulamalara ilişkin temel bilgiler verilir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersin sonunda öğrenciler elektronik sistemlerde belgelerin üretimi yönetimi için kavramsal ve uygulamalı temel bilgilere sahip olur.
Dersin içeriğiOrganizasyonlarda bilgi sistemleri ve belge yönetimi. Belge üretimi ve düzenlenmesi ile ilgili yasal ve idari düzenlemelerle kurumsal beklentiler çerçevesinde belge yönetimi sistemlerinin geliştirilmesi. Bilgi sistemleri ve veri tabanı sunucularına belge transferi, ontolojik ve semantik uygulamalarda içerik tanımlamaları, metadata ve entegrasyon, elektronik ortamda belge diplomatiği, iç ve dış iletişim ve belge paylaşım platformları, sunum ve yayım formları, karşılıklı erişilebilirlik protokolleri, güvenlik ve uzun süre koruma  
Kaynaklar* Armstrong, M. (2009). Management processes and functions, ınstitude of personnel management. 17th ed. London: Kogan.
* Asproth, V. (2005). Information technology challenges for long term preservation of electronic information. International Journal of Public Information Systems, 2(1), 27-37.
* Baskerville, R & Dulipovici, A. (2006). The theoretical foundations of knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 4, 83?105.
* Bettington, J., Eberhard, K., Loo, R., Smith, C. (2008). Keeping archives. 3rd ed. Dickinson: Australian Society of Archivists Inc, , CT.
* Dikopoulou, A., Mihiotis, A. (2012). The contribution of records management to good governance. The TQM Journal, 24, 2, 123-141
* Duranti, L. & Thibodeau, K. (2006), The concept of record in interactive, experiential and dynamic environments: the view of InterPARES, Archival Science, 6, 1, 13-68.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBelge yönetimi programlarına giriş, temel kavramlar ve terminoloji
2. HaftaKamu ve özel kuruluşlarda elektronik bilgi sistemleri ve belgelerin elektronik yönetimi
3. HaftaBelgelerin elektronik ve basılı ortamda yapısal koşulları: içerikler, formatlar, ortamlar ve yaklaşımlar
4. HaftaSemantik modellememeler ve belgesel içeriğin tanımlanması dönük ontolojik yaklaşımlar
5. HaftaBelge yönetiminde program geliştirme çalışmaları kapsamında tanımlama ve metadata standartları ve uygulama örnekleri: METS, MODS, CARARE, LIDO, EAD, ATHENA, SPECTRUM, Europeana Connect.
6. Hafta1.ara sınav
7. HaftaYapısal modellemeler ve program uygulamalarıyla elektronik belge sistemlerinin geliştirilmesi. Konuya ilişkin ulusal ve uluslararası belge diplomatiği, idari ve yasal düzenlemeler
8. HaftaBelge iş akı ş sistemleri ve iş akış yönetimi sistemlerinin geliştirilmesinde kurumsal idari ve yasal koşulların analizi
9. HaftaBelge yönetimi sistemlerinde belgelerin hiyerarşik iş akış ve süreç yönetim modellerinin geliştirilmesi.
10. HaftaBelge erişim sistemlerinde tanımlanmalar, sınırlamalar, yetkilendirmeler, iç ve dış iletişim modelleri.
11. HaftaElektronik platformlarda belge yönetimi sistemlerinin modellenmesi Veri tabanı yönetim sistemlerinin entegrasyonu ve birlikte çalışabilirlik.
12. Hafta2. Ara sınav
13. HaftaTürkiye?de ve dünyada kurumlar arası veri akışı ve birlikte çalışabilirlik standartları, uygulama örnekleri ve modelleri.
14. HaftaErişim ve yetkilendirme: Gizlilik, mahremiyet, erişim ve sınırlamalar.
15. HaftaGeliştirilen programların sürekliliği, bakımı, güvenliği ve uzun süre korunması.
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler225
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması51575
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12672
Sunum / Seminer Hazırlama199
Proje22040
Ödevler4312
Ara sınavlara hazırlanma süresi21530
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü4191300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgi ve belge yönetimi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri; ileri düzeyde araştırma, geliştirebilme, derinleştirme ve özgün düşünce üretme bilgisine sahiptir.   X 
2. Uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak, bilgi ve belge yönetimi ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmada, yeni araştırma konuları tasarlama ve yürütmede, analiz, sentez ve değerlendirme yapmada ileri düzeyde bilgi sahibidir.    X
3. Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili yeni bilgilere sistematik ve disiplinlerarası bir biçimde yaklaşabilme ve ileri düzeyde araştırma yapabilme becerisine sahiptir.    X
4. Bilgi ve belge yönetimi alanına yenilik getiren bilimsel yöntem ya da uygulama geliştirir, var olan bilimsel yöntem ya da uygulamaları farklı alanlara uygular.  X  
5. Alanında ya da alanı ile ilgili diğer disiplinlerde özgün bir araştırmayı tasarlar, gerçekleştirir ve sonuçlandırır.   X 
6. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilime katkı sağlayan bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı özgün bir çalışma olarak üstlenir, çalışır, yönlendirir.   X 
7. Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde, sempozyum vb. akademik etkinliklerde alanı ile ilgili yayınlar yaparak bilime ve bilimsel araştırmalara katkı sağlar.    X
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri en yüksek düzeyde kullanarak, alanı ile ilgili düşünce ve yöntem geliştirir.  X  
9. Ulusal ve uluslararası uzman topluluklar içinde özgün görüşlerini, alanındaki yetkinliği de ortaya koyacak biçimde savunur.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek